{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.429 visninger | Oprettet:

Audi A4 1.8T (MOTORLYD) {{forumTopicSubject}}

hej.
der kommer en høj mekanisk lyd fra min motor af, det lød som om en ventil løfter var gået/slidt, alle "kloge" hoveder og mekanikere jeg snakkede med de mente det samme, nu har jeg været henne og skifte hele lortet, og lyden er præcis den samme, den eneste forskel er at de første 25 sekunder jeg havde startet motoren efter at ´have skifte tingene der var lyden væk, kort efter kom den tilbage og er lige så høj igen. nogle der kan hjælpe??? på forhånd tak.
mvh jan.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Audi A4 1.8T (MOTORLYD)
  • #1   28. apr 2009 jeg ved SAAB har nogle problemer med dette på feks Aero pga aflejringer i olien.

    Få den eller rens den godt igennem, altså skyllet igennem i motoren.
    Ellers kan jeg kun tænke i olietryk der ku være for lavt. Div. lejer ved krydspind eller lign?


  • #2   29. apr 2009 først er jeg lige nødtil at spørge om hvad Aero er? og hvad du mener med aflejringer i olien?
    hvis olietrykket var for lavt burde olie lampen så ikke lyse?
    har lige tænkt tingene igennem for 117 gang, var plejlstangslejerne ikke en mulighed?? ellers kan jeg næsten kun komme frem til det skulle være en ventil? tak for hurtigt svar arne.
    Mvh jan


  • #3   29. apr 2009 Jeg er på job og kunne derfor ikke lige skrive færdig.

    Med at skylle igennem mener jeg selvfølgelig ikke med vand. Der er midler til at rense oliekanaler osv og så skifte olie igen omgående for at få skidt osv væk. Som sagt har SAAB haft dette problem hvor det kan lyde forfærdeligt fra løfterne.
    Det kunne være samme problemstilling eller også har du måske et krydspindsleje der ikke er på toppen... Eller bare et koldt stempel?

    Men du siger du har skiftet løftere? Har du fyldt/pumpet disse op ved at lade bilen køre i et stykke tid med et par tusinde og lidt flere omdr?


  • #4   29. apr 2009 Så er jeg her igen.

    SAAB 9-5 AERO. Modellen med 2.3 turbo kan få "snask" i olien. Ventilløfterne får for lavt tryk - og larmer.

    Plejlleje? Gå på Youtube og søg efter din bil feks og bottom end knock. Eller "bearing knock" - så kan du høre plejlleje som er en dybere lyd end en tikken som du omtaler.

    Mht olielampe så kommer det jo an på om føler er ok. Og hvor "grænsen" går for hvornår trykket er for lavt kontra hvornår lampen går igang. :-|


  • #5   29. apr 2009 det er skam helt okay.
    der er kommet helt ny olie på tidligere idag netop for at se om det virkede, og hjalp intet.
    med et koldt stempel mener du ingen tænding på et af dem ikke?
    ja har prøvet at køre en tur både efter olieskift og efter skiftning af knaster og løftere.
    endnu engang tak for svar.
    Mvh jan


  • #6   29. apr 2009 Et plejlleje måske?

  • #7   29. apr 2009 har jeg også tænkt på??

  • #8   29. apr 2009 Det er fint nok med køretur men prøv evt tricket med at lade den stå med høj tomgang feks 2000-2500 omdr i 5-10 min. Konstant gas på. Det pumper løfterne op og måske der er een eller flere der lige skal fyldes helt op med olie.

    Med koldt stempel mener jeg et stempel med for stor spilrum, ikke noget der er farligt men stemplet larmer idet det kan tilte lidt i cylinderen. Et stempel med stor tolerance så at sige.

    Så vidt jeg husker har din motor 1781cm3. Samme som de gamle GTIer og efter løfter skift kunne de være slemme til at larme. Prøv at pumpe de løftere op flere gange evt. Så kommer den sgu nok. Først 2000omdr. Så 3000 omdr i 5 min feks.
    Skriv gerne om det hjælper.



  • #9   29. apr 2009 Mht plejlleje?

    Er der ikke olietryksmåler (et UR) hvor du kan se om trykket er lavt?

    Det ville være for lavt hvis du havde eet eller flere plejllejer der var gået. Det kunne jeg i alt fald se på min gamle motor på Supraen, da tabte den nemlig tryk. Alternativt får du målt dit olietryk hvis der ikke er et ur hvor du kan se det på.


  • #10   29. apr 2009 Jeg ved ikke med det olietryk der, men jeg ved at et plejlleje som er defekt, let kan lyde som en fejl i forbindelse med ventilerne. Men hvis du lytter godt efter kan du måske høre om lyden kommer nede fra bunden af motoren. Det kunne også være et godt tegn på et defekt plejlleje hvis ellers det er til at høre.

  • ED
    ED Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 40 Følgere: 41 Svar: 1.611
    #11   29. apr 2009 der er mus i katten

  • #12   29. apr 2009 Har lige lagt en lille video ind med lyd på min profil
    med hensyn til at holde 2-3000 omd, bliver det først imorgen tidlig, for naboerne er gået i seng smiley (larmer lidt med over 300 heste):D
    skal lige tilføje at lyden kom meget pludselig (3-4km kørsel)

    med hensyn til koldt stempel er den næsten helt udelukket da det kom så pludselig.
    og kan ikke tjekke olietryk hjemme ved mig selv så skal blive ved min mekaniker.


  • #13   29. apr 2009 Skodakongen!
    syntes også lyden er lidt kraftigere under bilen end over.
    derfor havde jeg også et plejlleje i tankerne som tidligere nævnt. smiley


  • #14   29. apr 2009 Udfra dit klip er det lidt svært at høre for en ufaglært som mig smiley Men hvis lyden kommer nede fra, så få det tjekket. Hvis du kører med over 300hk på standard plejlstænger og lejer, ville det nok være en idé at få tjekket i en fart. Det er vidst noget med at 1.8T motoren ikke kan holde til meget mere end 300-330hk på standard plejlstænger, så vidt jeg husker. Så få lige tjekket plejlstænger samt lejer smiley

  • #15   29. apr 2009 med hensyn til heste så har den helt præcis 305hk (398Nm) og tror dermed ikke plejlstængerne burde fejle noget, men er ikke sikker på lejerne?? er selv mit beste bud lige nu og her.

    ved godt klippet ikke er det beste, men er lige optaget hurtigt nu så kunne ikke gøres bedre smiley


  • #16   29. apr 2009 Nej men nu ved jeg ikke hvor meget motoren har kørt, og hvor langt den har kørt med optimeringer. Men under alle omstændigheder var det måske en ide at tjekke plejlstængerne, når man alligevel er igang med lejerne.

  • #17   29. apr 2009 ikke for at lyde næsvis, men hva mener du der skulle vøre med plejlstængerne hvis de ikke er knækket så de vel ok? derfor jeg hentydede til lejerne,:D

  • #18   29. apr 2009 Jamen altså - kan ikke snakke af egen erfaring, men har hørt flere steder fra at plejlstænger kan være såbare når man kører med over 300hk. Men ja hvis ikke der flækket, knækket eller deforme er der intet problem.

  • #19   29. apr 2009 mange mange tak for alle svar. hopper i seng og tænker videre så jeg kan få det lavet imorgen.
    Mvh jan


  • #20   29. apr 2009 Plejlstængerne Holder ikke i længden med over 300Hk jeg kørte ca.10.000km med ca.320-330Hk ind til hele motoren eksploderede, det var bolten i bunden på plejlstangen der var knækket, resultat...2store huller i blokken + ikke en tand på trikker-hjul + en plejlstang der lignede et S + 2 små alluklumper udgjorde det for et stempel + stort hul i bundkar + 5 ventiler banket op igennem toppen. Havde ofret 60-70 kilo på motoren, men sparet det forkerte sted. Så hvis du skifter pannlejer chek lige gevindet på plejlstangen, eller endnu bedre få nogle Pauter plejlstænger i og JE stæmpler Så er du bedre kørende......

  • #21   29. apr 2009 Plejllejer plejer først at kunne høres banke ved højere omdr. end tomgang. Dertil skal lige siges at jeg engang lyttede til en vogn hvor toppakningen var gået mellem to cylindre, så forbrænding og kompression blev blandet mellem de 2 cylindre, det gav en lignende lyd som et plejlleje der var stået af.
    Mht. din video så lyder det som en kraftig ventilstøj, da lyden umiddelbart ikke følger motorens omdr. men knastens!
    Jeg ved fra RH motorsport at de her 20v´er har en kort ventilvandring så styr og ventiler har det med at blive slidt på dem, måske det kunne være det, men kun et bud da jeg ikke er noget jeg ellers kender til.


Kommentér på:
Audi A4 1.8T (MOTORLYD)

Annonce