{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.053 visninger | Oprettet:

Kun 9-10km/l skulle være ~15km/l {{forumTopicSubject}}


Hej

Min gamle nissan sunny 1,4 3d fra ´91 kan jeg simpelthen ikke få over 10km om literen.. Hvad sker der for den..?

Jeg kører altid pænt og ingen heftige accelerationer 100-110 på motorstien.

mit køremønster er ca.

1km i tæt bebyggelse ca 35-40km/t 1 lyskryds.
4km hovedvej 70-90km/t 6 lyskryds der som oftes kan tilpasses så der ikke skal holdes stille.
9km motorvej 100-110 km/t
1km by 1 lyskryds og 1 rundkørsel 50-60km/t

det modsatte selvfølgelig på hjemturen..

Kører ikke i myldretid hverken ud eller hjem..

nogen der har nogle ideer til hvad der er galt.. for 5km/l erda alligevel en sjat..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kun 9-10km/l skulle være ~15km/l
  • #1   11. apr 2010 hvor gammlet er dit luftfilter, tændkabler, tændrør?
    Brede dæk med lavt lufttryk?


  • #2   11. apr 2010 få tjekket din lambdasonde

  • #3   11. apr 2010 Du kører kun 15km.. Bilen når aldrig at blive ordentligt varm..
    Og så har du masser af stop/start ved lyskryds og rundkørsler


  • #5   11. apr 2010 Min Astra kører oss kun liiiige omkring de 10 km/l, selvom den er opgivet til 13-14 stykker smiley

  • #6   11. apr 2010
    @Dami
    Læs hvad jeg skriver.. lyskrydsene kan tilpasses så måske holder jeg helt stille 1-2 gange..

    Lambdasonde er lige skiftet så det er ikke den..

    Den står lidt uregelnæssig i tomgang men mekkeren sagde han havde justeret den.. førhen tog den rigtig mange omdrejninger i tomgang.. nu prutter den lidt istedet og virker lidt ujævn i tomgang.

    Har ikke kontrolleret luftfilter da jeg ikke har haft bilen så længe og ham jeg købte den af havde lige skiftet en hel masse..

    Køre med 15" fælge monteret med 195'ere


  • #7   11. apr 2010 Hmm,, sidste dag så jeg noget med at man kunne smide noget i benzinen som skulle rense motoren rigtigt godt så den samtidigt ville gå langt på literen efter. smiley

    Se om du kan finde den diskution i forum et sted.
    Mvh // Stefan


  • #8   11. apr 2010 ! S T E F A N ! - Tænker du på BellAd ?

  • #9   11. apr 2010
    Men vil ihvertfald lige kigge på det luftfilter senere på dagen, er lige barne"pige" så kan ikke rigtig gå lige nu.. men er bange for det er blevet skiftet sammen med de andre ting.. Det ville næsten være for nemt hvis det bare var det..


  • #10   11. apr 2010 Da min pruttede i tomgang, der skulle der nye tændrør til. Og nu kan jeg køre 'langt' på literen igen.

  • #11   11. apr 2010
    finder lige det stykke papir hvor der står hvad han har skiftet...


  • #12   11. apr 2010 Lyder underlidt, men sådanne gamle biler og motorvej, er som regel en dyr affære. Har du prøvet at finde en landevejs-rute i stedet for?

    Ellers prøv følgende; Næste gang din bil går på reservetank, så skriver du km-standen ned lige idet, det sker. Tank bilen helt op, og skiv ned, hvor meget du hældte på (jo mere du fylder på, jo præcisere bliver udregningen). Kør så igen indtil den går på reserve, og skriv km-standen ned igen som før. Nu kan du udregne: ([anden km-stand] - [første km-stand]) / [antal tankede liter] = km/l forbrug.

    Det er den mest præcise måde, du kan udregne brændstofforbruget, uden at skulle tilslutte alt muligt udstyr smiley


  • #13   11. apr 2010
    @Phuck

    Jamen tanker samme sted og ved samme stander hver gang.. km tælleren står omkring 3xx og fylder i snit 3x liter på.. sådan har det været hver gang..

    Kan godt finde en anden rute men så kommer der mange lyskryds istedet..

    Kører fra Høje Taastrup til Avedøre


  • #14   11. apr 2010
    Ifølge sælger er følgende skiftet for ca 3 måneder siden.

    Batteri
    Luftfilter
    Olie + Filter
    Tændrør + Kabler
    Rotor
    Strømfordeler
    og nye vacuum slanger..
    Lambdasonden medfulgte og den har jeg selv fået skiftet på værksted.

    Det er hvad der er skiftet i motoren..


  • #15   11. apr 2010 Har du prøvet at rense indsugningen fra luftfilter og helt ind til (og med) spjældet?

  • #16   11. apr 2010
    nej har slet ikke selv prøvet noget.. smiley Ville spørge profferne til råds først.. men det kan jeg da prøve..

    Ved bare at da jeg havde den på værksted og fik skiftet lambda'en har de haft luftfilterkassen åben og de skulle se på hvorfor den trak så høje omdrejninger, så mon ikke de selv har kigget efter om der sad snavs der..?

    Ved godt man ikke kan tage ting for givet, men nogen gange skal man da være heldig.. smiley


  • #17   11. apr 2010 Som sagt længere oppe, bliver din motor ikke gennemvarm, og det er nok der et af problemerne ligger. Og så bruger den generelt mere benzin.

  • #18   11. apr 2010 dvs at for at komme op på 15km/l skal jeg køre 30km istedet for 15..? Den vil jo stadig køre 10km/l de første 15 km..

    Jeg kunne forstå det hvis jeg kun kørte 2-3km men det er jo ikke en diesel og allerede inden motorstien er nålen oppe og ligge i midten af temp måleren..


  • #19   11. apr 2010 Det er vist mere diesel-biler, der skal være driftsvarme, for at udnytte brændstoffet ordentligt. Synes ikke det er et problem med benz på samme måde.

  • #20   11. apr 2010
    @Phuck

    Så dit bedste bud er at rense ved indsugningen..?

    Andre ideer..? Synes jo det er mærkeligt og træls den ikke kører længere.. Især da jeg måske står og skal til at flytte længere væk fra arbejdet.. smiley


  • #21   11. apr 2010 En beskidt indsugning er umiddelbart den mest åbenlyse årsag. Der kan være andre årsager som er noget sværere at gå til.

    Men først og fremmest ville jeg finde ud af, hvor meget den reelt bruger, og om det høje forbrug skyldes motorvej eller ej.


  • #22   11. apr 2010
    har jo sagt den ligger på omkring ~9-10km/l om det er 9,6 eller 9,8 kan vel for så vidt være ligegyldigt..?

    Har prøvet nogen gange at køre hjem af gl køge landevej, men synes det giver det samme..


  • #23   11. apr 2010 Nu har jeg så lige været nede og kigge på luftfilteret og det var rent nedenunder men ovenpå var det sort som om det havde fået en masse olie eller noget.. det lugtede også lidt af benzin. der sad ikke snavs(blade osv) i det..

    Det er sådan et filter her der sidder i.

    http://www.thansen.dk/product.asp?c=3692152329&n=360409773&pn=-1524523176

    Kan det have været beskidt nok til at tage så meget af min benzin økonomi..?

    Der sad en lufslange under luftindsugningen der gik ned til manifolden, kan være den ikke har siddet ordentlig fast.. kan det have haft noget at sige..? tænker om den kunne have suget varm luft ind fra motorrummet istedet for den lidt koldere luft fra indsugningen..

    Har taget et billede af filteret men man kan dårligt se noget på det.. men poster det hvis i vil se alligevel..


  • #24   13. apr 2010 Som andre også skriver. Får renset indsugningen med enten bell-ad eller abon instant power, og tjek alle dine vakumslanger igennem. Har godt set du har skrevet at de er skiftet. Men der kan være glemt en eller evt en der ikke sidder ordenlig med spændebånd på. Til sidst et nyt filter. Koster ik de store basørere.

    Ville ønske min Sunny kunne gå 10km/l ved 110 på motorvejen hehe


  • #25   13. apr 2010 Sikker på tændningen står helt som den skal efter der er skiftet strømfordeler og rotor?

  • #26   13. apr 2010 Lyder som om den godt kunne tænde forkert. På med en tændingspistol.

  • #27   13. apr 2010
    Okay tak for info..

    Den har det runde filter som kan fåes for 99kr hos Thansen er det okay..?

    Når jeg holder stille har den det med at øge omdrejningerne, hvis jeg triller op til et kryds med koblingen nede er der ikke noget, det er først når jeg holder helt stille den gør det..

    Der sidder en slange fra Manifolden og til indsugningen kunne den lave problemet hvis den ikke sad ordenligt på..?

    Har desværre ikke den store mekaniske indsigt så lidt svært for mig at se hvilke slanger der sidder rigtigt.. smiley

    Tændingspistol har jeg heller ikke forstand på, kender dog måske en der har en..


    MvH


  • #28   13. apr 2010
    Og nej, er ikke sikker på noget som helst, ham der har skiftet delene er motorcykelmekker og i et forsøg på at skifte lambda'en har han drejet gevindet af udvendig så man ikke få en "top" på til at skrue den ud med, Det siger ham mekkeren jeg fik til at gøre det, ham jeg har købt den af siger at det siger mekkeren bare for at tjene penge, omvendt pev den også fra kileremmen når det var koldt, der sagde sælger at det var helt normalt for biler at gøre det.. ???, fik efterfølgende skiftet remmene og sjovt nok piver den ikke mere...

    Nå det blev vidst lidt rodet.. måske den skal gåes igennem fra A-Z.. puha.. smiley


  • #29   13. apr 2010
    Ville ønske min kunne gå de 15 den står opgivet til.. da jeg skal til at flytte ~50km væk fra mit arbejde.. smiley


Kommentér på:
Kun 9-10km/l skulle være ~15km/l

Annonce