{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.825 visninger | Oprettet:

Hvordan køres en motor bedst? {{forumTopicSubject}}

Hej alle i bilkyndige,

Alle ved hvad der er bedst for undervogn, gear, kobling, undgå rust osv. men hva med selve motoren? Den har jeg aldrig rigtig hørt om køres bedst, har aldrig set det formuleret konkret nogle steder.

Jeg har bemærket min bil med sin lille 1.6 fordrer til meget rolig kørsel, som om hele bilen er helt gearet til det (på trods af at alle andre motorvarianer er nogle hidsige størrelse fx 1.8T, 2.6 osv).
Jeg ved at hver bil har hver sit "temperament", selvfølgelig, hvilket jeg især bemærkede da jeg skiftet fra min Corolla.
Findes en tommelfingerregel eller "guide" til hvad motoren, rent faktuelt foretrækker? Og også hvordan den egentlig bedst køres, så den holder længst muligt?
Jeg har fx ladet mig fortælle at selve motoren foretrækker at få meget gas og at al for rolig kørsel gør den ikke alene total sløv men også brænder hul i stemplerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan køres en motor bedst?
  • #1   30. apr 2007 Vil mene at en motor ville have bedst af almindelig rolig kørsel.. Ikke noget med race osv..
    Og så engang imellem lige give den lidt extra gas på motorvejen og så´n..


  • #2   30. apr 2007 lad den køre varm lad være cmed vkun at bruge bil til at køre ned til 7/11 og hente bajere sørg for at køre nogle lange ture-..

  • #3   30. apr 2007 Hvis du fyrer motoren af konstant - giver det slid
    Hvis du ikke kører pænt når motoren og olien er kold - giver det meget slid
    Hvis du kører ved for lave omdrejninger tillejres motoren (sod) og forbrænder dermed elendigt og performer ligeså skidt.
    Koldstarter slider

    Så sørg for at holde din motor ved lige, sørg for at fyre den af en gang i mellem når den er gennemvarm (køretur over 30 minutter) og ellers så kør den pænt.
    Der er ingen der siger at man nødvendigvis skal ligge forrest hver gang man starter ved et lyskryds - heller ingen som siger at ham bagved, skal begynde at dytte fordi han tror man er faldet i søvn smiley

    Normalt kører jeg sådan: Under accelration trykker jeg speederen 33%-50% ned og skifter gear ved 3000 rpm. Jeg går i 5. allerede ved 60km/t medmindre jeg skal accelrere.


  • #4   30. apr 2007 En motor har et moment- og effektforløb som normalt definerer hvordan den bedst bør køres.
    En god hovedregel som passer på alle motorer, er at den skal være driftvarm før man kører andet end stille og roligt.

    Er det en lille motor med masser af træk i top og mellem området, så skal den gerne have lidt omdrejninger for at fungere bedst - hvor en lidt større motor med bundtræk har bedst af at køre ved lavere omdrejninger.

    Så godt og præcist som motorer laves idag og for den sags skyld indenfor de sidste 5-6 år, er det mere et spørgsmål om vedligeholdelse og service end hvordan motoren er kørt, som afgør hvor længe den holder.
    Dvs - man skal overholde intervallerne for skift af olie / vand / tændrør / filtre / andet som servicehåndbogen foreskriver.

    Den med at brænde hul i stempler ved for rolig kørsel har jeg ikke hørt om, så det skal jeg ikke gøre mig klog på.
    Jeg ved dog at Mitsubishi's GDI motorer skal have sådan en rensekur hvis ejeren kører for pænt i bilen, men der er altid undtagelser.


  • #5   30. apr 2007 NutNik har ganske ret - med undtagelser.
    Jeg tvivler eksempelvis på at motorer som Toyotas, Hondas og Alfas har godt af at bruge alle kræfterne før gearskift.
    Det ville gøre at jeg i begge mine corollaer først skal skifte gear ved 6000rpm da det er ved 5500+rpm de yder bedst smiley

    Men NutNik skrev også "normalt".


  • #6   30. apr 2007 Jeg kører min motor sådan:

    1. stille og roligt når den er kold.. laaaaaaaaaaaaaangsom acceleration. når den så er blevet varm er der alm acceleration. max 2600 RPM...

    MEN.. for at ungå sod får den EN GANG - og KUN EN GANG bundgas fra 0 - 110 km/t for hver 1000 km..passer ca. med en tankning.

    Derudover bliver der skiftet olie og filter for hver 10.000 km.

    naturligvis er jeg ikke bleg for at lade den få noget at leve af de få gange jeg overhaler hvis det er nødvendigt.


  • #7   30. apr 2007 bundgas fra starten det noget der holder :)!

  • #8   30. apr 2007 gi gas når lorte er varmt... men det gæller både olie og vand.. og ellers max ca 3000-3500rpm...

  • #9   30. apr 2007 Tusind tak for responsen. Med andre ord er det sundt fornuft smiley

    Et dumt spørgsmål: Er den eneste måde at komme af med sod ved at køre med lange motorvejsture i højere omdrejninger, så?

    Forresten: hva med alle de der additiver man kan købe, som rengør motoren, indsprøjtningen eller ventilerne? Er der nogen der har forstand på om det vitterligt virker?


  • #10   1. maj 2007 NEJ DET ER DER IKKE NOGEN DER HAR FORSTAND PÅ DESVÆRE

  • #11   1. maj 2007 En ting der også lige skal nævnes.. en motor skal startes stille og køres stille indtil den er varm... men den må aldrig sejtrække i sin kolde periode... Så du skal altså ikke være bange for at give den meget lidt og leve af om morgenen... fordi det slider mere på din toppakning og dine ventiler når du sejtrækker den i kold tilstand end det gør hvis du fyrer den af.... Og der er rigtig mange som sejtrækker deres biler fordi de bare sidder og stirre på omdrejnings tælleren og tænker "WEEE hvis jeg trækker med 600rpm så holder min motor 1 million km ...!" Nej tværtimod

  • #12   1. maj 2007 Det mest optimale er at opvarme motoren før man starter den og køre smiley

  • #13   1. maj 2007 Additiver er gode... men man skal ikke bruge dem hver gang... brug dem når det er nødvendigt...

    Jeg bruger en gang i mellem noget der hedder DeTox... den renser karburatoren godt og renser også ventilerne lidt.. men det er ikke så meget... har man injektion vil den også rense dysserne... vil tro det indeholder et slibemiddel eller noget der kan opløse aflejringer.

    Derudover skal jeg i morgen i gang med at rense ventilerne 100% - har købt et produkt til at komme i olien.

    I med additivet... lad motoren stå en ½ time i tomgang... skift olie og filter og motoren er som ny igen... gør det for hver 100.000 km..og ja... jeg kører så langt, hehe

    Men... sørger man for at holde motoren ved lige, så holder den også rigtig længe... jeg gør selv følgende for min motor ( 1,6 RF ):

    10.000 km = ny olie og filter
    100.000 km = ventilrens og DeTox
    en gang årligt = nye tændrør, rotor og rotordæksel.

    Om vinteren kører jeg udelukkende på Statoils BIO95 - indeholder 5% ethanol - jeg slipper for karburatorsprit og motoren iser ikke til.

    Derudover får den kun 95 oktan - det kan den lide - af og til får den dog en gang W-power, hehe.. men det er kun når det er rigtig billigt, hehe


  • #14   1. maj 2007 Det er også det jeg har hørt om sejtræk ved kolde motorer smiley

    Skal man komme ventilrens(hvad hedder mærket?) og Detox i samtidigt?

    Jeg skifter olie og filter hver 6000km, men er kommet lidt i tvivl om hvilken motorolie er bedst. Fik at vide at jeg skulle vælge mineralsk motorolie fordi det er tyktflydende, hvilket egner bedst til min ældre motor og min morfar-kørestil. Men hvad er reglen, normalt? Skal man bare altid købe fuldsyntetisk motorolie? Der er vel også forskel på årstiderne?


  • #15   1. maj 2007 Først kommer du DeTox i sammen med en hel tankfuld benzin.. så kører du den så tæt på tom som du kan og tanker igen... når den er ved at være i bund, kommer du ventilrens i olien... lader den stå i en ½ times tid i tomgang, og så skifter du olien..

    Jeg bruger flg. produkter.:


    Til at rense ventilerne plejer jeg at købe
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=891442192&n=1700018876&pn=1721217507

    Købte det en gang hos min lokale mekaniker til ågerpris, men så det hos Svandsen til billig penge...

    ABCON laver et godt alternativ til DeTox - kan ligeledes købes hos Svandsen

    http://www.thansen.dk/product.asp?c=891442192&n=910382411&pn=932599481

    DeTox kan du købe hos Back og Urhenfeldt.. mener også jeg så det hos Meconomen en gang...


    Hvad angår olie kommer jeg altid 15W40 på passaten.. men det er også en gammel bil.. er olien for tynd skal den sq nok bare finde et sted den kan løbe ud, hehe

    Om de forskellige olie kan gennerelt siges flg.

    5W/40 er fuldsyntetisk. Anvendes primært til nyere biler UDEN et olieforbrug.

    10W/40 er halvsyntetisk (semisyntetisk). Kan som tommelfingerregel anvendes til alle biler.

    15W/40 er mineralsk. Til biler, der har kørt over 100.000 km.

    20W/50 er mineralsk. Anvendes kun til GAMLE biler, der bruger olie.


    Hvad mærke angår er det en smags sag... ved 10W 40 er der forskel at mærke, men ved 15W 40 kan jeg ikke mærke den store forskel.. kører personligt PT med ESSO. jeg køber hvad der er billigt eller på tilbud...

    Min bror der har en nyere golf bruger udelukkende Castrol 10W / 60


  • #16   1. maj 2007 Super! Tak skal i have smiley

    Hva med gearolie? Har hørt om noget kvaliolie (eller en kombinationer af flere) som næsten skulle beskytte gearene? Hed vistnok også Abcon? Siger det jer noget?


  • #17   1. maj 2007 Abcon skal ikke i nye biler. Hjælper ikke noget. Så må der ikke være tryksmøring i gearkassen. Mener at det er sådan der står smiley

  • #18   1. maj 2007 Hmmm gearolie er igen en smagssag.... nogle biler kræver oftere gearolie-skift end andre... og nogle kan køre hele levetiden ud uden det er nødvendigt at skifte... jeg mener ikke min RF motor kræver reglmessige olieskift, men har man fx en mitsjubitsji - kan bare ikke stave til den bil - skal den vist skiftes for hver 75.000 km... men... det spørger man en aut. mekaniker om, hehe... de har (skulle have) tjek på det, hehe. Ellers er Hayns værkstedsbog PERFEKT til at finde den slags info i :o))

  • #19   1. maj 2007 Så er det godt at jeg lige har fået fat i sådan en til min A4 smiley
    Tusind tak for hjælpen smiley


Kommentér på:
Hvordan køres en motor bedst?

Annonce