5.655 visninger
|
Oprettet:
Åh nej... Den skal have katalysator... {{forumTopicSubject}}
Hej herinde.
Jeg har længe ønsket mig en Lancia integrale, og har endelig fundet en bil i tyskland der lover godt. Nitten er at jeg lige har fundet ud af at bilen skal have katalysator for at blive inregistreret herhjemme. Den er indregistreret første gang i februar 1991, og biler indreg. efter okt 1990 skal have 3 vejs kat i dk. Hvad i alverden gør jeg nu? Jeg ved at der er lavet integraler med kat, men kan jeg eftermontere sådan en, eller hvad gør jeg? Det er nok umuligt at snyde sig igennem, og styreboksen er nok ikke klar på at skulle styre en lambdasonde. HJÆLP!!!
feb 2007
Følger: 1 Emner: 261 Svar: 1.650
Men ellers find ud af hvad det vil koste og få lavet et mellemrør i 2" til den vogn ved f.eks Simons eller One Two Pipe - Eller prøv og se om du kan få en på www.supersprint.com
Så kan du jo købe en sportskat og få svejset 2 flanger på hvis bilen ikke har konisk undervogn - Og så duer det !... Det er ikke ulovligt at eftermontere, jo mindre Co2 udslip din bil har om den så hedder Dodge Viper eller Mazda 121, jo mere glad blir den lokale synsmand
feb 2007
Følger: 1 Emner: 261 Svar: 1.650
feb 2007
Følger: 30 Følgere: 28 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 9
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.902
Jeg har hentet nogle forskellige biler fra DE og det har ikke været noget problem.
NYE biler skulle fra 8. 1990 have katalysator for at blive typegodkendt herhjemme.
jul 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 98 Svar: 2.291
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.098
ja for synsmanden laver da ikke en test af udstødningsgassen så han kan måle hvor meget bilen forurener, og det bliver nok heller ikke særligt svært at få en bil uden kat til at overholde kravene for en bil med kat.
Rigtig god ide.
jul 2005
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 98 Svar: 2.291
Så kommer du for lidt ud
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.919
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.378
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.919
feb 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 2.019
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 61 Biler: 8 Emner: 129 Svar: 2.587
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.919
Oven i det kan den danske lov sige nok så mange sjove ting men den kan ikke undrkende en godkendelse i et andet land. Det er nemlig det der kaldes forskelsbehandling. Og det er ikke tilladt i EU
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.919
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.919
feb 2004
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 72
Jeg takker for svarene og den heftige diskussion
Jeg skal selvfølgelig have kontaktet skat, for at se om der er noget at gøre. Det eneste jeg har fundet indtil nu er på denne hjemmeside, som ikke lover for godt
http://www.fstyr.dk/sw23151.asp
Jeg håber i den grad det er rigtigt at man kan slippe ved at betale 1280kr ekstra, det ville være for fedt. Bilen er fra england, men importeret til tyskland, men stadig med egelske papirer.
Lt. T. Tak for tippet, men jeg tor ikke den går med en passiv kat. biler efter okt. 1990 skal have en 3 vejs, altså med lambdasonde. Medmindre den er EF kodkendt, hvad så end det betyder. Burde jo hedde EU godkendt hvis det bare betyder inden for EU. Så det er enten ingen kat eller 3 vejs kat - håber på den første mulighed
Lasse K og White stig. Mand jeg håber i har ret - så har i reddet min dag. Er der en af jer der kan påvise det med et link til skat eller måske et eksempel på bilgalleri eller noget lignende.
Jeg er SÅ sulten for at få den bil hjem at jeg ikke fatter det
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.919
feb 2004
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 72
Var idag hos både told og skat og to synshaller. Svaret er entydigt: man kan ikke få inregistreret en bil fra efter 1.oktober 1990 uden katalysator. Jeg slog ellers hårdt på EU konkendelse, men det blev afvist alle steder som en udbredt misforståelse. Danmark er ikke fuldbyrdigt medlem af EU, og har derfor diverse klausuler bl.a denne med 3 vejs katalysator og lambdasonde.
Det er dog tilladt at eftermontere, men det skal være en 3 vejs!
Eneste undtagelse er rally syn. Dvs at du får den godkendt til f.eks at køre rally, som også kan være klubrally (manøvreprøver). Det er så tilladt at køre bilen til og fra de løb, men bliver du stoppet en almindelig hverdag og de fatter mistanke, bliver du kaldt til syn - PIS!
Det lader til at jeg må finde mig en anden bil, og det er en nitte af højeste rang.
Den ene synsmand jeg snakkede med, sagde at hvis jeg kendte en synsmand godt, kunne jeg bare montere en lambdasonde, og en alm. kat. og så trække ledningen op i motorrummet, og skjule den. Så kunne synsmanden jo komme til at glemme at tage en CO måling - ja det sagde han sku!
Han fortalte også om to gutter der havde købt to nye caterham Super seven, som brændte fingrene på katalysator problemet - de kunne ikke godkendes.
Altså pas på med de importbiler, og husk at tjekke om der er kat, eller om den er fra før 1. oktober 1990.
Tak til alle for de mange svar i denne tråd!!
jul 2008
Følger: 1 Svar: 1
Har lige haft en Polo fra 1991 til syn idag, hvor den blev kasseret på grund af det der katalysator noget.
Det er lidt mærkeligt da den er synet 2 gange uden problemer efter den kom til DK fra Tyskland.
Hvordan skal jeg forholde mig til dette problem da det jo vil være en noget bekostelig affære at gøre den færdig. Allerede inden syn har jeg bekostet nogen tusinde kr. og i god tro syntes jeg egentlig.
håber der er nogen der kan hjælpe her.
Åh nej... Den skal have katalysator...