Seat Altea XL 1.2 TSI hakker ved lav hastighed {{forumTopicSubject}}
Jeg havde en fejlkode P0303 på min SeatSeat Altea XL 1.2 TSI fra 2011, hvor den mistede trækkraft over de 60-70 km/t, og begyndte at hakke voldsomt.
Fejl på 3. cylinder sagde tester.
Jeg byttede først tændkablet om mellem 2. og 3. cylinder, hvilket afhjalp problemet, og jeg troede dermed at det var kablet, som det var galt med.
Jeg kunne se, at det så ud som om det umiddelbart havde været varmere/tørrere ved 3. tændkabel/studsen til tændspolen, da metallet ikke var lige så skinnende som på de andre tre.
Senere kom samme problem igen, og jeg gik ud fra, at det måtte være tændspolen.
Her i dag har jeg lige monteret ny tændspole og 4 nye tændkabler for at være helt sikker, men nu mærker jeg små hak inden jeg kommer op i fart. Et enkelt eller to hak mellem 20 og 40 km/t. Derudover smooth kørsel.
Er bange for, at det bliver værre, hvis jeg fortsat kører med det.
Hvad kan være problemet?
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 130 Biler: 4 Svar: 1.085
men sod indsugning kan godt give små ryk ved acc.
okt 2003
Følgere: 31 Emner: 49 Svar: 75
Det kan måske også være fejl i en indsprøjtningsdyse tænker jeg.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
Så når man skifter tændspole skifte man også tændrør
okt 2003
Jeg har lige skiftet tændrør for 4 måneder siden, så jeg tænkte ikke umiddelbart, at det kunne være det. Dog var det ikke de dyreste tændrør. Det er med platin-elektrode, og jeg har hørt, at en iridium-elektrode skulle være bedre, så det kan være, at jeg skal lave en opgradering her.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
Og omvendt
Derfor skifter vi altid begge dele, når det driller
Især Opel bruge en lange tændspoler( tændningsbro)
Og de er meget sart over for dårlig/billig tændrør
Og der skifter man begge dele
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 50 Biler: 13 Emner: 2 Svar: 3.714
På med noget VCDS og se hvad fejl den giver, udlæs eventuelt live data.
Det er for dyrt og tidskrævende at spille reservedels petanque i længden.
okt 2003
Jeg byttede om på 2. og 3. tændrør, og nu kører den umiddelbart fint. Der var noget brændt/ridset på porcelænet (isoleringen) på 3. tændrør, så fejlen har måske ligget i dette tændrør, og taler for, at jeg skal ofte endnu en omgang (bedre) tændrør.
Seat Altea XL 1.2 TSI hakker ved lav hastighed