Hvordan køres en motor bedst? {{forumTopicSubject}}
Hej alle i bilkyndige,
Alle ved hvad der er bedst for undervogn, gear, kobling, undgå rust osv. men hva med selve motoren? Den har jeg aldrig rigtig hørt om køres bedst, har aldrig set det formuleret konkret nogle steder.
Jeg har bemærket min bil med sin lille 1.6 fordrer til meget rolig kørsel, som om hele bilen er helt gearet til det (på trods af at alle andre motorvarianer er nogle hidsige størrelse fx 1.8T, 2.6 osv).
Jeg ved at hver bil har hver sit "temperament", selvfølgelig, hvilket jeg især bemærkede da jeg skiftet fra min Corolla.
Findes en tommelfingerregel eller "guide" til hvad motoren, rent faktuelt foretrækker? Og også hvordan den egentlig bedst køres, så den holder længst muligt?
Jeg har fx ladet mig fortælle at selve motoren foretrækker at få meget gas og at al for rolig kørsel gør den ikke alene total sløv men også brænder hul i stemplerne.
nov 2004
Følger: 21 Følgere: 23 Biler: 11 Emner: 235 Svar: 4.891
Og så engang imellem lige give den lidt extra gas på motorvejen og så´n..
mar 2006
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 4 Emner: 91 Svar: 1.454
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Hvis du ikke kører pænt når motoren og olien er kold - giver det meget slid
Hvis du kører ved for lave omdrejninger tillejres motoren (sod) og forbrænder dermed elendigt og performer ligeså skidt.
Koldstarter slider
Så sørg for at holde din motor ved lige, sørg for at fyre den af en gang i mellem når den er gennemvarm (køretur over 30 minutter) og ellers så kør den pænt.
Der er ingen der siger at man nødvendigvis skal ligge forrest hver gang man starter ved et lyskryds - heller ingen som siger at ham bagved, skal begynde at dytte fordi han tror man er faldet i søvn
Normalt kører jeg sådan: Under accelration trykker jeg speederen 33%-50% ned og skifter gear ved 3000 rpm. Jeg går i 5. allerede ved 60km/t medmindre jeg skal accelrere.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.378
En god hovedregel som passer på alle motorer, er at den skal være driftvarm før man kører andet end stille og roligt.
Er det en lille motor med masser af træk i top og mellem området, så skal den gerne have lidt omdrejninger for at fungere bedst - hvor en lidt større motor med bundtræk har bedst af at køre ved lavere omdrejninger.
Så godt og præcist som motorer laves idag og for den sags skyld indenfor de sidste 5-6 år, er det mere et spørgsmål om vedligeholdelse og service end hvordan motoren er kørt, som afgør hvor længe den holder.
Dvs - man skal overholde intervallerne for skift af olie / vand / tændrør / filtre / andet som servicehåndbogen foreskriver.
Den med at brænde hul i stempler ved for rolig kørsel har jeg ikke hørt om, så det skal jeg ikke gøre mig klog på.
Jeg ved dog at Mitsubishi's GDI motorer skal have sådan en rensekur hvis ejeren kører for pænt i bilen, men der er altid undtagelser.
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.903
Jeg tvivler eksempelvis på at motorer som Toyotas, Hondas og Alfas har godt af at bruge alle kræfterne før gearskift.
Det ville gøre at jeg i begge mine corollaer først skal skifte gear ved 6000rpm da det er ved 5500+rpm de yder bedst
Men NutNik skrev også "normalt".
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
1. stille og roligt når den er kold.. laaaaaaaaaaaaaangsom acceleration. når den så er blevet varm er der alm acceleration. max 2600 RPM...
MEN.. for at ungå sod får den EN GANG - og KUN EN GANG bundgas fra 0 - 110 km/t for hver 1000 km..passer ca. med en tankning.
Derudover bliver der skiftet olie og filter for hver 10.000 km.
naturligvis er jeg ikke bleg for at lade den få noget at leve af de få gange jeg overhaler hvis det er nødvendigt.
jan 2004
Følger: 47 Følgere: 47 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 498
maj 2006
Følger: 116 Følgere: 111 Biler: 4 Emner: 232 Svar: 1.231
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 43 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 286
Et dumt spørgsmål: Er den eneste måde at komme af med sod ved at køre med lange motorvejsture i højere omdrejninger, så?
Forresten: hva med alle de der additiver man kan købe, som rengør motoren, indsprøjtningen eller ventilerne? Er der nogen der har forstand på om det vitterligt virker?
sep 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 20
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 Biler: 5 Emner: 147 Svar: 892
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
Jeg bruger en gang i mellem noget der hedder DeTox... den renser karburatoren godt og renser også ventilerne lidt.. men det er ikke så meget... har man injektion vil den også rense dysserne... vil tro det indeholder et slibemiddel eller noget der kan opløse aflejringer.
Derudover skal jeg i morgen i gang med at rense ventilerne 100% - har købt et produkt til at komme i olien.
I med additivet... lad motoren stå en ½ time i tomgang... skift olie og filter og motoren er som ny igen... gør det for hver 100.000 km..og ja... jeg kører så langt, hehe
Men... sørger man for at holde motoren ved lige, så holder den også rigtig længe... jeg gør selv følgende for min motor ( 1,6 RF ):
10.000 km = ny olie og filter
100.000 km = ventilrens og DeTox
en gang årligt = nye tændrør, rotor og rotordæksel.
Om vinteren kører jeg udelukkende på Statoils BIO95 - indeholder 5% ethanol - jeg slipper for karburatorsprit og motoren iser ikke til.
Derudover får den kun 95 oktan - det kan den lide - af og til får den dog en gang W-power, hehe.. men det er kun når det er rigtig billigt, hehe
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 43 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 286
Skal man komme ventilrens(hvad hedder mærket?) og Detox i samtidigt?
Jeg skifter olie og filter hver 6000km, men er kommet lidt i tvivl om hvilken motorolie er bedst. Fik at vide at jeg skulle vælge mineralsk motorolie fordi det er tyktflydende, hvilket egner bedst til min ældre motor og min morfar-kørestil. Men hvad er reglen, normalt? Skal man bare altid købe fuldsyntetisk motorolie? Der er vel også forskel på årstiderne?
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
Jeg bruger flg. produkter.:
Til at rense ventilerne plejer jeg at købe
http://www.thansen.dk/product.asp?c=891442192&n=1700018876&pn=1721217507
Købte det en gang hos min lokale mekaniker til ågerpris, men så det hos Svandsen til billig penge...
ABCON laver et godt alternativ til DeTox - kan ligeledes købes hos Svandsen
http://www.thansen.dk/product.asp?c=891442192&n=910382411&pn=932599481
DeTox kan du købe hos Back og Urhenfeldt.. mener også jeg så det hos Meconomen en gang...
Hvad angår olie kommer jeg altid 15W40 på passaten.. men det er også en gammel bil.. er olien for tynd skal den sq nok bare finde et sted den kan løbe ud, hehe
Om de forskellige olie kan gennerelt siges flg.
5W/40 er fuldsyntetisk. Anvendes primært til nyere biler UDEN et olieforbrug.
10W/40 er halvsyntetisk (semisyntetisk). Kan som tommelfingerregel anvendes til alle biler.
15W/40 er mineralsk. Til biler, der har kørt over 100.000 km.
20W/50 er mineralsk. Anvendes kun til GAMLE biler, der bruger olie.
Hvad mærke angår er det en smags sag... ved 10W 40 er der forskel at mærke, men ved 15W 40 kan jeg ikke mærke den store forskel.. kører personligt PT med ESSO. jeg køber hvad der er billigt eller på tilbud...
Min bror der har en nyere golf bruger udelukkende Castrol 10W / 60
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 43 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 286
Hva med gearolie? Har hørt om noget kvaliolie (eller en kombinationer af flere) som næsten skulle beskytte gearene? Hed vistnok også Abcon? Siger det jer noget?
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
maj 2005
Følger: 25 Følgere: 33 Biler: 6 Emner: 649 Svar: 8.735
mar 2007
Følger: 48 Følgere: 43 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 286
Tusind tak for hjælpen
Hvordan køres en motor bedst?