Audi A3 7 trins DQ200 gearkasse "fløjter" ved gearskift? Audi A3 7 trins DQ200 gearkasse "fløjter" ved gearskift?
Hej,
min kammerat har sådan en Audi A3 fra 2019 med 1,5 TFSI motor med 7 trins gearkasse, som har kørt 66.000km.
Når den primært skifter til 3 eller 5 gear, kommer der sådan en slags fløjtelyd, er det noget der siger jer noget?
Det sker primært når man giver den lidt gas ved acceleration og det kommer ikke når den gearer ned, kun op.
Der er ingenting at mærke når den skifter, og den kører ellers godt.
Kan det være koblingen eller evt. turboen der siger noget?
Den har lige været til undervognsbehandling, og han synes ikke at det var der før, men om det bare er et tilfælde ved jeg ikke.
I videoen kan man høre det ved ca. 3 sek. og 10 sek. Der skal skrues lidt op for at høre det. Det ved 3 sek. er tydeligst at høre.
https://www.youtube.com/shorts/OdypkUgxytA
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 49 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.611
Her er “min” Octavia i 2018 https://youtu.be/WrEgQjLb_8k?si=hBaDm3bfB93eQ1v_, havde dengang blot kørt 26.000 km.
Lyden kommer primært når bilen er kørt godt varm, og får noget gas.
Det fremkommer i ulige gear 1,3,5 og 7 hvis man kører fuld skrue der op til.
dec 2021
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 21
tak for svar. Det var også det jeg var bange for. Lyden er nærmest identisk med den video du har der.
Han har købt bilen for ca. et par måneder ved en brugtvogns forhandler og har kørt 4000km. i den siden købet.
Så det burde forhandleren vel dække?
apr 2004
Havde dengang min Skoda afsted flere gange på grund af lyden, da de jo ikke kørte i den mens den var godt varm - så kunne de ikke, eller ville ikke anerkende fejlen.
Så lavede en aftale med anden forhandler, en tekniker var klar til at springe med en tur, når jeg kom med en driftvarm bil. Piiiiv sagde den, og så ville de gerne udskifte.
Lyden bliver kun værre med tiden.
dec 2021
der er en times tid ned til den forhandler han købte den af. Så den kan godt nå at blive godt varm inden. Så giver lige forhandleren en chance først.
Jeg bor selv tæt på et autoriseret Audi værksted, så kan da få dem til at vende en tur i den hvis det skulle være, de ved jo lige hvad det er de skal lytte efter.
Men tak for assistancen
apr 2004
Du kan jo svinge forbi Audi og se om de har en holdning til din optagelse.
dec 2021
Gik det væk, da du fik din kobling skiftet i din Skoda. Har du den stadig og hvor meget har den kørt siden?
Kunne læse mig lidt til at koblingerne kunne være et kendt problem, men at selve Gearkassen og Mechatronic enheden skulle være ok i de årgange?
apr 2004
Kørte fint efter nye koblinger.
Den efterfølgende Superb fik også lyden efter 50.000 km. dog meget sjældent.
Var mere eller mindre ligeglad da det var en firma leasing.
Mange oplever problemer med DQ200, men der kører ekstremt mange biler rundt, hvor folk er fint tilfredse.
dec 2021
Audi A3 7 trins DQ200 gearkasse "fløjter" ved gearskift?