{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.938 visninger | Oprettet:

Troels H
Troels H
Tilmeldt:
29. maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13

Punto Selecta - automatgear problem {{forumTopicSubject}}

Hej.

Det er en såkaldt automatisk CVT-gearkasse på en Fiat Punto Selecta Mk1 fra 1997. Da jeg kom ned til bilen i morges opdagede jeg et problem. Normalt triller bilen ikke selv når den står i D eller R - men det er den pludselig begyndt på. Desuden er gearstangen blev utrolig svær at rykke på, den "glider" ikke lige så nemt som før.

Nogen bud på hvad problemet kan være, eller kender I én der kan lave det? Min faste mekaniker har ikke erfaring den med den type automatgear.

Tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Punto Selecta - automatgear problem
  • #1   26. okt 2010 Er der den mængde olie på som der skal være?

  • #2   26. okt 2010 jeg tænker os på ny eller manglende olie

  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #3   27. okt 2010 Et CVT-automatgear triller IKKE normalt af sig selv.

    Jeg vil tjekke automatgear-olien i morgen - tak


  • #4   27. okt 2010 daws har du fundet ud af hvad er galt. jeg står med nøjagtig det samme problem i punto.


  • #5   27. okt 2010 skal motoren være tændt når der skal tjekkes olie i cvt- gearet

  • #6   27. okt 2010 nå efter en del søgen rundt på nettet, har jeg erfaret dette.
    den tidlige punto model som er problemet. i denne cvt-gearbox er de magnetiske plader der forsager problemet. det er et typisk problem med dem og kræver specialist til reperation. det er ikke en billig rep. og det skulle være bedre at skifte gearkassen hvis man kan finde eller købe en sådan.
    et olieskift vil ikke løse problemet. en justering er vist heller ikke mulig.

    man kan køre med et sålænge det holder. derefter skrot eller stumper.

    tak for en hyggelig debat med mig selv.


  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #7   28. okt 2010 Hej Troels M

    Beklager, ser først dine indlæg nu.

    Tak for info, det lyder jo ikke helt godt smiley
    Har du evt. links til det du har læst?

    Jeg har tjekket olien til automatgearet, og der rigeligt med olie på...

    Har du tænkt dig at finde en anden gearkasse? Måske kunne vi købe to og få mængderabat? smiley

    Jeg er blevet henvist af Fiat til http://gear.wkh.dk/
    De skulle være de eneste på Sjælland der kan reparere det...


  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #8   28. okt 2010 Har fundet to forskellige indlæg på nettet som måske kunne være skyld i vores problem?

    "Sounds to me like clutch is constantly enguaging, causing the stiffness in enguaging gear. Does it ever cause any grinding?

    Possibly caused by defective micro switch on the accelerator pedal. Disconnect the two mirco switches each in turn (small plug in the wiring about 10-15cm from the switch), each time checking to see if the problem is still present with the engine running."

    OG

    "Right, sounds like it could be the clutch not fully disengauging all the time, resulting in resistance when moving it, and the ocassional grinding.

    The most common cause for this is a defective micro switch on the accelerator pedal. The best way to check this is to disconnect them both (follow wiring to a small plug and socket and disconnect).

    Then try driving the car and see if the same occours. If it dosen't then one of the switches is the problem and you can either replace, or just leave disconnected

    When disconnected the clutch will be enguaging when the engine gets to a certain speed rather than when the switch makes a contact, so the car will move off slightly differently, and in the long run use a very slight bit more fuel."


  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #9   28. okt 2010 skal motoren være tændt når der skal tjekkes olie i cvt- gearet?

    Ja, den skal stå i tomgang uanset om du aflæser når motoren er kold eller varm.
    Det er denne olie der skal bruges: http://www.shop4parts.co.uk/?name=store&op=Details&ProdID=1270&sku=11915
    Kan vist også købes hos Fiat, forsøger at købe det i morgen. Fylder noget ekstra olie på og krydser for at det løser problemet. Skal nok give en update efterfølgende smiley


  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #10   30. okt 2010 Der var tilstrækkelig med olie på, så der er vist ingen vej udenom. Den må op til automatgearcentret smiley

  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #11   16. nov 2010 Har nu været hos Automatgearcentret. Synderen var en defekt accelerator switch nede ved speederpedalen. Pris: 1400 inkl. moms og arbejdsløn. Den lille Punto kører nu igen som den skal smiley

  • #12   16. nov 2010 super at du fik det lavet til den pris. den jeg havde med at gøre var nok mere medtaget. den havde desuden også mislyde i gearkassen.

  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #13   17. nov 2010 Ok det er jeg ked af at høre:-( - røg den så til skrot eller hvordan?

    Og hvad forårsagede mislydene? Jeg vil jo gerne gøre alt hvad jeg kan for at vedligeholde gearkassen fremadrettet...


  • Troels H
    Troels H Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #14   26. nov 2010 Efter skift af accelerator switch kørte bilen fint i tre dage før samme problem opstod i myldretiden i Kbh. Bilen ville overhovedet ikke flytte sig, så måtte få bugseret den hen til nærmeste Fiat forhandler. De fejlsøgte og fandt frem til at problemet skyldtes en defekt kulholder i gearkassen. Det kostede 3314,23 kr. at få udbedret smiley Så nu har det kostet mig knap 5000 i alt. Øv smiley

Kommentér på:
Punto Selecta - automatgear problem

Annonce