{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.169 visninger | Oprettet:

Pierburg 2e – Karburator problemer {{forumTopicSubject}}

Jeg har lidt problemer med tomgangen i min Kadett 13S med Pierburg 2e 3 karburator. På kold motor starter og kører bilen fint, men så snart motoren bliver det mindste varm, kan den ikke holde tomgangen, og går ud med det samme koblingen trykkes ned, hvis ikke man holder den i live med speederen.

Når man skal holde en bestemt hastighed, og kun lige rører speederen så motoren ikke skal trække noget, hakker den voldsomt. Ellers starter, kører og trækker den rigtig godt. I den kolde tid her mens man skraber ruderne fri for is, kan den holde sig i gang i ca. 10 minutter, hvorefter den langsomt falder i omdrejninger og dør ud af sig selv. Rører jeg speederen efter den har stået et par minutter, sker det samme. Selv på driftsvarm motor kan den ikke holde sig i gang – hvorfor jeg ikke mistænker chokeren for at være problembarnet.

Det begyndte alt sammen efter jeg havde givet bilen et lille service og samtidig givet både karburator og benzin rensevæske fra Bell-Add. Følgende blev skiftet:

- Rotor og fordelerdæksel.
- Luftfilter.
- Olie + filter.

Jeg forsøgte at afhjælpe problemet ved at rense tomgangsdysen, skifte vacuumslangerne og montere benzinfilter. Det hjalp ingenting. Herefter har jeg skiftet tændingsmodulet, hvorved fejlen forsvandt.

Efterfølgende skiftede jeg tændkabler og rør til nye fra Bosch. Bilen kørte så fint en måneds tid, indtil jeg – dum som man er – igen valgte at give den Bell-Add i benzinen. Jeg aner ikke om det er det, der fik problemet til at genopstå, eller om tændingsmodulet overhovedet var løsningen på problemet. Jeg har testet pakningernes tæthed med dieselstart, umiddelbart uden at bemærke fejl, samt givet den 2 liter karburatorsprit i sidste benzinpåfyldning, som er brugt.

.. Og nu ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal komme videre. Jeg synes jeg har prøvet alt. Karburatoren har kørt 125.000 km, så jeg vil helst ikke udskifte den med en brugt fra en hugger. Kunne det være temperaturføleren? Eller kan tændingsmodulet være stået af (igen)? Eller er der ingen vej uden om en karburator-renovering?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pierburg 2e – Karburator problemer
  • #1   6. dec 2010 De karburatorer er et helvede, det er nok noget af det mest avancerede og bøvlede karburatorværk der er lavet. Bøvlede selv voldsomt med en som kun havde gået 130.000, men endte med at skifte den. Skal det være helt optimalt, har Weber lavet en erstatning, som er langt mere simpel, og fungerer langt bedre.

  • #2   6. dec 2010 Ja jeg har godt læst mig lidt frem til det forskellige steder.. Nu er jeg jo bare blevet lidt stædig, og vil helst ikke besejres af en dum karburator, efter at have smidt så meget tid og penge i skidtet. Det kan jo også være tændingssystemet, det virker bare usandsynligt efter jeg har skiftet nærmest alt i det synes jeg.

Kommentér på:
Pierburg 2e – Karburator problemer

Annonce