6.168 visninger
|
Oprettet:
Er der forskel på 92 & 95 Oktan??? {{forumTopicSubject}}
Ja som overskriften lyder så har jeg jo i flere år hørt historien om at det kommer fra den samme tank nede i jorden, så man kan ligeså godt tanke 92.. men syntes nu at kan mærke forskel på min krage´s Vectra, plejer selv kun at tanke V-Power på ventoen, men tænkte om der skulle være nogen herinde som kendte sandheden om myten ???
mar 2007
Følger: 73 Følgere: 69 Biler: 5 Emner: 37 Svar: 207
sep 2008
Følger: 44 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 71 Svar: 448
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 2.087 Svar: 19.819
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Det her var den korte forklaring
sep 2008
Følger: 44 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 71 Svar: 448
Men syntes at kunne køre længere på litteren, og vil gerne min motor en god benzin, men som sagt så ved jeg sgu ikke om det bare er ren indbildning, men har det bare bedst med at tanke V-Power
nov 2005
Følger: 61 Følgere: 62 Biler: 8 Emner: 86 Svar: 809
næste er ja det er bestemt forskel ikk så lang tid siden jeg hjalp en gut med at stille tænding på en p-plads fordi han havde fyldt 92 på sin polo kompressor som var indstillet til 95
Mvh Rasmus
sep 2008
Følger: 44 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 71 Svar: 448
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 61 Biler: 8 Emner: 129 Svar: 2.587
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 630
Henrik: Det er stor forskel på 95 og f.eks v-power. Ikke alene køre min bil længere på v-power, men også meget hurtigere, og accelerer også bedre..
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Læs hvad jeg har skrevet igen, brændstoffet SKAL KUN antænde når tændrøret gnistrer, ja, men det kan også antænde på nogenlunde samme måde som diesel, altså ved kompression.. Og så står ventilerne forkert i forhold til at den pludselig tænder, og det har motoren ikke godt af.. ALTSÅ, brændstoffet antænder på et forkert tidspunkt, det kan godt kværne en motor
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
mar 2007
Følger: 45 Følgere: 45 Biler: 1 Emner: 65 Svar: 8.852
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 630
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 630
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Der skal flyttes 2 ekstra cylindre.. Tja, det er den korte forklaring Det jeg mener præcist er at fordi motoren er større og har lidt flere heste betyder brændstoffet også meget.. Hvis du sammen ligner det med en gammel Fiat 1.0 er det jo næsten lige meget hvad du putter i den, så vil den køre på det, men med en større og kraftigere motor betyder det lidt mere hvad man stopper i tanken.. I fiat'en kan du måske få 5 hk mere i bedste fald hvis du propper rigtig dyr benzin på den, og forestil dig den har 50 hk.. Det er en forbedring på 10%, og jo flere HK, jo flere HK får du også.. Forestil dig en større motor med måske 200 hk.. Der er så lige pludselig 20 hk mere at hente.. Det var mere der jeg ville hen ad med min forklaring
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Hvis i vil have den voldsomt tekniske forklaring så kan i læse lidt videre her:
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Kemi/Petrokemi-_Jordolie,_benzin_og_asfalt/oktantal?highlight=oktantal
Spørg hvis i ikke forstår det, synes selv at jeg forstår reforming, oktan, alkaner/alkener osv ret godt..
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
De tankstationer som har 3 rør i jorden har 92, 95 og disel
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 630
Hvor har du gået på HTX? jeg går selv i Aalborg nu.. Men min kemi lære siger hvis oktantallet er på 98 vil det sige at der er to fejltændinger ud af hundrede.. Så spurgte jeg ham hvordan det hang sammen med at han lidt inde havde snakket om hvordan man kan få "benzin" på oktan 112 f.eks. Nu snakker han ikke til mig mere:D
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 478
Og ja, jeg er 110% sikker på at 92 og 95 er nøjagtig det samme, da jeg selv har arbejdet med analyserapporten af begge slags, som så bare er en "kopi af hinanden", eller hvordan man nu skal sige det.
DE ER NØJAGTIG ENS!
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Læs nu hvad jeg skriver Det jeg ville forklare, når arne K spurgte hvad det havde at gøre med at det var en 6 benet, det var bare at det ikke var ret meget effekt man fik ud af en lille motor, men der var mere at hente i en større motor.. Altså, 10% stigning i ydelse lyder jo meget godt, men hvis motoren er på 50 hk er det jo ikke så imponerende, og kan sikkert ikke mærkes, kontra en 200 hestes.. Ydelsen stiger jo med 10% i begge tilfælde, men det kan bare ikke mærkes i den mindre motor, kontra den større
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Forstå hvad jeg mener, og ikke hvad jeg skriver !!!! Det jeg har brugt er eksempler for at forklare forskellen på 92 og 95 oktan.. Er udemærket klar over det du siger..
Brian L
92 og 95 er ikke det samme nej, men jeg forstår godt hvad du mener Men at sige det er det samme kan måske godt forvirre nogen
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 630
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 2.087 Svar: 19.819
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
feb 2009
Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
De 10% var bare et eksempel fra min side af, men ja, du kan godt få flere heste ved at skifte til højere oktan, kommer selvfølgelig an på hvilken motor du har
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 478
Jeg er nu altså til tider "ham der har ansvaret for at levere" benzinen til visse regioner i DK, bl.a. Bornholm og Nordjylland.
Det kommer fra EN OG SAMME tank på raffinaderiet og bliver fordelt på depoterne lige før eller ved tankstationen.
Jeg vil ikke påstå at det er ens over hele landet, men når 92 og 95 er ens på Bornholm og Nordjylland, så er det nok også flere andre steder
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 31 Svar: 880
Den med Anders N er god nok, vis det er en gammel motor der er instillet til at køre 92, hjælper det ikke at køre på 95. vors går os mærkbart beder på 95 end V-power, da den ikke er køre ind til V-power
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 478
Jeg føler ikke ligefrem behov for at "forklare mig ud" af noget som helst, da jeg hverken er indehaver af et olieselskab eller forpagter på en tankstation.
Der bliver af trådstarter spurgt, om der er nogen forskel.
Jeg frembringer fakta hvor jeg personligt har sørget for at fordele benzin fra én tank på raffinaderiet over i 2 tanke på tankstationerne.
Hvordan folk så end får diverse kontrollamper til at hyle, bippe, blinke og hvad ved jeg, må stå for deres egen regning eller vedkommende der har installeret disse advarselslamper.
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Kunne det tænkes der blev tilsat noget oktan-haløjsa på et tidspunkt i processen ? For efter mine erfaringer er der også forskel
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 44 Svar: 630
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
Ja, nemlig lige det jeg tænker, men hvis det hele bare bliver blandet i én tank, hvem blander så additiver i ?
Er der forskel på 92 & 95 Oktan???