{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.428 visninger | Oprettet:

Toyota eksperter, vandproblem 4AFE?? {{forumTopicSubject}}

Hej, har et lille problem med min corolla E10 fra 95 med 4AFE motor.

Er der evt. nogle mekanikere derude der ved lidt, eller har en teori?!

Problemet er at den koger vandet, både i køler og i ekspansions beholderen som jo også har et overløb hvor det damper ud af.

Køleren er forholdsvis ny og er ikke tilstoppet,
Vandpumpen kører også men bliver snart skiftet sammen med tandrem.

Termostaten var godt nok i stykker så den har jeg pillet ud og kører indtil i morgen uden termostat, så der er frit gennemløb for væske til blokken.

Alligevel koger den over og vandet forsvinder selvfølgelig! smiley

nogen gode ideér?? toppakning har jeg fået at vide mange gange nu. er det noget der er set før på de her motorer? det skete første gang for 3 uger siden på motorvej (godt med tempo, men det skulle den jo gerne kunne klare?)
nå, men temperaturen steg helt vildt og den havde brugt/fordampet alt vandet næsten, så jeg holdt selvfølgelig ind i nødsporet.

den ryger ikke ud af udstødning mere end den skal, ikke noget man kan se overhovedet og slet ikke tyk hvid røg. og ikke noget hvid snask at se i olielåget heller...

Nogen toyota teknikere til stede der ved lidt eller andre??

Mvh. Peder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Toyota eksperter, vandproblem 4AFE??
  • #1   29. aug 2010 Køler dæksel..

  • #2   29. aug 2010 ja hvad med det? der sidder en slags sikkerhedsventil ik? som skal lukke evt. overtryk over i ekspansionen og tage det tilbage hvis nødvendigt ikke?

    Hvad mener du? åbner den for sent tror du?


  • #3   29. aug 2010 Defekt køler dæksel, sender alt vand ud i expantions beholder.
    Prøv med en anden...


  • #4   29. aug 2010 ja tror også det er det, prøv at skifte dæksel

  • #5   29. aug 2010 Som K-finn siger kan det være et defekt kølerdæksel. Det har jeg oplevet et par gange.

    Det kan også være fori den ikke er luftet ordentligt ud. Havde et lignende problem med en carina i sidste uge, og det forsvandt efter vi tappede al kølervæske af den, og hældte på med en vacuum-påfylder.


  • #6   29. aug 2010 jo men det koger jo? altså det koger og damper op af ekspansionen...

    Det skal det vel ikke. kan ikke helt se at dækslet på køleren kan have noget der? hvis det bliver i køleren så eksploderer den vel bare. det buldrer koger jo i køleren

    Begge kølerslanger til og fra køler er varme, dog viser temp. føler på instrument ikke ret meget varme, altså næsten ingenting


  • #7   29. aug 2010 Jesper: Det var garantert en carina 2.0. Det er en satan og få luftet ud.
    Men kan gøres ved og løfte fronten alt det dunkraft kan....


  • #8   29. aug 2010 Har lufter ud sammen med en kammerat der er udlært mekaniker.

    Efter bedste evne, der kom meget luft ud og har påfyldt derefter.
    forstår bare ikke hvorfor det koger?

    Har hørt en teori med af toppakningen er utæt ved en skylle kanal til kølervæske så den kan suge luft ind der eller sådan noget? og bremse gennemstrømningen af kølervæske?

    Men kan da være jeg skal prøve med nyt dæksel hvis i tror det? det er jo ret simpelt at skaffe og skifte. ville godt nok være træt af at skifte toppakning eller komplet topstykke.



  • #9   29. aug 2010 Toppakning er jo noget man aldrig hører går istykker...

    Men derimod, hvis din kølerdæksel ikke kan holde tæt, sender den jo alt trykket over i expantions beholder...


  • #10   29. aug 2010 ja ok, kan godt se hvad du mener.

    Men syntes bare stadig at der må være noget helt galt hvis temperaturen er så høj i selve kølersystemet? altså det koger jo allerede i køleren. men det gør det selvfølgelig også hvis den smider vandet over i beholderen og der bliver mindre og mindre vand til blokken som bliver varmere og varmere...

    Hmmm lyder næsten for nemt til at være sandt. hehe nå men tak, skal ihvertfald tjekkes.


  • #11   30. aug 2010 Den koger selv når i prøver at lufte ud ikke ?
    Har du husket at åbne kabinevarmen helt, når i lufter ud ? Det kan nemlig godt være lidt tricky at få alt luften ud. Ilten i systemet gør at vandet har nemmere ved at koge..

    Har prøvet præcis det samme en 3-4 gange

    Men self hvis den lufter fint ud, og tømmer vand så er det dæksel som finn skriver smiley


  • #12   30. aug 2010 Starter blæseren ? Kan det evt. være temperaturføleren der starter blæseren ?
    Jeg har skiftet temperaturføleren til blæseren på en Carina E 1,6 4A-FE. Den havde de samme symptomer som din bil..


  • #13   30. aug 2010 Jeg har også haft en Carina E 1,6 4A-FE, den gjorde netop det du fortæller og da jeg fik toppen af, var den fuldstændig kalket til i blokkens vandkanaler. Men der er kun en løsning. Toppen af og se, du skal jo alligevel have skiftet tandrem.

  • #14   31. aug 2010 lav et trykrør af et gammelt tændrør,skru det i og i 5.gear og brems bilen, stempel i kompressionstop.så trykluft på, har du springvand i køleren ,ved du hvor du skal lede !

Kommentér på:
Toyota eksperter, vandproblem 4AFE??

Annonce