Fiat Punto kølersystem {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har rodet hele dagen med min punto 1,1 fra 95.
Problemet er at blæseren ikke går igang, men jeg har tjekket eller skiftet:
- termostat skiftet
- temperatur føler i køler skiftet
- systemet er blevet udluftet i begge udluftningsskruer
- luset stik ved føler, blæseren gik igang
Men til sidst lagde jeg mærke til at det rør der sidder foran motoren som går fra køler og ind i vandpumpe sad løst og jeg kunne "nemt" hive det ud - den gummipakning der sad inde i vandpumpen var ret hård og så lidt smadret ud.
Kan det gøre at der bliver suget falsk luft ind i kølersystemet og derved ikke kommer godt nok flow så det varme vand ikke kommer hen på føleren og blæseren derved starter?
Jeg har lige nu pillet topstykket af og alt ser helt fint ud så jeg vil lige høre om det kunne være det ovenstående der kunne være galt?
maj 2004
Følger: 44 Følgere: 41 Biler: 4 Emner: 30 Svar: 1.525
aug 2003
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 7 Emner: 105 Svar: 204
Blæseren burde have været gået igang - vandet er i hvert fald over de 87 grader hvor føleren skulle gå igang, så jeg går ud fra at vandet bare ikke bliver trykket godt nok rundt nu.
Der kommer kun kold luft ud af varmeapparatet.
maj 2004
dec 2004
Følger: 16 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 74 Svar: 572
Prøv at holde stille i tomgang i 10-15 minutter, og giv evt. lidt gas. Hvis den når op i det røde felt er der noget galt
aug 2003
Er lidt småtræt.
Okey, så du mener ikke den utætte slange/rør ved vandpumpen betyder noget? Topstykke/toppakning og motor ser helt fint ud - så eneste jeg kunne forestille mig så var at der skulle være sket noget i selve topstykket?
aug 2003
Og den begynder at lyse - blæseren starter stadig ikke.
Jeg kunne se på føleren at der stod 87/92 - så jeg går ud fra den tænder ved 92 og slukker igen ved 87...?
maj 2004
Blæseren skal ikke starte ved de grader, det nok nærmere der din termostat arbejder.... Nej hvis den var utæt der, ville der jo løbe vand ud... Er den med løse foringer?? Ellers kan din top jo også være revnet... men det er ikke altid man kan se på en toppakning om den er defekt, nogle gange skal der ikke meget til...
aug 2003
Jeg synes bare er underligt..
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Typisk skal den være omkring 100 grader på måleren før den starter.
aug 2003
Jeg har to andre punto'er hvor røret sidder helt fast - hvor på den her sidder det og dasker lidt rundt.
Så vandet når måske at blive rigtig varmt i motoren men kommer aldrig rigtig ud i køleren?
aug 2003
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
ved ikke om du har løst problemet.
Men et typisk problem er at som du skriver er der jo ingen varme i inde i bilen, og det er tegn på at der er luft i systemet.
Du skal fylde vand på starte motoren, og lade være med at sætte låg på beholderen/køleren og give bilen nogle omdrejninger i flere minutter til der kommer varme inde i bilen, for så længe der ikke er varme derinde så er den næsten 100% luft i systemet, når den ikke taber vand.
En anden ting kan være hvis der er i overløbs/returslange fra expansions-beholder til motor/termostathus der kan være stoppet således at når termostat åbner at overtryk kan gå i beholderen igen. (et gængs probelem ved andre mærker.)
Men surt at du har taget toppen af, men nu den er pillet af, så tjek den for tæthed, samt evt. skævhed. (men hvis det var toppen ville du have enten bobler i beholderen/køler eller vand i olie eller omvendt, den ville miste vand og du kan evt. se på dine stempler i toppen at de er "skyllet" rene hvis det var der vandet kom ind. ( men intet vandtab = luft i boxen )
Håber det kan hjælpe dig videre..
dec 2015
Følger: 12 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 1
Fiat Punto kølersystem