773 visninger
|
Oprettet:
Spørgsmål omkring motorrenovering {{forumTopicSubject}}
Hej står og er igang med at renovere en BMW m52b28 motor mine gamle stempler måler 83,974mm og de nye 83,990mm nogen det ved om den kan tage skade af at køre med dem? Motoren har kørt 165000km og har ikke værktøjer til at udmåle cylindervæge stemplerne går fint i og drejer nemt rundt men hva sker der når den bliver varm vil den så stadig kunne køre med dem. På forhånd tak
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Normalt er tolerencen ned til 0.05mm og må variere 0.10mm så det er flue knepperi, det drejer sig om.
Men måler du rigtig på dine stempler?
Du skal jo ikke måle bunden eller kronen på stemplet, men lige 1-2 cm. over skørtet hvor de er bredest.
Det kan derfor være svært at få en ensartet måling.
Det du også skal måle er ikke blot boring og stempel størrelse, du skal også måle conkavitetten på cylinderne, da stemplerne slider mere midt i cylindergangen end de gør i top og bund.
Smedet stempler eks. køre med højere tolerencer så som 0.15mm og mere hvis den køre med turbo.
Så den lille bitte forskæl du har, burde ikke gøre noget, men tjek kronen på dine gamle stempler, der står hvad tolerencen skal være, Normalt står der 0.05 eller eks. 0.15 det er så din tolerence mellem stempel og cylinder.
Men dine gamle stempler har sikkert været et lige mål fra nye af jo, så derfor trro jeg ikke de har været 83,974 eks. måske 83,975
Men det der er vitgit for dig at finde ud af er altså tolrencen på dem og også om tolerencen på de nye er anderledes hvis ikke de er af samme fabrikat og mærke type og model.
nov 2007
Følger: 61 Følgere: 58 Biler: 7 Emner: 32 Svar: 605
Spørgsmål omkring motorrenovering