3.050 visninger
|
Oprettet:
varmeproblem audi tdi {{forumTopicSubject}}
Hejsa...
Har lige købt en audi 100 2,5 tdi fra 93... Fed vogn må jeg sgu erkende, men har problemer med at få varme ind i kabinen...Motoren bliver fint driftsvarm, men luften den blæser ind er halvkoldt...Har prøvet at skylle varmelegemet igennem med rent vand både ind og ud for at se om det evt var stoppet...Wiretrækket kører som det skal ude ved torpedopladen...Der er oliefyr i den, og tænder jeg det sammen med varmeapperatet bliver det lidt bedre, men langtfra optimalt...Er der nogen der ved hvad fanden der kan være i vejen...????
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
aug 2004
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 1.745
Det er da muligvis en luftlomme...Vil jeg ikke afvise, men hvordan skal det så udluftes korrekt...?
aug 2004
Den med slangen skal jeg lige have igen...*GG* Den med hul i...?????
jan 2004
Så det jeg lige skrev skal du set bort fra. Så er det almindelig udluftning. Evt ved at gøre noget i stil ala det jeg skrev.
jan 2004
aug 2004
Okay så forstår jeg bedre....*GG*
Altså den med et rør for at hæve vandstanden...?!
aug 2004
Altså...Slangerne fra køler til motor er det kun den øverste der bliver varm...Den der går op til termostathuset bliver ikke synderlig varm....Begge slanger der går til varmeapperatet bliver varme, men de er ikke hårde...Altså forstået på den måde at du nemt kan trykke dem flade uden for mange kræfter...
jan 2004
Prøv det med at lukke op for en af slangerne der går ind i kabinen, for at lukke luft ud af varmelegmet.
Evt chek at alle slanger bliver rigtig varme på begge sider af køleren og varmelegmet.
Bliver de ikke varme kan det være pumpen der er gået i skovlhjulet.
jan 2004
aug 2004
Pumpen i skovlhjulet..???? Altså vandpumpen..??? Hvis det er det burde motoren vel blive varm eller...??? Jeg mener hvis der ikke er cirkulation burde den jo koge...
jan 2004
Men det kan være det kun er luft problemer du har..
Nu går jeg ud fra at når du siger motoren bliver normal varm. så er det under normal kørsel evt i længere tid.
For gør den ikke det, er det jo bare termostaten der er blevet slap og overkøler motoren.. Så bliver vandet typisk kun lunken til kabinen.
aug 2004
Den bliver ikke varm på længere ture, og termostaten er lige skiftet..Den er røv langsom om at blive varm, men det er jo en diesel, så går ud fra det er meget normalt...Aner bare ikke hvad fanden det kan være andet end den luftlomme der...Er ved at gå amok over det... haha...Har prøvet at hæve vandstanden lidt med en tragt, men måske ikke nok...Ved ikke, men må jo prøve én gang til...
aug 2004
jan 2004
Har faktisk set varmelegmer der har været kalket til så man næsten ikke kunne få varme i bilen. (på de gamle 100 modeller)
aug 2004
Hmm...Ved ikke...Må lige prøve og køre en god lang tur i morgen....Har lige købt den...
Ja kalket til var også en mulighed men da jeg skyllede den igennem kom der tonsvis af vand igennem....
Et andet problem er gearkassen...Synkromesserne er gået i 3 gear, og syntes ikke rigtig jeg kan finde en anden gearkasse til den, men ved du om den kan risikere at passe med andre end lige TDI modellen...???
jan 2004
Ring evt til et af de gearkasse firmaer der er. De kan svare på det hele.
Ved der ligger noget syd for kbh hvor de laver sådan noget..
jul 2005
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 149
aug 2004
Gik din op på 90 grader og ikke mere...??? Havde du ikke problemer med at den ville blive varm?
aug 2004
Bor i Århus, men jo måske er det nemmere bare at lave den der sidder på...
nov 2008
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 2.125
På et lukket kølesystem så kan det ikke komme af med luften for så vil den jo også omme af med vandet, hvis det var tilfældet...
Gerne kold / lunken motor...
Du skal tage låget af behlderen...
Tænde varmen inde i bilen (ikke blæseren) ven varme over på fuld rød..
Fyld op med kølervæske / vand.
Start motoren og lad den blive varm,,, gerne ca. 3000 omdrejninger i Laaannng tid,,, og bilen må gerne blive rigtig varm,,, blæser ude ved køleren må gerne starte 100 gange hvis det er nødvendigt....
Sådan bliver du ved til der kommer varme inde i bilen, man kan mærke varmen med hånden ved en luftkanel eller forruden....
Når den så er blevet varm inde i bilen så går du ud og skruer låget på igen...
Når den så er blevet kold igen så tjekker du vandstanden, aldrig mens bilen er varm...
Hvis dete ikke hjælper, så har du et defekt varmelegme, du skulle også kunne mærke om varmen er ens i begge slanger der går ind i kabinen...
Og ja skovlhjulet ville jo gøre at motoren bliver varm hvis det er gået, der er ikke noget der hedder mellemting, for når motoren er driftsvarm så er det TRYK på og så ville et skovlhjul blive mere løs, da varmen gør det, og så vil den ikke kunne skovle vandet rundt..., jeg har udluftet MANGE biler og har endnu første gang tilgode hvos vandpumpen er gået pga. er skovlhjul, det har været når akselen eller huset er blevet utær, men så vil der også komme vand ud et sted,,, enten med slukket motor eller startet.. og det skriver du jo intet om....
Så hvis motoren ellere kører godt og bliver alm. driftsvarm uden at blive for varm / kold,,, ja så skal du regne med at det er luft og ikke andet... ;-))
aug 2004
DET var en fremgangsmåde jeg kan forstå....*GG*...Det vil jeg prøve at gøre...Tak for hjælpen indtil videre, og skal nok komme med en update om det virkede...
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
aug 2004
Aner ikke om den passer på, men det er vel gearkassekoden der afgør det...Min er en CEP kasse, og motor er AAT....
Heidi / Ole / mfl...
Har haft den startet og af med dækslet på kold motor...Lod den stå ca 20 min før jeg straffede motoren med 3000 rpm...Fyldte ekpansionsbeholderen HELT op, og indimellem kom der en enkelt lille luftbobbel op, og da jeg havde gjort sådan en times tid syntes jeg luften var ved at blive varm....NU kommer det underlige så.... Når jeg kører i bilen varmer den i kabinen...Ikke optimalt, men dog så man kan holde det ud...Hvis jeg holder stille og motoren går i tomgang er det iskold luft den blæser ind...Når jeg så kører igen eller bare smider rpm på motoren bliver det lunt luft igen...Ikke varm, men lunt....Er bare totalt forvirret nu....Nogen gode ideer...???
nov 2008
Mere fordi at det er nemmere at få varmt vand op til varmeapperatet når motoren kører ogh har omdrejninger.....
Det med at du holde øje med luftbobler er i reglen lige gyldigt, du skal blive ved til der kommer ordentlig varme inde i bilen...Før du sætter dækslet på igen,, og du skal ikke efterfylde før bilebn er kold igen, for en varm bil skal ikke efterfyldes hvis dækslet har været på ind til du efterfylder, da alt udvider sig når det er varmt.... også vandet, og når den så er kold kan du se hvad der mangler...
Prøv igen og husk nu "Varm" ikke bare normal eller lunken,,, og uden dæksel på beholderen, med mindre du ikke har spændt det helt fast....
aug 2004
jul 2005
Men prøv og fylde Ekspansionsbeholderen helt op og giv så gas, se om vandet ikke falder meget i beholderen, og når du ikke giver gas stiger det igen, for såer det sikkert vandpumpen lige som det var i mit tilfælde:::
aug 2004
Jamen blev din bil ikke varm når du kørte i den...??? Min kommer ALDRIG over 90 grader...Tværtimod...
jul 2005
aug 2004
Hmmm...Lyder mærkeligt, men måske har du ret...vil lige tjekke om det er til at komme til den vandpumpe, for den koster jo ikke det vilde i indkøb... Tandrem er skiftet for 20.000 km siden, og er det ikke normalt man skifter vandpumpen sammen med den..???
nov 2008
Vandet i vame elementet inde i bilen sidder oft lidt højt som jeg skriver, derfor kan den trække vandet rundt i højere omdrejninger....
Hvis kølesystemer ikke virker til motoren,, så bliver motor enten for varm eller for kold...
Og du skriver det ikke er tilfældet...(tjek)
Du har skyllet elementet igennem,,,(tjek)
En vandpunpe er en MEKANISK ting,,, den laver ikke sig selv undervejs...
Men at man siger at det var vandpumpens skyld hænger nok sammen med at hvis man skifter den, kan man være heldig at efter første start så kører det hele og det er luftet ud...
Har altså været med til på rigtig mange biler (især VW) at de skal blive rigtig varme, nogle over 100 grader i måleren inde i bilen før problemet er løst og dette uden skift at vandpumpe...
Men selvfølgelig bare min erfaring...;-))
aug 2004
Der er mekanisk blæser med viskosekobling på, så kan ikke engang pille blæseren fra jo...
nov 2008
Men det er jo som sagt også køligt pt. så det kan godt tage lidt ekstra tid..
Hvordan med dit dæksel holder det tæt nok så vandet ikke stiger og falder når du giver omddrejninger..
Har du evt. prøvet at køre en god tur uden dækslet...?
For som skrevet tidliger så kommer varmen fra det ene øjeblik til det andet, og man er ikke i tvivl hvornår den begynder at varme inde i bilen,, og du husker også at have drejet varmereguleringen over på MAX, uden blæser inde i bilen.. da det jo også hjælpe med at køle hele tiden, som mange også gør som fejl...;-)
aug 2004
Dækslet holder fint tæt....
Og op for varmen, ned med blæseren....TJEK
varmeproblem audi tdi