{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
819 visninger | Oprettet:

rasmus H
rasmus H
Tilmeldt:
14. jul
Emner: 1 Svar: 7

bremselys {{forumTopicSubject}}

hej bilgalleri alle mine 3 bremselys virker ikke på bilen er en gammel mazdmazda 626 fra 1998 står og skal til syn om 3 uger så vil lige se hvad det kan være galt . pære tjekket de virker . alle sikringer virker . helt ny bremse kontakt ved pedal men virker stadig ikke har målt stikket ved bremse pedal er intet strøm i så er mit spørgsmål hvor går de ledninger hen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  bremselys
  • #1   14. jul Har du tjekket sikringerne?

  • rasmus H
    rasmus H Tilmeldt:
    jul 2024

    Emner: 1 Svar: 7
    #2   14. jul ja de virker os

  • #3   14. jul Mål om der kommer strøm til stikket.
    Oftest er det ledningsbundtet der går til bagsmækken der ender med at knække pga slid.
    Jeg kan ikke huske mazda 626 lygte konfiguration, men hvis alle tre lygter sidder i bagsmækken, er det meget sandsynligt at det er ledningerne og fejlen er i overgangen til karosseriet.


  • rasmus H
    rasmus H Tilmeldt:
    jul 2024

    Emner: 1 Svar: 7
    #4   14. jul ja okay vil jeg prøve smiley

  • #5   14. jul Relæ?


  • rasmus H
    rasmus H Tilmeldt:
    jul 2024

    Emner: 1 Svar: 7
    #6   14. jul ja men hvor sidder relæ ?

  • #7   14. jul Virker dit horn?

    Din sikring til stoplys ser ud til også at være den samme som er til dit horn.
    ude i motorrummet sidder der også en sikrings/relæ boks hvor dit relæ til bremselyset sidder i

    https://www.carknowledge.info/mazda-626-1997-2002-fuse-box-diagram/


  • rasmus H
    rasmus H Tilmeldt:
    jul 2024

    Emner: 1 Svar: 7
    #8   15. jul ja mit horn virker har tjekket alt nu kan ikke finde fejlen intet bremselys mit bag lys virker tågelys virker men bare ikke bremselys smiley kan man tilføje strøm til bremselys med en samlemuf til alm lys ? så det for strøm

  • rasmus H
    rasmus H Tilmeldt:
    jul 2024

    Emner: 1 Svar: 7
    #9   15. jul man må kunne lave et eller andet fusk så det kommer strøm til bremselys men hvordan

  • #10   15. jul Du er jo nød til at lave det rigtigt både for din egen skyld men også for alle os andre på vejene.

    Hvis der er strøm på begge sider af din sikring så kunne det jo tyde på relæet er defekt - det kan du finde på det link jeg lagde lidt oppe.



  • #11   15. jul Og du kan nemt bevise/afkræfte Kim Bs antagelse ved at måle på fatningen eller evt ledningen på bagsiden af lygten.
    Indtil du har målt igennem gætter du bare.
    Og umiddelbart kan du ikke bare give den plus fra et andet sted. Din tågelygte er permanent via alm kontakt, din bremse aktiveres via en kontakt på bremsepedalen og er ikke permanent.
    Relæet er billigt og nemt at skifte, så det er et nemt sted at starte. Du er nød til at måle igennem og se hvor du mister strømmen. Det vil indikere din fejlkilde. Sikring, relæ, kontakt på bremsepedal, ledningsnet især ved bagsmæk, manglende stel på fatning og bizart tilfælde hvor alle tre pærer er skudt af på en gang. Det er ca de muligheder der er.


  • #12   15. jul Kontroller først, om der er strøm på begge sider af sikringen mærket BTN (40 AMP), brug et testlys eller et måler. Hvis du kun har strøm på den ene side, så udskift sikringen.

    Hvis du har strøm på begge sider, så tjek sikringen mærket STOP (15 AMP). Hvis du kun har strøm på den ene side, så udskift sikringen.

    Hvis du har strøm på begge sider, så tjek den gule/røde ledning ved bremselyskontakten.

    Hvis du har strøm der, så træd på bremsepedalen og tjek strømmen på den hvide/grønne ledning. Hvis du ikke har strøm, skal du justere eller udskifte bremselyskontakten (den nye kan være defekt).

    Hvis du har strøm der, skal du kontrollere, om der er strøm på den hvide/grønne ledning med pedalen trykket ned ved en bremsepærefatning.\

    Hvis du har strøm der, så tjek jordledningen (sort) til den hvide/grønne ledning for batterispænding med pedalen trykket ned.

    Bare fordi en sikring ser godt ud, betyder det ikke, at den er det, en visuel inspektion er ikke en gyldig test for en sikring. Også disse tests skal udføres i ovenstående rækkefølge for at opnå korrekt diagnose.


  • #13   15. jul

    profilbillede
  • #14   15. jul TS skriver dette i første indlæg.....

    pære tjekket de virker

    alle sikringer virker

    helt ny bremse kontakt ved pedal men virker stadig ikke

    har målt stikket ved bremse pedal er intet strøm i


    Så det må være mellem sikringen og bremsepedalen den er gal med plusstrømmen - med mindre den er stel-styret ved bremsepedalen??


  • #15   15. jul Ifølge diagrammet er bremsekontakten positiv så vidt jeg kan regne ud. Så hvis Kim B har ret, så tror jeg sikringerne lige skal skiftes, de koster hat, giv evt lige stikket en gang elektrisk rense spray i stikket. Hvis det ikke giver noget, skal det logisk set være ledningen imellem sikringen og bremsekontakten der kikser. Du skal tjekke om yellow/red ledningen være positiv så snart du har tænding på.
    Den skal tjekkes imod stel og se at der er de klassiske godt 12v. Ps nyt betyder ikke virker. Hvis der er strøm på y/r siden så aktiver bremsen og mål om den giver positiv på den anden side.
    Som et sidespørgsmål, har jeg ret i at relæet er x-10 ? Der kunne man så måle på kontakerne ved at tage relæet ud og tjekke om forbindelsen går høj med aktiveret bremse.


  • rasmus H
    rasmus H Tilmeldt:
    jul 2024

    Emner: 1 Svar: 7
    #16   15. jul ja okay mange tak for hjælpen så prøver jeg den 40 amp aldrig tjekket den kan godt se den går ned til brake switch skriver i morgen om det virker smiley

  • rasmus H
    rasmus H Tilmeldt:
    jul 2024

    Emner: 1 Svar: 7
    #17   18. jul når fandt fejlen var en ledning fra kontakten og op til 15A sikring som var revet over så lavede en ny ledning op til smiley

Kommentér på:
bremselys

Annonce