2.157 visninger
|
Oprettet:
ANG. regler for motor tuning {{forumTopicSubject}}
Hej Bg.
Hvis vi nu siger man kan få en bil som man både kan få med og uden turbo og jeg har den uden turbo. Må jeg så godt sætte turbo på eller er det imod reglerne
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.762
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.762
jul 2007
Følger: 71 Følgere: 64 Biler: 3 Emner: 74 Svar: 200
Al trykladning ses som mere end 20%.
feb 2007
Følger: 46 Følgere: 43 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 182
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen sidestilles i disse tilfælde med en egentlig motorudskiftning.
Hvis der samtidig med motorudskiftning/motortuning også foretages udskiftning af støddæmpere, bremser, gearkasse, differentiale eller andre ændringer, kan det betyde, at køretøjet mister sin afgiftsmæssige identitet, og der skal betales afgift, også selv om effektforøgelsen ikke overstiger 20 pct. Det gælder, hvis der er tale om helt eller delvist modelskifte, jf. nedenstående afsnit.
Ved motorudskiftning/-tuning eller anden ombygning er det altid klogt at spørge synsvirksomheden om eventuelle krævede tekniske ændringer.
Effektforøgelse kan opnås enten ved motorudskiftning eller ved motortuning, evt. ved en kombination af begge.
Motortuning Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder
okt 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 60 Svar: 844
og man må ikke eftermontere turbo overhovedet.. har hørt om folk har fået godkendet deres golf 1,8 med en gti motor i men mener der skal betales afgift
apr 2007
Følger: 34 Følgere: 33 Emner: 14 Svar: 36
det er det sidste der forviger mig lidt for en turbopå en original motor er vel bare tuning
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
apr 2007
Følger: 34 Følgere: 33 Emner: 14 Svar: 36
Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen
så det kan vel være lige meget hvor mange % det giver at sætte turbo på
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.
Så ja du må gerne montere turbo hvis den bliver identisk med en anden seriefremstillet model. Bremser og undervogn osv. & så betale afgift.
okt 2007
Følgere: 80 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.214
du kan ikke betale afgift af motortuning, eller andet ombygning, udover fuld afgifts betaling, til en anden model i henhold til typegodkendelse (identitets skifte) .. gælder også ved motor så kan abselut ikke betale sig, har været det hele igennem, sku gi 77.000 kr for at ombygge en e46 318i til en 320i, + stumper og ombygning langt over 100 k, og så er det stadig bare en 318i... med konstruktiv ændring.
apr 2007
Følger: 34 Følgere: 33 Emner: 14 Svar: 36
ANG. regler for motor tuning