25års regler. Tuning/Turbo/afgift {{forumTopicSubject}}
Nu vil jeg lige høre folket hvad de ved.
Jeg har hørt at biler fra før 84 er der ingen "20% regel" som dermed sige rat man må tune bilen ligeså tosset man vil uden synsbussemændene kan sige noget.
Og hvad siger de til at man smækker turbo på?
En anden/større motor?
Anden undervogn?
I mit eksempel har jeg min E21er original 320er (2.0) fra 82.
Har også en 323ier stående med bagbro med skivebremse og forbro med ventilerede skiver.
Må jeg tage og flytte undervognen (bagbro med skiver og forfjederben med kalibre og ventilerede skiver) og flytte over på min 320er uden de kan sige noget til det?
Og ka "Skat" heller ik sige noget til det?
Og hvad hvis jeg smider en 325er i min 320er?
Og hvis jeg så smider trykladning på 325eren?
Eller bare smider trykladning på 320eren?
Håber der er nogle der er mere inde i alt det der end jeg er lige pt, for det er noget jeg rigtig gerne vil sætte mig mere ind i.
Er der evt nogle de rkender en "Færdselsstyrelsen lovbog FOR DUMMYES.!" agtig liste istedte for alt det jurist sprog som man jo kun fatter 3 linier af alligevel.
Håber i kan gi mig lidt svar i min søgen på hvad jeg skal gøre (:
nov 2003
Følger: 72 Følgere: 69 Biler: 10 Emner: 184 Svar: 3.020
egentlig underligt hvis det er sandt, for det er da de biler i værst stand. som regel.. burde være omvendt
sep 2004
Følger: 76 Følgere: 76 Biler: 5 Emner: 293 Svar: 7.286
Man får som regl svar inden for 2-3 dage og de er utrolig professionelle i deres besvarelser, som ofte bliver bakket op med et .pdf dokument hvor man kan læse sig til tingene hvis ikke man kan få meget ud af deres inginøres sprog
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Når en 25år gammel bil stadig er på vejene er det nok fordi den er blevet passet godt på, eller blevet sat i stand
mar 2003
Ku være jeg vil strikke en mail sammen i aften når jeg har hørt galleriets røst (:
Men har bare ik haft heldige oplevelser med systemet.
Da jeg indsendte papire om afgift på min 69er Dodge Polara gik der over 3 måneder og en del samtaler og ventetid i deres telefonkø for at brokke os før vi fik en pris tilbage vi ik rigtig kan bruge til noget alligevel...
mar 2003
Okay allerede før 89??
Noget du kan finde noget håndfast på eller bare noget du har hørt?
Og når du siger man må montere, er det så for "Skat" eller kun for synsmanden?
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.312
Må jeg tune og ændre motoren i min bil?
Det må du godt, men det kræver at bilen ikke forurener og støjer mere, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, og at du ved syn dokumenterer, at bilen efter ændringerne lever op til kravene.
Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning om syn af køretøjer i kapitel 7.06.01 (3) (pdf). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.
Reglerne om chiptuning findes i Meddelelse om køretøjers indretning og udstyr m.v. nr. 1887 (pdf).
Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:
Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Særligt for chiptuning. Fra 1. august 2006 er der indført et særligt krav for dieselbiler, om måling af røg under belastning.
For biler registreret første gang i 1997 eller senere skal der yderligere fremlægges dokumentation for brændstofforbrug, fordi den grønne ejerafgift er fastsat efter dette.
Der er ikke formkrav til dokumentation, men du kan se et eksempel på dokumentation for chiptuning på Færdselsstyrelsens hjemmeside.
Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om, at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse, skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse, kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af hvilke ændringer, der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse over 20 %.
Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om godkendelse og syn §22.
Spørg din leverandør af tuningsdele, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav - og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).
Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god idé at spørge bilimportøren, om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.
Forbud mod salg af ulovlig chiptuning
Fra 1. august 2006 bliver det forbudt at sælge og markedsføre chiptuningsudstyr, der øger forureningen. Når et firma sælger chiptuningsudstyr, skal de give kunden dokumentation for at udstyret overholder reglerne. Reglerne kan findes i bekendtgørelse om chiptuning.
Er en synet bil lovlig?
Husk, at bilen ikke er lovlig, før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt med ændringerne – og dermed ikke lovlig.
Skal der betales afgift igen?
Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til et af SKAT's fire skattecentre (Høje Taastrup, Odense, Århus og Aalborg). På SKAT's hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af, hvornår der skal betales fornyet afgift.
Sidst opdateret den 12. april 2007.
mar 2003
Det der gjorde mig ik meget mere klog selvom jeg blev mer ebelæst af den s,øre der.
Der er intet der siger.
Du må ik montere turbo på en bil de rik er født med turbo, og skal du montere en turbo på en model der ik er født med turbo SKAL der betales afgift af en tilsvarende model med turbo, MEDMINDRE bilen er fra før 89 skal der i kbetales afgift, og du må gøre havd du har lyst til bla bla bla. osv.
Det er sådan noget jeg søger.
De lovtekster læste jeg når jeg var biblioteket i folkeskolen
25års regler. Tuning/Turbo/afgift