{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.971 visninger | Oprettet:

SHIT !! Batteri-skift :-( {{forumTopicSubject}}

Hej folkens!

Jeg har lige skiftet batteri på min kærestes Mitsubishi Colt fra 97, 1.3 liters benzin.

Vi købte et nyt 60 ampere batteri på tilbud i Harald Nyborg - hvor der bl.a. stod i deres folder, at den også passede til denne model.

Da jeg så vil skifte den i dag - bemærker jeg godt nok - at batteriet er noget bredere end det gamle og det kommer næsten til at "lukke" for ... (nu ved jeg ikke hvad det hedder - er ikke teknikhalløj) indsugningen - ved luftfiltret?? Hænger det sammen?

Før batteriskift var der nok 15-18 cm fri luft fra batteri til det hul der suger ind i motoren .. hvor der kun er 5-6 cm nu.

Nu var vi så ude og køre her for 5 min siden - med det resultalt at bilen flere gange gik død - men sagtens kunne starte! Er det batteriet som er synderen? Fordi den NÆSTEN lukker for indsugningen??


OBS OBS OBS - Vi har stadig det gamle batteri til at ligge og jeg vil gerne prøve sætte det tilbage.. Problemet er bare at da jeg skiftede batteriet, blev jeg lidt hidsig - at jeg smed det gamle batteri 3-4 meter hen af vejen smiley
Kan jeg sætte den på igen, uden der sker noget?

HILFE ! Min kæreste skal bruge bilen tirsdag morgen og i morgen er der lukket pga. helligdag.

Koster det en kvajebajer? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SHIT !! Batteri-skift :-(
  • #1   1. jun 2009 Btw.. de ca. cm. mål er måske endda lidt for højt sat begge steder (både før/efter).

  • #2   1. jun 2009 Kvajebajer ja måske.. Ville aldrig smide med et batteri.. Syre ud over det hele, hvis det går i stykker, ikke rart... Ville nok skifte til den rigtige størrelse og så gå i harald nyborg og brokke mig tosset.. Men hvis ikke det gamle fejler noget, kassen ikke er gået i stykker, så prøv da og skifte det.. sætte en lader på natten over, så du er sikker på der er strøm nok på til og starte.. og så få det skiftet hurtigst muligt...

  • #3   1. jun 2009 Så jeg kan roligt sætte det gamle på igen - hvis kassen stadig er intakt?

    Kan det ikke tænkes, at grunden til det går i stå - er fordi kassen lukker for indsugningen? (correct me if wrong - det hul der fører via en kanal gennem luftfilter og op til motorblokken.


  • #4   1. jun 2009 hvis du havde et billed hvis man kan se det ville det være nemmere og give en forklaring, men ja ville tror at den nok ikke har kunne trække vejret rigtig og er blevet kvalt...

  • #5   1. jun 2009 Billeder kommer lige straks !

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 65
    #6   1. jun 2009 Well, hvis du har spurgt dem ude i Harald Nyborg, og de har fundet sådan en flere siders lang liste frem, så skal du ikke helt stole på den. Den liste passer nemlig ikke altid smiley Eller måske har du fået et forkert batteri udleveret.

    En god ide er at måle det gamle batteri og smutte ud til Harald Nyborg igen og måle på batteristørrelsen og se om du kan finde noget med tilsvarende ampere.


  • #8   1. jun 2009 Michael M - ja det fandt jeg ud af smiley

    Men jeg kan jo se at med det store batteri at der faktisk kun er 1-2 cm hen til indsugningen??

    På det første billed, kan I se hvor lille det andet batteri er i forhold til..
    Ergo, den må give 5-8 cm mere luft?

    Kan det ikke passe, at det er det - som kvæler bilen?


  • #9   1. jun 2009 er svært og sige fra de billeder der men ville skifte batteriet til den størrelse det gamle har hvis det gamle ikke er smadret gør som jeg skrev længere oppe og skift det tirsdag eftermiddag

  • #10   1. jun 2009 60 ampere lyder også helt vildt til sådan en lille bil? Jeg ville skyde på at sådan en max skal bruge 45 amp. Men nej, det kan ikke være fordi den "lukker" for indsugningen.. sådan en lille motor ville kunne køre selvom du satte en hånd foran indsugningen, og sådan et batteri kan slet ikke slutte tæt nok til at det skulle være et problem.

  • #11   1. jun 2009 Mikkel F > Nej det bør ikke gøre at bilen går ud.. Garanteret der er sket noget efter du har pillet ved det, lyder ikke til at du har helt styr på hvad du laver..

  • #12   1. jun 2009 Jeg tror ikke batteriet er smadret. Jeg kiggede på det .. Det eneste "væske" der var - var WD40, som jeg sprøjtede på for at løsne bolten.

    Men kan I ikke se suge tingen ovre i højreside op af forskærmen på bilen?


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 65
    #13   1. jun 2009 Den var da også lidt voldsom større smiley Jeg vil anbefale dig at gå ud i Harald Nyborg og få skitet til nr. 6617, som er på 55 ampere og ikke nær så bred. Kan ikke helt bedømme præcist hvor bredt dit gamle batteri er, men ellers kan du gå ned i en 6627, som dog kun er på 44 ampere.

    Men om det virkelig er fordi den kommer til at mangle luft at den går ud, dét ved jeg så ikke.


  • #14   1. jun 2009 Jo, men det bør ikke gøre noget.. Den har slet ikke forbindelse direkte til motoren den der er der.. Jeg ville i øvrigt ikke risikere at sætte det batteri på du har smidt med..

  • #15   1. jun 2009 Hvad kan jeg have gjort galt?
    Jeg flyttede blot kablerne fra polerne på det ene batteri over på det andet??


  • #16   1. jun 2009 Hvis den sætter ud, så kan det være du har pillet ved tændkablerne eller noget i den dur.. så snart motoren er startet, har batteriet intet at sige

  • #17   1. jun 2009 Svært at sige hvad der er gået galt.. Kan jo ske at du har kortsluttet/brændt et eller andet over ved at være lidt for voldsom? Det lyder som om du har meget lidt tålmodighed smiley

  • #18   1. jun 2009 jeg nægter at tro på at det er batteriet der er synderen ....

    og batteriet er ikke på 60 ampere men 60 amperetimer der er synderligt forskel.


  • #19   1. jun 2009 Daniel K - hehe, det kan jeg nok kun give dig ret i..

    Men når den går ud - kan jeg starte den igen .. og køre igen .. og sådan kan jeg forsætte..

    Den kan sagtens køre igen .. men går død lidt efter igen ..


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 65
    #20   1. jun 2009 "Men kan I ikke se suge tingen ovre i højreside op af forskærmen på bilen?" Er det luftindtaget smiley Troede det var den store kasse 'ovenover' batteriet hehe.

  • #21   1. jun 2009 Michael M -> Ja .. Der hvor den suger ind .. det rør fører op i kassen ..??

  • #22   1. jun 2009 Michael M > Den store kasse er luftfilter kassen, så jo det er "luftindtaget".. Det andet er vist bare en eller anden form for studs, hvad præcist det er ved jeg ikke lige smiley

    Mikkel F > Muligvis, som en anden nævner, tændkablerne.. Tjek de sidder ordentligt.. Og evt lige gå sikringer igennem, ser ud til at der sidder en lige på pluspolen smiley


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 65
    #23   1. jun 2009 Ahh okay, det havde jeg bare ikke luret smiley Men hvis du er heldig ude i Harald vil de bytte den igen. Kan se der er kommet nogle mærker/skidt ved den dims, der holder batteriet på plads. Så lad være med at brokke dig derude hvis de ikke vil smiley

  • #24   1. jun 2009 Glem alt om det med indsugningen.. din luftfilterkasse kan IKKE blive blokeret af et batteri, og desuden suger den ikke op fra motorrummet, men højst sandsynligt nede fra kofangeren et sted, så fejlen ligger med garanti ikke der.

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 65
    #25   1. jun 2009 Daniel K - Ahh, okay smiley

  • #26   1. jun 2009 Og det vil heller ikke kunne tænkes at hvis jeg sætter det gamle batteri på - at det kan løse problemet? Er det forsvarligt at sætte det batteri på igen?

  • #27   1. jun 2009 Nej og nej Mikkel.. Det har ikke noget med pladsen at gøre.. Personligt ville jeg ikke sætte et batteri på der er blevet kastet på en vej.. Men det er jo bare min mening smiley

  • #28   1. jun 2009 Læser du hvad vi skriver :)? Nej, selvfølgelig er det ikke forsvarligt at sætte et batteri på, som du har kastet rundt med. Og nej, fejlen ligger ikke i batteriet, for som sagt, når motoren er tændt spiller batteriet ingen rolle mere..

  • #29   1. jun 2009 Jeg har ikke rørt ved tændkablerne !!
    Daniel K -> Den sikring du snakker om ved pluspolen - står der ABS på?? Er det til ABS bremserne?


  • #30   1. jun 2009 Hm.. Nej, vil ikke mene de har en sikring der.. Synes mere det ligner en maxi/hovedsikring af en art - måske bare relæ.. Men som sagt, svært at sige bag en PC skærm..

  • #31   1. jun 2009 Ja, bestemt læser jeg hvad I skriver smiley

    Men hvis det nu ikke er batteriet - så hjælper det jo ikke vi kører ud til Harald Nyborg og beder om at mindre smiley

    Skal den til mekaniker?


  • #32   1. jun 2009 Ja, jeg vil ikke anbefale du roder videre i det.. Tror bestemt ikke det er batteriets skyld..

  • #33   1. jun 2009 Ved ikke om det har noget at sige. Men alt lyser som det skal.
    Forlygter, baglygter, lys i cockpit, lys i loftet, radio mv.?


  • #34   1. jun 2009 Nej, har ikke noget at sige.. Det har ikke noget med motoren at gøre som så! Lader til at damen må låne din bil på job smiley

  • #35   1. jun 2009 Som Daniel siger, har du ikke forstand på det, så lad være med at rod mere med det. Kør ned på et værksted og få en mekaniker til hurtigt at kigge bilen igennem, det koster sikkert ikke mere end en halv timeløn

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 65
    #36   1. jun 2009 Nej når ikke batteriet er synderen, så er der jo vel ikke grund til at skifte det. Men hvis du er heldig, så vil de bytte det til et mindre, så kan du da lige spare et par hundrede smiley Og tror nu ikke ligefrem 60 ampereTIMER (:P) er nødvendigt til sådan en bil. Min Peugeot 106 1.4 kører med 6627, som er et 44 amperetimer batteri. Det funker ganske fint.

  • #37   1. jun 2009 Skønt ! smiley
    Så skal vi jo bare have bilen ned på et værksted - men så må vi vel have fat i dansk autohjælp via forsikringen ?

    Det kan være de kan kringle den? Er de ikke uddannet mekanikere?


  • #38   1. jun 2009 Michael M -> Det gamle batteri er 55 amperetimer.
    Vi købte blot 60 amperetimer - fordi den kostede det samme som de andre (sat ned fra 499 til 349).


  • #39   1. jun 2009 Mikkel F > Nej, det mener jeg bestemt ikke de er.. I hvert fald ikk ALLE.. De har fået kurser i de mest basale ting på en bil.. Uanset hvad, tag nu et værksted i stedet for de billige løsninger - det bliver for dyrt i sidste ende smiley

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 65
    #40   1. jun 2009 Står der ikke 50Ah på det gamle batteri?

    Nå okay, så gjorde I jo en god handel anyway smiley


  • #41   1. jun 2009 Daniel K -> Det er jeg selvfølgelig villig til. Det var blot om de måske kunne have en idé.
    Uanset hvad, skal den jo køres til en mekaniker.

    Michael M -> Jo, nok noget i den genre smiley


  • #42   1. jun 2009 Det sjove er bare .. jeg skifter den ovre hos min kærestes forældre her ved 17 tiden. Da vi så kører hjem i vores biler her kl. 01.00 ..

    (vi bor ca. 4-5 km fra dem) .. hun når at svinge ind på vores villavej, hvor den så går død.
    Jeg løber så op til bilen og starter den og kører yderligere ca. 200 meter vel og triller ind i indkørslen - hvor den så også går død.

    Jeg dog at forlygtelyset virker ldit svagt.. Ved ikke om det er bare mig :S

    Jeg ved dog ikke om den havde problemet - mens hun kørte og det har hun nok heller ikke bemærket.. før den gik død.


  • #43   1. jun 2009 Hvad var der galt siden du skiftede batteri ?
    kig efter på + polen(rød) om du har fået revet en ledning over eller glemt en der skulle med på den pol.
    prøv at slukke for alt der bruger strøm, lys-radio-el bagrude osv. og se om den så vil køre.


  • #44   1. jun 2009 Normalt kører man vel oz en længere tur når man skifter batteri så det bliver helt ladet op...

    ved ikk om det har noget at sige men det blev jeg anbefalet da jeg skiftede på min vw



  • #45   1. jun 2009 Hmmm.

    Nu har nyere biler jo en tendens til at glemme en masse småting når strømmen bliver pillet fra. Parralelle koblede du ikke lige batterierne inden du pillede det gamle ud, så du ikke klippede strømmen inden du pillede det gamle batteri fra.?
    Hvis ikke,. så kan du godt regne med at computeren lige skal køres til først, da den så går tilbage til grundindstillingerne og skal køres ind igen først.
    Lad batteriet op, kør en lang tur, og så se om ikke problemet ændrer sig.


  • #46   1. jun 2009 *SwedeSpeed* Jo sådan en model suger luft fra motorrummet og ikke nede fra kofangeren. smiley

    Mikkel F, kan godt se at den lille indsugnings studs er blevet noget klemt efter batteri skiftet,men prøv at pille indsugnings slangen af kassen "ved godt at der jo så ikke er filter på" og kør en tur hvis bilen kører fint har du jo fundet problemet.....Men jeg kører med samme motor i min lancer,og havde lidt samme problem med at den gik ud,mit problem var at (EN) af mine tændrørs ledninger ikke var trykket helt på plads på ROTOR DÆKSLET.


  • #47   1. jun 2009 Og kører bilen fint """uden luftfilter""" kan du bare skære lidt af den lille indsugnings studs..

  • #49   1. jun 2009 har du målt om den overhovedet lader????
    det lyder for mig lidt som om at den ikke lader som den sal og efter de 4-5 km har den så brugt den smule strøm der var på det nye batteri.


  • #50   1. jun 2009 garanteret motorstyringen der ar "glemt" sine indstillinger..
    Sådan nogle Mitsubishier plejer at skal have en backup strøm når man kobler batteriet fra.. Eller går de tilbage til grund indstillingerne..

    Så den skal bare ud at køre noget afvekslende kørsel så husker den igen hvor den har sine grænser...


  • #51   1. jun 2009 Tak for svar.
    Jeg tror da den lader - ellers burde generatorlampen da lyse inde i kontrolpanelet? Den starter jo meget hurtigere og bedre med det nye batteri.

    Grunden til vi skiftede, var fordi den gamle var ret dårlig - hvis den havde stået længere tid, var den meget svær at starte.

    Den kører jo fint - når den kan - så det kan vel ikke være kablerne?

    Mr. Riskoger - Er det ikke farligt at pille kassen fra?? Altså luftfilterkassen?

    MR Revsbech Kjeldsen - Altså, jeg frygter måske lidt, at der der holder batteriet på plads - rører motorhjelmen, når den er lukket - men er det nok til en kortslutning? (er dog ikke sikker på det rører hinanden).

    Torben B -> Jeg kan vel ikke bare køre rundt og gentagne gange gå i stå? Eller hvordan skal jeg "køre" computeren ind igen?


  • #52   1. jun 2009 Jeg kunne godt tænke mig at pille luftfilter kassen af og prøve lade filtret sidde i.. Men er der nogen de rkan fortælle mig om det er smarta t gøre det?

  • #54   1. jun 2009 Symptomerne indikerer, at den ikke lader batteriet ordentligt.
    Check forbindelse mellem generator & batteri!


  • #55   1. jun 2009 Måske du har en kammi som vil låne dig et sportsfilter,bare mens du prøver at køre uden luftfilter kassen.

    Jeg har skiftet batteri både på min nuværende lancer og den tidligere jeg havde og der var ikke nogle computer indstillinger som skulle "køres" ind igen,og at bilen skulle have brugt den smule strøm der er på et nyt batteri,passer meget dårligt med at den kan starte igen uden problemer når den har været gået i stå.

    EVT. skub luftslangen ud af kassen på den beskidte side af filteret, luft slangen sidder på den luftfilterkasseside der sidder fast ovre mod sikringerne.


Kommentér på:
SHIT !! Batteri-skift :-(

Annonce