{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.169 visninger | Oprettet:

Vedr. plejllejer toyota motor {{forumTopicSubject}}

Til alle Toyota eksperter derude.

Jeg havde planer om at kører lidt ræs i en celica 1,6 GT twin cam næste år, men nu har der kørt en corolla med nogenlunde samme motor gennem hele sidste sæson og han har ikke lavet andet end at skifte den ene motor efter den anden pga. defekte plejl lejer.

Hvorfor kan de bare ikke holde...?? På den ene motor (han har skifter 3 gange) startede han endda med at skifte de lejer inden den kom ud at køre, den holdte til 2 løbs dage så var den færdig.

Findes der nogen lejer som er bedre end de originale..?

Hvad kan man gøre for at de holder længere..?

Kan en 1,6 twin cam motor fra Toyota ikke holde til at få klø..?

Kom med jeres bud, jeg svare dog først i eftermiddag/aften da jeg skal sove nu. Men har i nogen bud på nogle special lejer så send meget gerne links til mig smiley

PFT Viggo


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedr. plejllejer toyota motor
  • #1   8. sep 2008 Hvis krumtappen eller plejlstængerne har taget bare den mindste skade
    af de døde pljellejer, så har du grunden. Ny krumtap smiley

    Sørg for at holde øje med olie-temp.'en - monter oliekøler.


  • #2   8. sep 2008 Martin: Min har ikke haft nogen leje skader endnu, jeg vil bare forebygge at det sker.

    Oliekøler hmm mener du det kan være en del af forklaringen. Har de ikke det original, jeg husker ikke om min har det. Men det vil jeg da i hvertfald gøre, den kan vel hentes fra en carina E eller noget


  • #3   8. sep 2008 det har MEGET med olien at gøre... og hvis han kører som en spade på kold motor så er det jo derfor... se Clevite Racinglejer, de er SUPER gode...

  • #4   8. sep 2008 Nok fordi han så har kørt på lorte-olie.

    Hæld 10W60 på den, så virker det..

    Det virker på en daihatsu.. 10w40 er ikke nok når der ik er oliekøler på.

    Den gamle hatsu-motor af min har kørt 10.000 med ren tæv. På padborg park, nürburgring, jyllandsringen, sturup.. samlet 10.000km og alle med 10w60 olie..

    Den har forsøgt sig med 10w40 og det holdte ik en meter.


  • #5   8. sep 2008 Scarface: Så vidt jeg ved skifter han olien tit men hvilken olie han kører med aner jeg ingen ting om. Han kører virklig som en spade det er sikkert men aldrig med kold motor, nok nærmere en kende for varm smiley

    Jeg prøver at søge på de lejer, har du evt. et link..?

    Tak for de gode svar ind til videre


  • #6   8. sep 2008 AE82 kører vidst ikke med oliekøl orig. Men alle kan bruges.

    10W60 er en kende for tyk vil jeg mene. De fleste 4AGE'ere har kørt en del og er ikke nye biler mere.


  • #7   8. sep 2008 10W60 er minimalt tykkere ved almindelig temperatur.

    Der hvor den er go, er når olie rammer 110grader og opefter.. der er 10w60 STADIG optimal viskositet, hvor en alm 10w40 er MEGET tynd..

    Det er derfor du hælder det på ræs-motorer smiley

    Sajmon/martin brugte 10w60 på daihatsuen fordi den kneppede plejl-lejer..


  • #8   8. sep 2008 hey ville lige sige at de gt twincam motorer har oliekøler på standard, og at de efter toyota`s foreskrifter skal køre på 5-30w olie ved godt det er tynd olie. men ville lige sige det til jer, som ikke ved det..


  • #9   8. sep 2008 Min AE82 havde IKKE oliekøler på, det havde min kammerats T16 deriomod.

  • #10   8. sep 2008 Hvis krumtappen ikke er skiftet men blot afdrejet er det svaret til de smadrede plejllejer.. Som regel på cylinder 1 og 4.. Evt montere black top plejllejer, og en omgang undersmøring.. Oliekøler anbefales også til de motorer, koster ca 1500,- for et komplet kit hos www.turbomotor.dk ! Jeg kørte med 10W-40 på min Corolla 4AGZE, det virkede fint - så det kan godt klare jobbet..

  • #11   8. sep 2008 Det er forskel på en Aldi-olie og en dyr Castrol-olie.

    Mener dog stadig at 10W60 er for tyk på en alm. 4AGE motor med nogen km på klokken.


  • #12   8. sep 2008 Martin S > Vil jeg give dig helt ret i - jeg brugte 10W-40 fra Statoil på min.. Og den kørte upåklageligt, gad egentligt godt have den igen smiley

  • #13   8. sep 2008 Kørte med ESSO Ultron 5W40 på min gamle Corolla - den kørte også uden problemer.

  • #14   8. sep 2008 Tak for jeres svar .-)

    Jeg har lært at jeg skal have:
    en god dyr olie 10W40 eller tyndere
    starte med at skifte lejerne forebyggende (ville jeg alligevel have gjort sammen med tandrem toppakning tændrør kabler etc. etc)
    gerne med nogen specielle nogen (skal lige have fundet dem) og så sidst men ikke mindst en olie køler.

    Jeg siger mange tak for jeres svar smiley


  • #15   1. nov 2009 Tonni har ret... en 10W60 castrol er perfekt... det ikke lejet som skal holde men oliefilmen som skal adskille metallerne fra hinanden så der ingen kontakt er.. er oliefilmen mellem metalerne ikke optimal smadre du bare lejerne. så det behøver ikke være racerlejer

Kommentér på:
Vedr. plejllejer toyota motor

Annonce