{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
12.001 visninger | Oprettet:

Fiat Punto kølersystem {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har rodet hele dagen med min punto 1,1 fra 95.

Problemet er at blæseren ikke går igang, men jeg har tjekket eller skiftet:
- termostat skiftet
- temperatur føler i køler skiftet
- systemet er blevet udluftet i begge udluftningsskruer
- luset stik ved føler, blæseren gik igang

Men til sidst lagde jeg mærke til at det rør der sidder foran motoren som går fra køler og ind i vandpumpe sad løst og jeg kunne "nemt" hive det ud - den gummipakning der sad inde i vandpumpen var ret hård og så lidt smadret ud.

Kan det gøre at der bliver suget falsk luft ind i kølersystemet og derved ikke kommer godt nok flow så det varme vand ikke kommer hen på føleren og blæseren derved starter?

Jeg har lige nu pillet topstykket af og alt ser helt fint ud så jeg vil lige høre om det kunne være det ovenstående der kunne være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiat Punto kølersystem
  • #1   16. okt 2008 Pillet topstykket af?? Det er da ikke rigtig noget med det at gøre... bobler den da i beholderen?? Sikker på motoren bare ikk bliver varm nok til at blæseren skal gå igang?? begynder den at koge??

  • #2   16. okt 2008 Den boblede i beholderen og blev ved med at koge.

    Blæseren burde have været gået igang - vandet er i hvert fald over de 87 grader hvor føleren skulle gå igang, så jeg går ud fra at vandet bare ikke bliver trykket godt nok rundt nu.

    Der kommer kun kold luft ud af varmeapparatet.



  • #3   16. okt 2008 blæseren skal da ikke gå igang ved 87 grader!?!? Hvis den bobler så har du jo en utæthed.. Det er jo luft fra kompressionen der fiser ind... den kan ikke suge luft ind nogle steder, så ville der tværtimod løbe vand ud...

  • #4   16. okt 2008 Nogle biler begynder først at tænde blæseren ved 100-110 grader. Kogepunktet er jo først ved 120 grader, da vandet er under 1 bars tryk

    Prøv at holde stille i tomgang i 10-15 minutter, og giv evt. lidt gas. Hvis den når op i det røde felt er der noget galt


  • #5   16. okt 2008 Omvendt, den skal stoppe ved 87 grader, gå igang ved 92 :)..

    Er lidt småtræt.

    Okey, så du mener ikke den utætte slange/rør ved vandpumpen betyder noget? Topstykke/toppakning og motor ser helt fint ud - så eneste jeg kunne forestille mig så var at der skulle være sket noget i selve topstykket?


  • #6   16. okt 2008 Det vidste jeg ikke Peter, der er desværre ikke nogen temp. måler i bilen, blot en rød lampe der lyser.

    Og den begynder at lyse - blæseren starter stadig ikke.

    Jeg kunne se på føleren at der stod 87/92 - så jeg går ud fra den tænder ved 92 og slukker igen ved 87...?


  • #7   16. okt 2008 Ja jeg tror sku også du er træt hehe...
    Blæseren skal ikke starte ved de grader, det nok nærmere der din termostat arbejder.... Nej hvis den var utæt der, ville der jo løbe vand ud... Er den med løse foringer?? Ellers kan din top jo også være revnet... men det er ikke altid man kan se på en toppakning om den er defekt, nogle gange skal der ikke meget til...


  • #8   16. okt 2008 Jeg kan vel få tjekket toppen hos min bremseservice, mener de kan trykprøve den og sådan - så må jeg få den ordnet og så på med en ny toppakning.

    Jeg synes bare er underligt..


  • #9   16. okt 2008 Du skal huskepå at de 92 grader du omtaler er i din køler, og ikke den temperatur du ser på din temperaturmåler.

    Typisk skal den være omkring 100 grader på måleren før den starter.


  • #10   16. okt 2008 Yeah og os derfor jeg tænker at der måske ikk er godt nok flow når det rør sidder dårligt og pakningen er smadret.

    Jeg har to andre punto'er hvor røret sidder helt fast - hvor på den her sidder det og dasker lidt rundt.

    Så vandet når måske at blive rigtig varmt i motoren men kommer aldrig rigtig ud i køleren?


  • #11   16. okt 2008 Er der nogen der ved hvor man kan købe det rør der går fra vandpumpe til køler?

  • #12   19. okt 2008 Hej Daniel

    ved ikke om du har løst problemet.
    Men et typisk problem er at som du skriver er der jo ingen varme i inde i bilen, og det er tegn på at der er luft i systemet.
    Du skal fylde vand på starte motoren, og lade være med at sætte låg på beholderen/køleren og give bilen nogle omdrejninger i flere minutter til der kommer varme inde i bilen, for så længe der ikke er varme derinde så er den næsten 100% luft i systemet, når den ikke taber vand.
    En anden ting kan være hvis der er i overløbs/returslange fra expansions-beholder til motor/termostathus der kan være stoppet således at når termostat åbner at overtryk kan gå i beholderen igen. (et gængs probelem ved andre mærker.)
    Men surt at du har taget toppen af, men nu den er pillet af, så tjek den for tæthed, samt evt. skævhed. (men hvis det var toppen ville du have enten bobler i beholderen/køler eller vand i olie eller omvendt, den ville miste vand og du kan evt. se på dine stempler i toppen at de er "skyllet" rene hvis det var der vandet kom ind. ( men intet vandtab = luft i boxen )

    Håber det kan hjælpe dig videre.. smiley


  • #13   22. sep 2018 Der sidder et rør med kølervæske ind under udstødningen på min Panda den er tæret og utæt, hvordan skifter jeg den nemmest?. mvh Ebbe

Kommentér på:
Fiat Punto kølersystem

Annonce