Jagten på tikkeriet ! {{forumTopicSubject}}
Jaa... Så er jagten gået ind..
Problem: en tydelig rallen ved kold motor - meget høj/tydelig jo mere gas bilen får - aftager efter 30 sekunder ca - stadig rallen - væsentligt lavere, dog stadig hørbar..
Efter varmkørsel er det svært at høre, men man ka stadig godt fornemme at den raller, hvis man kører med åbent vindue og slukket anlæg. - stadig kun når bilen bliver presset.
Gjort indtil videre:
Ventil-spillerum er tjekket og justeret. Har ikke hjulpet...
Helt frisk olie med korrekt viskositet ( 10w40 ) - det har den kørt på 2 x 7500 km nu..
Jeg har hørt noget om sidelæns slør ved vippetøjet i topstykket? ( motoren er en 16v enkelt-knastet med mekaniske løftere ).
Så fik jeg mig samtidig en kort snak med en ven, om hans toyota der rallede fra plejllejerne - disse stod af - blev skiftet - og så var der ingen rallen - Altså er det rigtigt antaget, at slidte plejllejer også kan være med til at sige en rallen?
Motoren er blevet kørt hårdt ( baneræs ) i over 20.000km, men på god olie ( Castrol Edge 10W60 ) - derefter har jeg kørt den som hverdagsmaskine på almindelig Castrol 10W40...
Bilen er en Daihatsu, men antag den som en toyota-motor - det tekniske design er meget meget ens - dermed må fejlene også være meget meget ens
Forslag modtages med kyshånd
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.069
apr 2005
Følger: 20 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 61 Svar: 1.676
jeg havde en 205 hvor at den tikkede pga slidt knastaksel... tror jeg
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.069
det er jo netop et defekt plejlleje - her snakker vi bare et slidt leje - et hvor der måske er lidt for meget afstand mellem lejet og lejeskålen.
okt 2002
Følger: 64 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 153 Svar: 11.904
Jeg gætter 99% på at det er stemplerne der "raller", hvilket er meget normalt.
mar 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 178 Svar: 1.601
mar 2004
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 178 Svar: 1.601
Jagten på tikkeriet !