{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.303 visninger | Oprettet:

Gløderør - Golf II - defekte? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg er blevet den glade ejer af en herlig golf II 1,6 TD... dog har den fået problemer med at starte når det er koldt i vejret.. Jeg har mistanke til, at det er gløderørene der skal skiftes. MEN - lampen for gløderørene i indstrumentbrættet tænder og slukker et par sec. efter som den skal. Kan det så godt være gløderørene, selv om lampen indikerer at de virker fint?

Den skal files ca. 30 sec på starteren inden den går i gang.. der kommer fin røg bagud. Når den så er kommet i gang, starter den fint hvis man forsøger igen.

Det storbarmede egern takker på forhånd :o))


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gløderør - Golf II - defekte?
  • #1   4. feb 2008 Hej.

    Glødelampen er tændt i noget der minder om et halvt minut når motoren er helt koldt.

    Hvis den bare blinker kort og så går ud, er forvarmerrelæet højst sandsynligt defekt.


  • #2   4. feb 2008 hmmm... den er tændt ca. 10 sec... kan det så godt være forvarmerelæet der er defekt?

    hvor sidder sådan et forvarmerelæ egentlig?


  • #3   4. feb 2008 Uuuhh nu er jeg ikke G2 specialist, men mener at relæet sidder i nærheden af vandexpansionsbeholderen.

    En anden hurtig kontrol er ampere-forbruget, som skal måles med en ampere-tang rindt om ledningen til gløderørene.


  • #4   4. feb 2008 der er noget med et Hurtigt relæ og et langsomt .

    den hurtige skulle tænde 10 sek også 10 sek igen efter bilen er startet.

    den Langsomme tager ca 30 sek..

    har den langsomme på min TDer den starter bare i motorens 1 omgang


  • #5   4. feb 2008 Du kan nemt checke din gløderør. Af med kobberskinnen der går hen over rørene, og så mål modstanden på hvert gløderør. Mål fra spidsen af gløderøret på gevindet, og til stel. Der må være ca. 1-5 ohm. Er der mere, f.eks. 100-500 ohm, er gløderøret færdigt.

    Gør dig selv den tjeneste, hvis du skal skifte dem, at køb nogle ordentlige. Dem fra thansen er noget lort, og holder ikke ret længe. Køb bosch, beru, valeo eller denso. Og huske at vær forsigtig når du piller rørene ud, de kan sidde MEGET fast, og er du for voldelig kan gløderøret knække, og så skal du have dit topstykke af. Husk at give de nye alu-fedt og spænd dem 25N.

    Og god fornøjelse, de to af gløderørene på en golf diesel er meget svære at komme til, så man skal nærmest være gynækolog for at skifte dem, hvis man da ikke piller pumpen af smiley


  • #6   4. feb 2008 ahhhhh.... naturligvis :o)) hvis ikke den bruger strøm, er relæet defekt. Hvis der man måles svag gennemgang er gløderøret defekt, ikke? :o))

  • #7   4. feb 2008 ahhhh.. tak for alle de gode svar :o))

  • #8   4. feb 2008 Altså, hvis der ingen strøm kommer ud til gløderørene, er det enten den store bladsikring som sidder på torpedopladen der er brændt eller iret over, eller det er dit gløderelæ. Eller hvis du er møg-uheldig, en ledning der er brændt/iret over et sted, men det tror jeg nu ikke.

    Hvis de får strøm (11-12v), er det jo ikke det der er galt. Så skal du bruge den metode jeg har beskrevet, med at måle modstanden i rørene ;-).


  • #9   4. feb 2008 6630 = Diesel-kongen *tilbede, tilbede, tilbede* hehe rart at møde en der GIDDER skære tingene ud i pap for os hjemme-mekanikere :o))

    Lasse K>> naturligvis også en stor tak til dit svar - som altid er du hurtig til at hjælpe mig, hihi :o))

    bo L>> tror jeg vil undersøge hvilket relæ der sidder i min, hehe... måske jeg skulle overveje et somemer og et vinterrelæ, hvis ikke de er for dyre, hehe :o))


  • #10   4. feb 2008 Desværre er det lidt besværligt at afmontere kobberskinnen bag brændstofpumpen, men med lidt snilde kan det selvf. lade sig gøre.

    Modstanden skal være nogenlunde ens på alle rør smiley


  • #11   4. feb 2008 Der sidder 2 sikringer ude i motorummet til gløderørene de kan godt knkke pga vibrationerne i motorrummet. Hvis de er knækket vil den have disse symptomer.


  • #12   4. feb 2008 Søren L>> hvor sådan ca. sidder de to sikringer i motorrummet?

  • #13   4. feb 2008 Dejligt at se at der er nogle mennesker, som vil finde fejlene selv, og udbedre dem. Det lærer man meget mere af, end at sende skidtet på værksted smiley

    Det kan godt lade sig gøre at få kobberbroen skruet af, bare man har en 10´er ringnøgle med bøj, og/eller en lille 10´er top med forlænger og krydsled, så kan man godt komme til. Nu du har den pillet af, kan du lige slibe kontaktfladerne rene med lidt sandpapir eller ståluld, inden du sætter broen på igen. Gløderørene kan være bøvlede at komme til, for pumpen og dyserørene er i vejen. Det er nemmest hvis dyserørene pilles af, det giver meget plads.

    Søren L, jep, og den der plejer at gå, sidder på torpedopladen. Bare følg kablet fra kobberbroen, det ender ved sikringen smiley


    Lasse K:

    De kan jo godt være færdige selvom modstanden er ens. Hvis de nu alle har en høj modstand, er de jo døde smiley

    Modstanden skal være mellem 1 og 5 ohm på et godt gløderør, er modstanden meget højere, er gløderøret dårligt.


  • #14   4. feb 2008 HVIS du skal skifte gløderørene, er det en god idé, at give de gamle noget rustløsner (WD40, Caramba eller lign.) dagen før. Gerne et par gange. For som 6630! siger, kan de sidde ret godt fast.

  • #15   4. feb 2008 Jep. Og det er nemmest med varm motor.

Kommentér på:
Gløderør - Golf II - defekte?

Annonce