{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
858 visninger | Oprettet:

Regenerativ bremsning - Har alle hybrid biler det? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Har lige købt en Audi A6 50 TFSI e plugin-benzin fra 2021.

Jeg synes dog ikke at den bremser af selv når speederen slippes = Regenerativ bremsning. Er det noget i indstillinger, som skal tilpasses, eller har bilen simpelthen ikke denne funktion? Jeg troede at alle Hybrid plug-in havde denne funktion..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regenerativ bremsning - Har alle hybrid biler det?
  • #1   27. nov Uden at kende din specifikke model.
    Jo det gør de normalt, en det er som regel også konfigurerbart.
    Dertil.kommer at batteriet skal være i en tilstand hvor det kan tage imod. Er det fyldt går den ikke, er det meget koldt vil der gå list inden den rigtigt vil tage imod.
    Derudover kan du formentligt vælge drivemode der angiver din kørestol, og nogle af dem samler kun op under særlige omstændigheder.
    Står den i noget ecomode vil den typisk lade på batteriet.

• #2   27. nov Jeg kan ikke huske hvordan man kunne indstille det, men det har den, jeg har selv haft en fra 2020.
    Den bruger det også når man kommer til rundkørsel eller hvis der kører en foran.
    Jeg har solgt bilen til min bror så jeg kan evt. tjekke hvor man finder indstillingerne.

• #3   27. nov Thomas G: Tak for dit input. Jeg mener dig at den regenerative bremsning skal være tilstede uafhængigt af batteriniveaet. Det er i hvert fald min erfaring.

• #4   27. nov Morten J:

Det er en god nyhed, at den har det!

Du må meget gerne spørge din bror. Jeg har prøvet alle Audi drive Select modes, hvoraf ingen af disse har aktiveret den regenerative bremsning..

• #5   27. nov Den skal vel heller ikke bremse selv, som i at kunne køre "one pedal drive"?

Den opfanger ikke energien fra bremserne, men motoren. Så det er ikke mere end blot motorbremse som i så mange andre biler, medmindre den selvfølgelig decideret skal sænke farten fordi der er noget foran eller det går ned af bakke.

• #6   27. nov VIP gear vælger ned, så skiftes der mellem D og B.
    B så lader den på batteri når speederen slippes - hvis altså ikke batteri er 100%.

• #7   28. nov Hmm - har ikke umiddelbart mulighed for at vælge 'B':

profilbillede
  • #8   28. nov Jeg var lige ude og genopfriske hvordan det fungerede i min tidligere A6 som min bror ejer nu.
    Man kan godt nok ikke vælge at den selv bruger regenerativ bremsning når man slipper speederen.
    Man kan dog slå noget til som hedder ”Intelligent friløb” (findes under Bil>Opladning og effektivitet>Effektivitetsassistent).
    Når det er slået til bruger bilen navigationsdata samt radar og andre sensorer til at bestemme om bilen skal trille eller bruge regenerativ bremsning når man har sluppet speederen, det fungerer faktisk rigtig godt.
    Hvis man ellers vil bruge regenerativ bremsning, skal man bare bruge bremsepedalen uden at trykke for hårdt på den, så regenererer den også, det kan man se på powermeteret i instrumentpanelet (hvis den er slået til powermeter eller kombineret under Indstillinger>Visning og lysstyrke>Audi virtual cockpit).
    Det kan lade sig gøre fordi der er implementeret brake-blending i bilen, i modsætning til hvad der er i f.eks. en Tesla.
    Med brake-blending bruger man både regenerativ bremsning og friktionsbremserne fra samme pedal uden man behøves at tænke på det, bilen vil forsøge at bruge regenerativ bremsning så meget som muligt og bruge friktionsbremsen når nødvendigt.

• #9   29. nov Morten J: Tak for det meget fyldestgørende svar!

Jeg har været inde og tjekke, og funktionen '”Intelligent friløb” var faktisk allerede aktiveret. Jeg kan dog godt se, hvad du mener med at den regenerativ bremsning forekommer når bremsepedalen trykkes blidt.

Inden jeg fik A6'ern kørte jeg rundt i en Captur Hybrid i et par uger, og her var jeg blevet glad for den funktionen hvor bilen bremsede af sig selv lige så snart jeg slap speederen. Jeg må nok bare indse, at dette ikke er muligt i samme omfang på Audien.

Nu hvor jeg har dig:
    Kan du tilfældigvis huske hvordan man slukker fra 'audi active lane assist/vognbaneassistent? Synes den er ret aggressiv indstillet, hvoraf det opleves som en irritation ved kørsel.

• #10   29. nov Mystisk at en Audi ikke har B som jeg gættede på, det har alle andre phev fra Vag.
    Håber du finder ud af det, i min Passat er det en skøn ting bare lige at vippe med gear vælgeren.

• #11   29. nov Hvis bilen har 'B', er den i hvert fald godt gemt smiley

• #12   29. nov Man kan ændre niveauet af assistentsystemerne.
    Man kan vælge mellem minimal, maksimal og individuel så vidt jeg husker.
    Individuel kan man så tilpasse hvor mange af systemerne der skal være aktive og hvor aggressive de skal være.
    Ud over de indstillinger man kan ændre under den individuelle assist profil kan man også ændre nogle generelle indstillinger for assistentsystemerne, det gør man ved at trykke på tandhjulet øverst til højre når man står i skærmbilledet hvor man vælger niveau for assistentsystemet.
    Jeg mener den nemmeste måde at komme ind i skærmen er ved at trykke på knappen jeg har markeret med rød firkant på vedhæftede billede, men man kan også kommer der ind ved at trykke på Bil og så derefter et menupunkt som nok hedder noget med assistentsystemer, men det har samme logo som der er på knappen.

profilbillede
  • #13   i går kl. 08:57 Morten J: Mange tak!

Jeg har forsøgt at vælge de forskellige niveauer, og kan ikke lige umiddelbart mærke en forskel. Jeg tror dog blot at det er en vanesag, så det er ikke et reelt problem smiley

Noget andet er, at jeg har udfordringer med at tilkoble bilen med Audi Appen. Har bedt Audi om at kontakte mig for 6 dage siden - stadig intet hørt fra dem. Har brug for den 10 cifrede kode. Denne kan vel kun fåes via Audi?

profilbillede
  • #14   i går kl. 13:00 Ja jeg gætter på det kun er Audi som kan hjælpe med den.
    Den bør følge med bilens nøgler og sidder i en plastiknøglering, men den er sikkert gået tabt.

• #15   i går kl. 13:33 Ja, nemlig. Der er ikke andet for end at aflægge Audi en visit, hvis de ikke snart vender retur smiley

Kommentér på:
Regenerativ bremsning - Har alle hybrid biler det?

Annonce