{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.175 visninger | Oprettet:

Er der forskel på 92 & 95 Oktan??? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften lyder så har jeg jo i flere år hørt historien om at det kommer fra den samme tank nede i jorden, så man kan ligeså godt tanke 92.. men syntes nu at kan mærke forskel på min krage´s Vectra, plejer selv kun at tanke V-Power på ventoen, men tænkte om der skulle være nogen herinde som kendte sandheden om myten ???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er der forskel på 92 & 95 Oktan???
  • #1   4. maj 2010 Det tror jeg simpelthen ikke på! tror detvar blevet opdaget for langtid siden,,

  • #2   4. maj 2010 Jeg mener jo også at det burde være blevet stoppet for længe siden, hvis det altså er sandt, men samtidig syntes jeg jo også at det er underligt at der kun er ca 6øre i forskel

  • #3   4. maj 2010 men er der så forskel på v-power og fx 92 oktan i praksis

  • #4   4. maj 2010 Oktan er et mål for hvor meget brændstoffet kan komprimeres før det selvantænder.. Hvis man f.eks. kører med 92 oktan i en bil der skal køre på 95 oktan vil den tændingsbanke, det betyder at brændstoffet antænder før det skal, og det skader motoren.. Samme forklaring er også grunden til hvorfor man kan køre med 95 oktan på en bil der bruger 92 oktan, det kan fint virke.. Tunede biler, og mere sporty biler kan med fordel køre på højere oktan, f.eks. 98 oktan, V.Power og hvad det nu hedder alt sammen.. Fith Gear har testet 3 forskellige biler på rullefelt hvad det gjorde ved motoren, jeg mener det var en Subaru, der var 30 hk at hente ved det 'dårlige' og premium gasoline.. De testede også en lille 1.4 Renault, ingen forskel

    Det her var den korte forklaring smiley


  • #5   4. maj 2010 Tja om det er ren indbildning skal jeg ikke kunne svare på smiley
    Men syntes at kunne køre længere på litteren, og vil gerne min motor en god benzin, men som sagt så ved jeg sgu ikke om det bare er ren indbildning, men har det bare bedst med at tanke V-Power


  • #6   4. maj 2010 Klaus a det sppørgsmål er jeg med på ahah.

    næste er ja det er bestemt forskel ikk så lang tid siden jeg hjalp en gut med at stille tænding på en p-plads fordi han havde fyldt 92 på sin polo kompressor som var indstillet til 95

    Mvh Rasmus


  • #7   4. maj 2010 Jeppe S tak for lektionen smiley Så blev jeg da det klogere, for har nu aldrig tænkt over hvad det egenligt gjorde

  • #8   4. maj 2010 Min røde Corolla med turbo kørte KLART bedst på V-Power.. Prøvede 95, fungerede ikke ordenligt - prøvede 92 fungerede slet ikke.. Så der er forskel smiley

  • #9   4. maj 2010 Jeppe: Det antænder vil ikke før det skal? Tændrøret gnister da ikke før bare fordi at man køre med et andet oktantal?

    Henrik: Det er stor forskel på 95 og f.eks v-power. Ikke alene køre min bil længere på v-power, men også meget hurtigere, og accelerer også bedre..


  • #10   4. maj 2010 Selv tak, vi har nemlig lige lært om det på gynmasiet, så kunne jeg da lige dele lidt viden herinde smiley Daniel K's indlæg er et skoleeksempel på hvad oktantal egentlig gør, der er ingen grund til at tanke 98 oktan / V-Power hvis motoren er bygget til at køre på 92 oktan, motoren kan ikke udnytte det højere oktantal, så det er egentlig bare spild af penge.. Selvfølgelig kommer det an på HVAD det er for en motor, og om den er ombygget, f.eks. med turbo.. Hvis det er en lidt mere sporty bil (180 og opefter cirka) kan man godt få lidt ud af det, men hvis det er en flad 1.8 er der ingen gyldig grund til at køre på det, udover man har for mange penge smiley

  • #11   4. maj 2010 Kristian K

    Læs hvad jeg har skrevet igen, brændstoffet SKAL KUN antænde når tændrøret gnistrer, ja, men det kan også antænde på nogenlunde samme måde som diesel, altså ved kompression.. Og så står ventilerne forkert i forhold til at den pludselig tænder, og det har motoren ikke godt af.. ALTSÅ, brændstoffet antænder på et forkert tidspunkt, det kan godt kværne en motor


  • #12   4. maj 2010 Og udover det Kristian, så er din Audi også et godt eksempel på en motor der kan udnytte et højere oktantal, som du selv skriver er den både hurtigere og mere økonomisk på vpower.. Netop fordi din er en 6 benet hvor der er meget tab, og derfor også meget effekt at hente..

  • #13   4. maj 2010 Moderne motorstyringer tilpasser selv tænding osv. til oktantallet.

  • #14   4. maj 2010 Jeppe: Det er dig der har studeret det, så jeg vil ikke spille klog:D

  • #15   4. maj 2010 Arne: Tror at han mener at når der er to cylindere mere, så er der to cylindere mere der kan være tab på.. Jeg tror ikke at han mener at hver individuel cylinder taber mere end på en med fire..

  • #16   4. maj 2010 arne K

    Der skal flyttes 2 ekstra cylindre.. Tja, det er den korte forklaring smiley Det jeg mener præcist er at fordi motoren er større og har lidt flere heste betyder brændstoffet også meget.. Hvis du sammen ligner det med en gammel Fiat 1.0 er det jo næsten lige meget hvad du putter i den, så vil den køre på det, men med en større og kraftigere motor betyder det lidt mere hvad man stopper i tanken.. I fiat'en kan du måske få 5 hk mere i bedste fald hvis du propper rigtig dyr benzin på den, og forestil dig den har 50 hk.. Det er en forbedring på 10%, og jo flere HK, jo flere HK får du også.. Forestil dig en større motor med måske 200 hk.. Der er så lige pludselig 20 hk mere at hente.. Det var mere der jeg ville hen ad med min forklaring


  • #17   4. maj 2010 Ja, et eller andet må man sgu da lære på HTX smiley

    Hvis i vil have den voldsomt tekniske forklaring så kan i læse lidt videre her:

    http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Petrokemi-_Jordolie,_benzin_og_asfalt/oktantal?highlight=oktantal

    Spørg hvis i ikke forstår det, synes selv at jeg forstår reforming, oktan, alkaner/alkener osv ret godt..


  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #18   4. maj 2010 De tankstationer som har 2 rør i jorden har kun 95 og disel
    De tankstationer som har 3 rør i jorden har 92, 95 og disel


  • #19   4. maj 2010 Altså 10% af 200HK er mere end 10% af 50HK:D

    Hvor har du gået på HTX? jeg går selv i Aalborg nu.. Men min kemi lære siger hvis oktantallet er på 98 vil det sige at der er to fejltændinger ud af hundrede.. Så spurgte jeg ham hvordan det hang sammen med at han lidt inde havde snakket om hvordan man kan få "benzin" på oktan 112 f.eks. Nu snakker han ikke til mig mere:D


  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #20   4. maj 2010 Hvor får man "ren" benzin på oktan 112?

  • #21   4. maj 2010 Hvad så med dem der har 4 rør i jorden?

  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #22   4. maj 2010 De har så oktan 98 eller 99 (v-power)

  • #23   4. maj 2010 Kan da afsløre at Shell-raffinaderet i Fredericia udskiber benzinen fra ÉN tank, men når det losses i de forskellige små danske havne, er det pludselig blevet til 2 forskellige produkter.

    Og ja, jeg er 110% sikker på at 92 og 95 er nøjagtig det samme, da jeg selv har arbejdet med analyserapporten af begge slags, som så bare er en "kopi af hinanden", eller hvordan man nu skal sige det.

    DE ER NØJAGTIG ENS!


  • #24   4. maj 2010 Kristian K

    Læs nu hvad jeg skriver smiley Det jeg ville forklare, når arne K spurgte hvad det havde at gøre med at det var en 6 benet, det var bare at det ikke var ret meget effekt man fik ud af en lille motor, men der var mere at hente i en større motor.. Altså, 10% stigning i ydelse lyder jo meget godt, men hvis motoren er på 50 hk er det jo ikke så imponerende, og kan sikkert ikke mærkes, kontra en 200 hestes.. Ydelsen stiger jo med 10% i begge tilfælde, men det kan bare ikke mærkes i den mindre motor, kontra den større


  • #25   4. maj 2010 arne K

    Forstå hvad jeg mener, og ikke hvad jeg skriver !!!! Det jeg har brugt er eksempler for at forklare forskellen på 92 og 95 oktan.. Er udemærket klar over det du siger..

    Brian L

    92 og 95 er ikke det samme nej, men jeg forstår godt hvad du mener smiley Men at sige det er det samme kan måske godt forvirre nogen


  • #26   4. maj 2010 Jeppe: Ja, det er jo også nøjagtig hvad jeg siger? smiley

  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #27   4. maj 2010 Jeg er 110% sikker på, at det ikke er det samme. De tankstationer som kun har 2 rør i jorden, sælger oktan 95 som oktan 92. Det er billigere, at sætte penge til på den billigere oktan 92 end at få en tankbil til at komme med 2 forskellige slags benzin.

  • #28   4. maj 2010 Kristian, ja men stigning i ydelse er jo stadig 10% smiley

  • #29   4. maj 2010 nu er jeg forvirret,vil man kan øge effekten med 10% hvis man går fra 92 til v-power

  • #30   4. maj 2010 Brian L: Det er da mærkværdigt hvorfor den gamles golf, så går markant ringere på 92 end på 95, og ja, det er ikke noget jeg bilder mig ind.

  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #31   4. maj 2010 min kammerats bil har ca. 230HK på 95 og ca. 240 på v-power

  • #32   4. maj 2010 j !

    De 10% var bare et eksempel fra min side af, men ja, du kan godt få flere heste ved at skifte til højere oktan, kommer selvfølgelig an på hvilken motor du har


  • #33   4. maj 2010 Anders N>> Ja, det er højst mærkværdigt...eller indbildning smiley

    Jeg er nu altså til tider "ham der har ansvaret for at levere" benzinen til visse regioner i DK, bl.a. Bornholm og Nordjylland.

    Det kommer fra EN OG SAMME tank på raffinaderiet og bliver fordelt på depoterne lige før eller ved tankstationen.

    Jeg vil ikke påstå at det er ens over hele landet, men når 92 og 95 er ens på Bornholm og Nordjylland, så er det nok også flere andre steder smiley


  • #34   5. maj 2010 Brian L

    Den med Anders N er god nok, vis det er en gammel motor der er instillet til at køre 92, hjælper det ikke at køre på 95. vors går os mærkbart beder på 95 end V-power, da den ikke er køre ind til V-power


  • #35   5. maj 2010 arne K / kalle S>>

    Jeg føler ikke ligefrem behov for at "forklare mig ud" af noget som helst, da jeg hverken er indehaver af et olieselskab eller forpagter på en tankstation.
    Der bliver af trådstarter spurgt, om der er nogen forskel.
    Jeg frembringer fakta hvor jeg personligt har sørget for at fordele benzin fra én tank på raffinaderiet over i 2 tanke på tankstationerne.
    Hvordan folk så end får diverse kontrollamper til at hyle, bippe, blinke og hvad ved jeg, må stå for deres egen regning eller vedkommende der har installeret disse advarselslamper.


  • #36   5. maj 2010 Brian L

    Kunne det tænkes der blev tilsat noget oktan-haløjsa på et tidspunkt i processen ? For efter mine erfaringer er der også forskel


  • #37   5. maj 2010 Jeppe S: Det bliver jo tilsat additiver som helt sikkert har betydning:-)

  • #38   5. maj 2010 Kristian K

    Ja, nemlig lige det jeg tænker, men hvis det hele bare bliver blandet i én tank, hvem blander så additiver i ?


Kommentér på:
Er der forskel på 92 & 95 Oktan???

Annonce