2.402 visninger
|
Oprettet:
m50 motor i en e30 {{forumTopicSubject}}
jeg går og leger med tanken om at smide en m50 motor i min bmw e30. men hva kræver dette? er klar over at jeg skal skifte ophæng og alt det der som man kan købe på koed.dk men hva med kardan og gearkassen skal jeg vil og tage fra en e36?
På forhånd tak.
maj 2007
Følger: 98 Følgere: 97 Biler: 10 Emner: 69 Svar: 2.236
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 28 Biler: 6 Emner: 193 Svar: 953
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
1 stk m50 E34 bundkar.
2 stk motorophæng (e36) kan self. tilpasses fra alle modeller..
2 udst. manifolde
forrør
m50 ledningsnet
m50 styrboks
m50 lmm
m50 gearks (m20 kan også bruges bare bøvlet, og du skal skifte kobling mv)
og tilpas kardan til m50, evt. v ledene, eller svejse den lidt om.
og samle ledningsnettet til m20 + montere en elblæser v. køleren.
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Dog måtte jeg forlænge kardanen 22mm eftersom den på e21eren er fast, men mener ikk det er nødvendigt ved e30 daden har led der ka justeres.
Og så gør dig selv den tjeneste at køb stikket til karos elnet fra en e36 hvis ik din e30er ny model og passer direkte på elnet.
Gjorde det samme på min e21er så vi ik sku indgribe i bilens eller motorens elnet men lavede en omformer fra e21 elnet til e36 motorstik.
Derudover når du ligesom jeg selv gjorde bruger en e36er motor, skal du ikke blot ha e34 bundkar som koster en 1500 selv brugt, også ha andet olierør og si da de trækker olien i hver sin ende...
Og ja så skal der bruges andre ophæng men der fik jeg mine med, men mener blot det var gummi klodsen til en e28er (ret høj en) der sku bruges i førersiden.
Dog sku jeg også hakke et par af de forstærkerriller af på bundkarret så den ikek "stod" på forbroen/tandstang.
Men igen der er lidt forskel på e21 og e30, men vær obs på det..
feb 2006
Følger: 55 Følgere: 53 Biler: 8 Emner: 88 Svar: 362
feb 2006
Følger: 55 Følgere: 53 Biler: 8 Emner: 88 Svar: 362
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Som jeg siger er din BMW ny model sku det vidst være samme multistik der sidder i dit motorrum som på en e36 eks.
Mener du ka kende det på den "pal" i midten om den er rund eller trekantet.
Mener den skal være trekantet for at være ny model/e36 så burde den passe direkte i.
Og mht Gearkassen, så kommer den til at hælde et par grader mere til højre end den plejer, og du ka som sagt sagtens genbruge m50 koblingen i et m20 gearkassehus da jeg heller ikke selv skiftede kobling da jeg byggede min M50 i min e21er hvor der før lå en 320 række6 M20 i også ligesom e30eren.
feb 2006
Følger: 55 Følgere: 53 Biler: 8 Emner: 88 Svar: 362
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Sæt så dem sammen så du istedet har en adapter så du ik skal klippe i M50 ledningsnet eller bilens blot sætte et adapter stik ind imellem.
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 62 Svar: 163
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Ring og hør Koed.dk efter om det er noget de vil klippe af en bil...
Ellers prøv den lokale hugger..
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 62 Svar: 163
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 62 Svar: 163
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Men nej mener ikke der findes en adaptor du bare køber og smider på.
Den laver du bare ud af et e36 ledningsnet stik og et e30 motor stik
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 62 Svar: 163
så hva jeg forstår på det hele så skal jeg klippe stikke på m50 motoren af og sætte m20 stikket på i stedet ? hva med et diagram over farve koderne
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
Jeg har lavet begge dele.
På min e21er gjorde jeg "det rigtige" og lavede den adaptor ved at købe et afklippet stik af en ophugget e36er ude ved Koed.
Det lodede jeg så de rette ledninger sammen på det motor stik jeg klippede af min gamle m20 motor (som er et firkantet stik der sættes i sikringsboksen på en e21er).
Men på min Touring vidste jeg at M50eren sku forblive til en e30er motor, så der klippede jeg ledningerne på motoren og tog stikket fra den gamle m20 motor og lodeded på.
Enten så allier dig med en Haynes bog (altid god at ha til små ting der driller) eller gå ind på www.bmwe30.dk der er alt du skal bruge.
apr 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 4 Emner: 62 Svar: 163
men har et andet problem, den er begyndt at lyse i abs lampen efter jeg har skiftet motor forstår det ikk for det burde ikk hænge sammen ??
så der os en anden ting... den kører med sindsygt mange omdrejninger lige som om der er ændret gearingen.. den rammer begrænsern med 190i 5 gear ??? nogen der vd noget
mar 2003
Følger: 201 Følgere: 219 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.649
m50 motor i en e30