7.938 visninger
|
Oprettet:
Punto Selecta - automatgear problem {{forumTopicSubject}}
Hej.
Det er en såkaldt automatisk CVT-gearkasse på en Fiat Punto Selecta Mk1 fra 1997. Da jeg kom ned til bilen i morges opdagede jeg et problem. Normalt triller bilen ikke selv når den står i D eller R - men det er den pludselig begyndt på. Desuden er gearstangen blev utrolig svær at rykke på, den "glider" ikke lige så nemt som før.
Nogen bud på hvad problemet kan være, eller kender I én der kan lave det? Min faste mekaniker har ikke erfaring den med den type automatgear.
Tak.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.663
feb 2007
Følger: 54 Følgere: 53 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 1.612
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Jeg vil tjekke automatgear-olien i morgen - tak
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 153
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 153
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 153
den tidlige punto model som er problemet. i denne cvt-gearbox er de magnetiske plader der forsager problemet. det er et typisk problem med dem og kræver specialist til reperation. det er ikke en billig rep. og det skulle være bedre at skifte gearkassen hvis man kan finde eller købe en sådan.
et olieskift vil ikke løse problemet. en justering er vist heller ikke mulig.
man kan køre med et sålænge det holder. derefter skrot eller stumper.
tak for en hyggelig debat med mig selv.
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Beklager, ser først dine indlæg nu.
Tak for info, det lyder jo ikke helt godt
Har du evt. links til det du har læst?
Jeg har tjekket olien til automatgearet, og der rigeligt med olie på...
Har du tænkt dig at finde en anden gearkasse? Måske kunne vi købe to og få mængderabat?
Jeg er blevet henvist af Fiat til http://gear.wkh.dk/
De skulle være de eneste på Sjælland der kan reparere det...
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
"Sounds to me like clutch is constantly enguaging, causing the stiffness in enguaging gear. Does it ever cause any grinding?
Possibly caused by defective micro switch on the accelerator pedal. Disconnect the two mirco switches each in turn (small plug in the wiring about 10-15cm from the switch), each time checking to see if the problem is still present with the engine running."
OG
"Right, sounds like it could be the clutch not fully disengauging all the time, resulting in resistance when moving it, and the ocassional grinding.
The most common cause for this is a defective micro switch on the accelerator pedal. The best way to check this is to disconnect them both (follow wiring to a small plug and socket and disconnect).
Then try driving the car and see if the same occours. If it dosen't then one of the switches is the problem and you can either replace, or just leave disconnected
When disconnected the clutch will be enguaging when the engine gets to a certain speed rather than when the switch makes a contact, so the car will move off slightly differently, and in the long run use a very slight bit more fuel."
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Ja, den skal stå i tomgang uanset om du aflæser når motoren er kold eller varm.
Det er denne olie der skal bruges: http://www.shop4parts.co.uk/?name=store&op=Details&ProdID=1270&sku=11915
Kan vist også købes hos Fiat, forsøger at købe det i morgen. Fylder noget ekstra olie på og krydser for at det løser problemet. Skal nok give en update efterfølgende
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
jun 2007
Følger: 9 Følgere: 12 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 153
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Og hvad forårsagede mislydene? Jeg vil jo gerne gøre alt hvad jeg kan for at vedligeholde gearkassen fremadrettet...
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
Punto Selecta - automatgear problem