662 visninger
|
Oprettet:
Dahatsu charade går død hjælp !! {{forumTopicSubject}}
Er der nogen der kan hjælpe, min ven har en gammel daihatsu charade, som opfører sig mærkeligt..
Man kan sagtens starte den og holde den igang ved at give den gas, men så dør den nærmest ud efter, kan det være tomgangsregulatoren, for den kan ikke stå i tomgang ?
Den viser at der er bezin på i speedometeret, så tror ikke det er benzin tilførsel..
KOm med nogle bud på hvad det kunne være `? så køber han reservedelen og forsøger sig ad ved lidt råd og vejledning .)
Foresten hvor sidder tomgangs regulatoren på sådan en bil ?
På forhånd tak
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.069
Forklar lige det der om igen - for det giver ingen mening.
<b>1.</b> - Er der noget der lyser i instrumentbrættet? nogle lamper?
<b>2.</b> - Gør den det når den er kold og varm?
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 294
tomgangsregulator
benzintilførsel
lambdasonde
men det var min luftmassemængdemåler der var defekt
nov 2005
Den kører med map-sensor - den sidder i plenum i indsugningen..
Tomgang styres af en skrue på toppen af indsugningen, lige over TPS-føleren ( sort boks på siden, ved gasspjældet ).
Motoren har en kold/varm føler der måler på kølevandet.. når kølevandet er koldt, giver den ekstra benzin.. dette holder tomgangen på 1200-1500rpm..
når motoren er varm giver den "normal" mængde benzin og dette holder tomgang på 800-900rpm..
Hvis denne føler er død, vil motoren dø i tomgang, når den er varm, da den vil give for meget benzin hele tiden... Samtidig vil der lugte lidt af benzin fra motorrummet.
Hvis det er det problemet er, så sidder føleren under strømfordeleren - den har et firkantet grønt stik, og det er vist nok en 17'er der skal på
mar 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 55 Svar: 104
Men næsten alle lys er tændte når man tænder den. Den hoster nærmest og så dår den ud, ligemeget om den er kold eller varm.. for vi har gaset med den i ca. 3 min tid.
Har vi måske fornemme hvad det kunne være? og hvor i motorrummet den er gal.
nov 2005
Ret svært når man ikke selv står ved bilen..
Jeg ville tjekke om den laver gnist..
Op med et af tændrørene og så holde gevindet på et stelpunkt, og dreje nøglen - tjek alle fire..
Derefter ville jeg tjekke om den får benzin op til dyserne.. tænding på ( ikke starte bilen ) - slukke igen... følg slangen fra benzinfilteret hen til dysebroen - skru skruen af på siden ( i højre side af motoren, mellem indsugningen og topdækslet ) - der skal piple benzin frem når du løsner skrue - og skruer du den meget løs, skal det praktisk talt stå ud - da der er 2.8 bars tryk på benzinsystemet..
Det er de 2 ting jeg ville undersøge...
Hvis begge dele er fine nok, så ville jeg tjekke for ir, i diverse stik...
mar 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 5 Emner: 55 Svar: 104
Dahatsu charade går død hjælp !!