Suzuki Grand vitara 4x4 system hjælp. {{forumTopicSubject}}
Hej med jer BG'er
Jeg har et spørgesmål, jeg har læst og læst har ikke forstået det..:D det er lige før jeg ringer til Suzuki for at vide hvilken jeg skal kører med af 4x4 systemet.
SÅ MIT SPØRGSMÅL ER:
Hvilken 4x4 system skal jeg kører med når jeg ikke kører med noget altså ingen trailer osv, Kører alm lige som en personbil
Hehe
4X4 SYSTEM!!
4H Denne position er til normal kørsel på landevej. Her kører Grand Vitara 3-dørs, 5-dørs og Van med "åbent" centerdifferentiale, der som udgangspunkt sender 47% af motorens moment til forhjulene og 53% til baghjulene. Afhængig af hjulenes friktion kan centerdifferentialet omfordele momentet, således at der sendes mest trækkraft (op til ca. 80%) til den aksel, som har bedst fat i underlaget. Denne momentfordelingen sikrer et optimalt vejgreb under alle forhold.
4H LockNår knappen er i denne position, er centerdifferentialet låst. Det vil sige, at den automatiske momentfordeling er slået fra, så der nu sendes lige meget moment ud til det forreste og det bagerste hjulpar. Dermed får Grand Vitara bedre offroad greb til at forcere f.eks. tunge snedriver, dybe hjulspor eller meget ujævnt terræn. 4H Lock kan kobles til og fra under kørsel, hvis de fire hjul drejer lige hurtigt rundt og hastigheden ikke overstiger 100 km/t.
4L LockGearingen er nu reduceret til ca. det halve, mens centerdifferentialet fortsat er låst. Det betyder, at Grand Vitara nu har næsten dobbelt så stor trækkraft i samtlige gear. Dermed kan bilen køre med lav hastighed op ad stejle stigninger og ned ad stejle skrænter under fuld konktrol, fordi den lave gearing også virker som effektiv motorbremse.
NI positionen N kan bilen bugseres, uden at transmissionen tager skade.
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 1 Biler: 4 Emner: 41 Svar: 312
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 19
Derfor jeg lige satte et indlæg op
maj 2005
Følger: 9 Følgere: 30 Biler: 8 Emner: 36 Svar: 1.220
N = uden transmision Det er det samme som frigear......
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 5 Emner: 130 Svar: 1.305
---> Det er der nu faktisk ikke ret mange, hvis der overhovdet er nogen, køretøjer der kan holde til.. Du låser differentialet så den trækker ens på alle hjul, det klart du kan smadre enkelte dele på det vrid der kommer på asfalt, det bruges udelukkende til offroad..
Det samme gælder alle andre, sågar traktore osv. Det bruges også kun ved fastkørsel eller stort slæb.. Der må man heller ikke bruge lock på asfalt, medmindre det kun er ligeudkørsel.
Så det ser jeg ikke noget galt i Suzuki siger, tværtimod
Mvh.
Suzuki Grand vitara 4x4 system hjælp.