{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.044 visninger | Oprettet:

Kasseret pga FMIC {{forumTopicSubject}}

Så blev min bil lige kasseret på det groveste pga min front monterede intercooler. Jeg skal have godkendelse på den, sagde han. Det har jeg jo ikke da det er et "hjemmelavet" kit fra Nordic Turbo.

Jeg ringede så til Nordic Turbo og efterspurgte en eventuel dokumentation på den. Det kunne jeg ikke få sagde han, da en sådan ikke findes.

MEN. Han sagde til mig at reglen kunne forstås på to måder. Den ene måde var så synsvirksomhederne og politiet kunne få nogle penge i kassen. Og den anden var at man gerne måtte få monteret Frontmonteret Intercooler, så længe at effektforøgelsen ikke overskrider 20%. Og at det er den dokumentation Synshallen efterspørger.

Nogle der ved om det kan passe? Eller hvor i landet det er muligt at få synet med sådan en? For det kan sgu da ikke være rigtigt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kasseret pga FMIC
  • #1   3. maj 2010 Det er rigtigt nok. Ved konstruktive ændringer skal du have dokumentation på, at bilen ikke forurener og larmer mere end standard.

  • #2   3. maj 2010 Som BAY skriver, så skal du kunne dokumentere at den stadig overholder de gældende værdier og det er ikke sådan lige at dokumentere dette, da en emissionstest ikke er noget man bare får foretaget.. (det er IKKE en CO test!)

  • #3   3. maj 2010 Synes nu de begynder at gå i små sko da...!

  • #4   3. maj 2010 Prøv lige at læs det her. Jeg har ikke flyttet nogen motorstyring eller noget. Blot skiftet plastic og gummirør ud jo;

    Vejledning om syn af køretøjer AFSNIT 7, findes på fstyr.dk

    7.06 Motor, støj, luftforurening
    Side 23 Luftforurening
    7.06.001 Generelle bestemmelser

    (3) For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer, herunder
    chiptuning, af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav
    gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.

    Vejledningen for synsinspektører beskriver om pkt. 3 og emnet vi diskuterer:

    Udskiftning af luftfilter/luftfilterkasse/indsugningsrør til anden konstruktion anses
    ikke som en konstruktiv ændring, forudsat at følere til motorstyringen ikke flyttes
    fra deres originale placering.


  • #5   3. maj 2010 Det ved jeg nu ikke, om jeg synes. Hvis man begynder at lade småting gå igennem, hvor går så grænsen??

  • #6   3. maj 2010 Jeg spugte min lokale synshal om præcis det for under 2 uger siden da jeg selv skulle have monteret en FMIC på min spand...

    Her er svaret:

    Hej Jacob.

    Hvis bilen er født med intercooler,så er selve placeringen underordnet,der
    vil ikke være ændringer af forurening/emissionsværdier.Den kan helt bestemt
    synes og godkendes med ændringen,


  • #7   3. maj 2010 Nej, men det er jo ikke bare den originale intercooler, du har sat ned foran. Det måtte du gerne have gjort - så er eneste krav bare, at der ikke må være kanter, som bløde trafikanter kan slå sig på.

    Når du har en helt ny intercooler på, skal du have dokumentation. Måske det er nok dokumentation, hvis du tager intercooleren fra en ARL-motor (sådan en som i min Leon)? Den har standard FMIC.


  • #8   3. maj 2010 Jacob
    Det er igen et spørgsmål om at flytte den originale intercooler og ikke en ny, der er beregnet til frontmontering.


  • #9   3. maj 2010 Jammen Bay. Hvordan skaffer man så, sådan en dokumentation?

  • #10   3. maj 2010 Så skal du have den igennem et testcenter i Tyskland eller Sverige. De findes ikke i Danmark endnu. Sådan en godkendelse kommer nok til at koste i omegnen af 50-100.000 ...

    ... så det er nok alt i alt lettest, hvis du bare afmonterer den til syn og monterer den igen bagefter smiley


  • #11   3. maj 2010 ... men det er dét, jeg mener mht. den fra ARL-motoren. Der må være en godkendelse på dem fra fabrikken, som gælder til TDI-motorerne. Måske du kan lov til at bruge samme godkendelse på din?

  • #12   3. maj 2010 Sig til spaden han bare kan læse fstyr igennem. Det er ganske lovligt at bygge det om.

  • #13   3. maj 2010 Kim S
    Ja, hvis man har den rette dokumentation, så er det lovligt. Du kan jo selv læse uddraget fra fstyr lidt længere oppe...


  • #14   3. maj 2010 Bay
    Jeg gjorde det rimelig klart for dem at det var et originalt kit jeg ville montere. Og det er også det de vil svare på. En større intercooler giver koldere luft i indsugningen som vil give en renere forbrænding. Så derfor ser min synshal ikke nogle problemer med det.


  • #15   3. maj 2010 Jacob
    Så er det din synshal, du er heldig med, for de er "berettiget" til at kassere den på baggrund af montering af et nyt intercoolersystem. De samme regler gælder jo for udskiftning af alt andet, som er en konstruktiv ændring.


  • #16   3. maj 2010 Bay, der står jo netop at det IKKE er konstruktiv ændring, hvis følere til motorstyrringen IKKE flyttes. Og det er de jo ikke.

  • #17   3. maj 2010 Rasmus
    Jo, det er det. Du skal læse afsnittet på følgende måde:

    Du må gerne flytte din <b>originale</b> intercooler ud foran. Det, du har, er jo imidlertid et nyt kit, så der kan du ikke gemme dig under undtagelsen.


  • #18   3. maj 2010 -RasmuS-

    hvor var du til syn med den?
    For min blev synet ved fdm med fmic


  • #19   3. maj 2010 Bilsyn Fyn. De to af dem der har den plejer at være meget flinke. Men ham den halvskiløjede rødhårede, kassere alle unge mennesker.. Sådan er det.

  • #20   3. maj 2010 Så længe intercooleren er placeret inde i kofangeren, og ikke udgør nogen fare for fodgængere og andre trafikkanter, så burde den som udgangspunkt kunne gå igennem syn. Hvis ikke, så er det en dårlig synsvirksomhed, hvis du spørger mig.

  • #21   3. maj 2010 Jannik C
    Spørgsmålet er, om det ikke nærmere er en dårlig synsvirksomhed, hvis de ser bort fra småfejl og manglende godkendelser?


  • #22   3. maj 2010 Danmark længe leve.. Nu skal man snart have godkendelse for at køre med større fælge...
    - Jeg ville nok bare finde en anden synshal.. Jeg ser intet problem i en fromtmonteret intercooler, så længe der ikke er skarbe kanter.


  • #23   3. maj 2010 Det ved jeg nu ikke om det er. Så længe det handler om sikkerhedsmæssige ting som bremser, undervogn, lys og lygter, dæk og fælge, og forurening, så skal tingene selvfølgelig være iorden.

    Men fordi der mangler en godkendelse på en intercooler eller udstødning, som intet sikkerhedsmæssigt har noget at sige, er noget pladder, så længe bilen overholder emissionskravene og ikke støjer uhensigtsmæssigt meget.

    Der skal være en balance, og det er ikke alle synsvirksomheder der kan finde den.


  • #24   3. maj 2010 Præcist! Så er vi jo fuldstændigt enige.

    <i>"... så længe bilen overholder emissionskravene"</i>

    Det er jo netop dét, der skal dokumenteres. Derfor kan jeg ikke se, hvorfor I bitcher over, at en synsvirksomhed holder sig til reglerne.


  • #25   3. maj 2010 Ja i synshallen. Synsmanden aner intet om hvad bilen gør på vejen, og det skal han ikke tage stilling til heller.

  • #26   3. maj 2010 Der bliver jo ikke lavet en emissionstest i synshallen, så selvfølgeligt er synsmanden nødsaget til at se ekstern dokumentation herpå. Det burde sige sig selv.

  • #27   3. maj 2010 Pil da den intercooler af og sæt rør i mellem til syn. Det er da ikke ret svært. Du kan vel endda lade den sidde, men lave en rørføring der går direkte fra turbo/kompressor til motorens indsugning.

  • #28   3. maj 2010 BMW 4ever
    Den har IC standard, så der skal jo sidde én. Og som udgangspunkt er den originale det eneste sikre valg.


  • #29   3. maj 2010 Tror bare jeg lader den store sidde, og så bare afmontere rørerne og smider den original på. De kan vel for helvede ikke sige noget til at den sidder der uden at den er "sat til"

  • #30   3. maj 2010 Jo, måske. Jeg kan ikke helt huske, hvordan reglen lyder, men der er noget med, at man ikke må have monteret dele på bilen, som ikke virker. Men der er jeg til gengæld ikke sikker. Det kan sagtens være, den ryger igennem smiley

  • #31   3. maj 2010 Hvis du monterer en anden intercooler, skal du på ny dokumentere at bilen opfylder kravene til luftforurening. Dvs. bilen skal igennem en test som viser, at den opfylder den gældende Euro norm for den pågældende bil.
    Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.

    Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.

    Mvh.
    Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33928740
    Fax: +45 33932292
    e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk


  • #32   3. maj 2010 fundet i forumet

  • #33   3. maj 2010 claus-m .
    Fantastisk. Der <i>skal</i> åbenbart en sådan diskussion til, før man kan overbevise folk om noget i dag smiley


Kommentér på:
Kasseret pga FMIC

Annonce