5.260 visninger
|
Oprettet:
Mitsubishi mekker teknisk spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Jeg er selv mekker og har været i VW koncernen siden 1995. Men jeg har en Mitsubishi Carisma 1.6GLX 1996 og har lige skiftet bremsekalibre bag og håndbremse kabler ( kalibre er uorig. fra FTZ Reservedele og kablerne er orig. )
Grunden til udskiftningen var defekt håndbremse og den skal synes om 4 mdr..
Mit problem er at jeg ikke kan gennemskue selvjusteringen af håndbremsen, den tager simpelthen elendigt...
Nogen gode råd.
Mvh. Kim
sep 2003
Følger: 55 Følgere: 53 Biler: 4 Emner: 40 Svar: 252
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
Kan du uddybe lidt nærmere. Og fik du tjekket begge kabler gik som de skulle inden du monterede kalibre?
sep 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 2.998
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
maj 2005
Følger: 47 Følgere: 44 Biler: 5 Emner: 21 Svar: 166
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 84
Jeg kan justere kablet op under midterkonsollen så hjulene løber frit og håndbremsen tager langsom ved første "hak" , men jeg kan næsten ikke bremse bilen under langsom kørsel, selvom jeg trækker håndbremsen hårdt...
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 84
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 53 Svar: 797
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 84
Det virker som om den bremser lige ( ihvertfald i sneen ) men den er bare elendig "blød" Kan ikke blokere baghjulene med mindre der er glat...
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 53 Svar: 797
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
maj 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Biler: 4 Emner: 53 Svar: 797
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.387
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
Vinklen på armen kablen trække i ude ved kaliberen skal være helt tilbage...
Hvis du trække i amen uden kabler monteret, så må den ikke gå ret lange inden den blokerer hjulene.
Gør den ikke det så bør du kunne justere i kaliberen.....
Når det er gjort strammer du kabler op, og færdig arbejde...
Man justerer generelt ikke en bremsekabel, men mindre belægningerne er så tyndslidte at de ikke kan nå ud....
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
Man skal ikke slække på kablerne hvis, man ikke har været så genial at justere på dem undervejs i bremsernes levetid...
Når de er grundindstillet til et par nye bakker, så passer de også til de nye bakker der kommer på igen med mindre man har justeret løs på kablerne...
Om det er kalibere eller bakker, så skal selve bremsearmen altid være helt tilbage på deres anlægsflade...
Ved bakker er det ligesom håndbremsearmen det skal gå tilbage til anlægsfladen ligesom på kalibere.
Derudfra justerer du bakkerne op til de passer, men sgu da ikke i kablet, men i justeringen, og på de fleste biler kan du jo ikke gå ud fra at selvjusteringen fungerer pga. bremsestøv der sætter sig fast....
Princippet er ens, bortset fra at de fleste kalibere er selvjusterende, der er enkelte bilmodeller der har selvjusteringen i bremsekablerne, bla. nogle nyere mercedes !
Men nu spørges der jo til en bil fra 1996... ikk....
Men man render altså bare ikke og justerer i tide og utide på bremsekabler, det gør man bedst og sikrest ude ved hjulene hvor justeringen er, og når du gør det på kablerne så ÆNDRER du altså bare trækket på bremsearmen, så den ikke længere kan opnå det optimale moment den trækker med...
Jeg ændre ihvertfald ikke min holdning til dette, for jeg har set alt alt for mange med dårlige håndbremsere og alle er fordi de bliver justeret i kablerne, efter de er blevet monteret korrekt i første omgang... Men derfor må du da godt have din holdning til tingene... ikke.... ;-)))
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
2. Hvis man skifter fabrikat fordi man har kørt original delen og derefter skifter til uoriginale dele er det ikke sikkert tolerancerne er ens. Dermed vil man også opleve kablerne ikke passer hver gang.
3. Renoverede kalibre har været adskilt og hvis de er med arm til håndbremsen sker det nogle gange at de får flyttet den et enkelt hak hvilket måske svarer til 3-5 mm på kabelet som skal være længere eller kortere. Naturligvis er det ikke optimalt, men det kan forekomme.
Du kan ikke sige til mig at du kan montere bakker på opstrammede kabler for så vil jeg da helst ikke vide hvem du har lært det af.
En ting er hvordan man selv gør en anden ting er hvad man selv mener er rigtigt. En sidste er hvad der fungerer
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Desuden er der ingen justering i kaliperen, da stemplet bare kører helt ud når der bremses, så al justering på sådan et system sker i kablerne.
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
Fint for mig at du mener det....
Bemser der hænger osv. skyldes bla. kabler der ikke slippe helt....
Men hvis det er nødvendigt at slække på kabler for at tage tromler af, så har man justeret det forkerte sted...
Sviser det jo at kablerne konstant står og trækker i bremsearmen og dermed er bakkerne også længere ude....
Derfor får mange også defekte bremsecylindre og andet, da de jo oftest kun bevæger sig mest i den ene side...
Men det er jo også ligegyldigt, vi har bare hver vores mening... og min er af alt skal falde tilbage til anlægsfladen når det ikke er i brug, (altså bremsearmene om det er kalibere ller på tromlebremser...)
Og når du strammer i kablerne for at justere bremser op, så står bremsearmen ikke på anlægsfladen men står påvirket hele tiden og har nemmere ved at sætte sig med tiden....
Men alle sin mening,,, det skal man da have lov til.. ,-))
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.129
Vil ikke engang kommentere dig længere for jeg lever i den virkelige verden i forhold til dig,,, ikke engang en ordentlig dabat kan du føre,,, om mine kunder og deres biler er nok en hel der sikre på deres vej, og det har jeg det fint med....
Så kan du med din måde, og grundlæren den fanger du aldrig kan jeg høre ;-/
Mitsubishi mekker teknisk spørgsmål