4.351 visninger
|
Oprettet:
hva ska generator lade??? {{forumTopicSubject}}
Hejsa, hva er det generatoren skal lade, når man måler på batteriet med voltmeter og motoren selvfølgelig kører..
14,5-14,7 eller er vi helt nede omkring de 13,5 - 14,5..
Håber i kan hjælpe.
på forhånd tak??
jul 2004
Følger: 58 Følgere: 85 Emner: 75 Svar: 3.210
jan 2005
Følger: 1 Emner: 26 Svar: 100
mar 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 178 Svar: 1.601
helst over 13
nov 2005
Følger: 74 Følgere: 69 Biler: 2 Emner: 44 Svar: 296
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Men for at være sikker kan du kikke på dit laderelæ som sidder på generatoren.
Der plejer at stå hvad det lader med.
Hvis dit batteri har været helt dødt og du ikke først har haft en autolader på så vil din spændning være meget lav til at starte med og langsomt komme op til de normale 14.2 til 14.7 volt.
Jeg skiftet en gang et laderelæ ud og jeg vidste at før jeg gjorde det ladet bilen med 14.4 volt.
Og bagefter ladet den kun lige med ca. 13 volt. og det var fordi jeg havde fået fat i et laderelæ som kun ladet med ca. 13.2 volt. de findes faktisk. gong gong kvali
Men som sagt hvis batteriet har været helt afladet så bilen ikke engang har kunne starte og du ikke afterfølgende har ladet på batteriet med en autolader så vil spændingen være 12 til 13 volt indtil batteriet har fået opbygget kapaciteten igen. pga det store strøm træk det kræver i opladning hvis det har været helt dødt.
jan 2003
Følger: 30 Følgere: 28 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 512
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Det kommer helt an på hvor stor kapacitet batteriet er oppe på.
Hvis nu batteriet er helt ladet op, så tilføres der igen ampere til batteriet.
Hvis vi snakker om når bilen står i tomgang så kan generatoren som regel ikke yde sit maksimale og så har du ret med at de fleste nok ikke kan give mere end 15-25 amp.
men hvor meget der lades på batteriet er helt afgørende af hvilken tilstand batteriet er i.
Hvis batteriet er helt opladet så vil det ikke modtage flere ampere og der lades så ikke på det, og hvis det er fladt vil der lades med så stor strøm som generatoren har overskud/kapacitet til.
Faktisk vil man aldrig kunne lade et batteri op med bilen generator hvis batteriet først har været helt nede med batteri kapaciteten, da generatoren vil lade batteriet hurtigt op til de 12-13 volt og så siger laderelæet det fint så stopper vi her, men faktum vil så være at batteriets vægtfylde langt fra er oppe på sit maksimale.
Man vil så opleve at bilen kun vil kunne holde strøm i en dags tid og så vil batteriet være fladt igen, fordi der kun har været ladt kortvarigt op = overflade spænding.
Det kan lidt sammen lignes med mobil telefoner som kun oplades 10 min. de siger som regel også de så er helt oppe i forhold til skalaen på mobilen, men så ved vi også den taber strømmen lige så hurtigt.
Der skal altid lades op med mindst 20 ampere konstant i det antal timer som svare til batteriets kapacitet hvis det er på 80 ampere timer så skal der lades med 20 ampere i 4 timer. og her efter skal der så lades så spændingen kommer op på de 14.2-6 volt.
Nå nu har jeg vist leget kloge åge længe nok
hva ska generator lade???