Kørsel med usporet bil {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Tl;dr Hvor langt kan jeg køre inden jeg skal spore bilen uden det smadre mine dæk? Er det ligemeget at køre med en bil som er ude af sporing indtil den 20?
Hele historien:
Jeg har i dag været igang med at skifte styrekugler da synsmanden sagde at der var hul i manchetten på ydre styrekugle i højreside. Da jeg så har splittet det hele ad kan jeg se at den ydre styrekugle manchet er splittet i to. Jeg ser også der er et hul i manchetten på den indre. Da jeg så tjekker venstre side kan jeg se der er et stort hul i den indre manchet her samt at "fastspænderen" som skal holde manchetten på plads mangler. Venstre ydre styrekugle ser egentlig fin nok ud. Jeg vælger at fortsætte med og skifte højre styrekugle da dens manchet er splittet i to og jeg synes det er for farligt at køre videre med. Så nu har jeg en ny ydre styrekugle i den ene side og en bil som er ude af sporing. Jeg har så ringet til mekaniker og tid til at få skiftet de 2 indre og ydre i venstre side samt en sporing. Det er dog først onsdag i næste uge at de har delene for at få det lavet og jeg skal bruge bilen i mellemtiden. Gør det noget at køre med en bil som er okay meget ude af sporing uden at det ødelægger mine dæk helt?
Tilmeldt:
aug 2003
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.920
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 93
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
"bare " justere den højre indtil bilen kører lige ud? Siger du, at biler, som er ude af sporing ikke kan køre lige ud? Er det virkelig det, du mener?
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.149
Er man heldig det passe nogenlunde
Sker der ikke så meget
Men har man justeret det meget "skæv" kan få km nærmest rapsen dækket helt i stykker
Samt styreegenskaber er helt i hegnet
Så det er der ingen der kan svare på.
jun 2023
Følgere: 22 Svar: 159
Men risikoen for ødelagte dæk, er meget højt.
Hvis der sidder gamle dæk på og afstand til værksted med mulighed for geometri justering, er kort.
Så er det ok at gøre det. Men med nye dæk... Glem det.
feb 2023
Følger: 12 Følgere: 31 Emner: 6 Svar: 27
Som jeg skrev så mangler den ene metal spænder som holder manchetten fast i venstre side og der er hul i begge manchetter og ved ik hvor længe de huller har været der. Men kan godt regne ud at der ik går længe før de er fyldt med så meget snavs at de går til.
Talte/målte også på den gamle men den nye var længere end den gamle så selvom det er sat på som det er taget af står bilen skævt. Rattet stød lidt til venstre side før og nu står det lidt til højre
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
feb 2023
Følger: 12 Følgere: 31 Emner: 6 Svar: 27
Det prøver jeg når jeg er kommet hjem igen. Men den skal vel alligevel spores selvom jeg får rattet til at stå lige? For den kan vel godt være ude af sporing selvom rattet er lige right?
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
feb 2023
Følger: 12 Følgere: 31 Emner: 6 Svar: 27
Da jeg købte den var begge dæk slidt og rattet stod nok 60° til venstre. Jeg fik den sporet og smidt nye dæk på herefter stod rattet nok omkring 10-20° til venstre. Og dækkene har slidt lige selvom rattet er skævt. Det gjorde jeg start 2023. Så tænker den har været sporet rigtigt. Af hvad jeg har ku læse mig frem til så kan den godt være sporet rigtig selvom rattet står skævt og at det bare betyder mekaniker har været doven og ikke gad skrue i begge sider indtil rattet er lige.
Men jeg prøver at få den til at stå lige når jeg kommer hjem og satser på mine dæk ik er døde inden onsdag
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.727
Man sætter rattet i LIGEUD stilling, og så justerer man hver side for sig, og inden det ville jeg skifte alle de dele med defekter, ellers er justeringen jo spild af tid og penge.
feb 2023
Følger: 12 Følgere: 31 Emner: 6 Svar: 27
Har justeret det lidt på gefylen sådan at rattet står lige. Så må værkstedet skifte delene og spore den med maskine.
Tror jeg låner en bil indtil den skal køres på værkstedet onsdag
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 73
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.149
Så vil man stadig kunne få rattet til at stå lige
Når man køre frem
Men man vil slide dæk på et par km
Har jeg selv prøvet ved sænkning af en bil
Hvor forhjul stod \ /
Jeg skulle køre 4-5 km til værkstedet
Så den med at rattet bare skal stå lige kan man ikke bruge.
Men man kan sætte rattet lige og flygte mellem for og baghjul og se om de er nogenlunde parallelle
Er de der er der ikke helt ude af tur
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
Quickpoint har tilbud på 595 kr for en 4 hjulsudmåling + 10% rabat oveni hvis du er medlem af fdm
Det fik jeg gjort idag.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Hvordan kan det andet dæk ikke være ligeså ødelagt?
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
sep 2014
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 85
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.987
Sporing/firehjulsmåling er FIRE separate målinger - ét for hvert hjul. Den eneste måling, som er samlet, er såkaldt "steer ahead". Hvis bilen er perfekt sporet, dvs. alle fire hjuls toe står i 0.0 imens rattet står snorlige og man så skifter styrekuglen kun i den ene side, så står den anden side og de to baghjul altså stadig i 0.0. Den højre side ryger ikke ud af sporingen, bare fordi man roder med den venstre. Den står stadig i 0.0 i forhold til rattets placering ligeud. At du så ikke ved særlig meget om emnet, er vist dit eget problem
Kørsel med usporet bil