{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.910 visninger | Oprettet:

Nyindkøbt Audi 100 2.2E med problemer {{forumTopicSubject}}

Det drejer sig om en Audi 100 2.2E fra '88. Typ44

Jeg kiggede ikke forfærdeligt mange ting igennem på bilen ved købet. Lidt et chancekøb men da den var afskyeligt billig nuppede jeg den med alligevel. Bilen har flere defekter/problemer som jeg lige ville vende med jer herinde så jeg ikke bruger for megen spildtid hvis det kan undgåes.

Da jeg fik den hjem og ned af fejebladet stilte jeg den lige et døgn i en let opvarmet garage (+ 5-10 grader) så den kunne "tø lidt op". Den har nemlig stået stille nogle måneder. Ved første start skulle den lige prøve et par gange før den kunne holde sig selv igang. Jeg bemærkede straks en mislyd som kunne tyde på en ventil løfter evt. Samtidig stod den omkring 1400-1600 o/m hvilket jeg tænkte var meget normalt da den var helt kold jo. Jeg bemærkede en lettere kraftig hvid tåge fra udstødningen og min første indskydelse var at der muligvis kunne være problemer med en toppakning, da den samtidig vist nok gik på kun 4 cylindre.
Men da den havde sniget sig op omkring de 50-60 grader forsvandt den tikkende lyd fra motoren og den begyndte også at køre normalt, dvs. på alle 5 cylindre.
selvom bilen når 90 grader holder den stadig en tomgang på 1400-1600 o/m hvilket jo ikke er normalt. og den havde stadig den hvide røg fra udstødningen. Tankerne om defekt toppakning forsvandt i mellemtiden da alt vedr. dette ser normalt ud. - vand, olie osv. udstødningsrøgen lugter heller ikke af kølemiddel.
Jeg gav bilen lidt omdrejninger mens jeg stadig holdte stille og da jeg slap speederen igen faldt den helt ned i meget lave tomgangsomdrejninger. omkring 4-500 måske og kunne knapt holde sig selv kørende. Derefter havde den lidt svært ved at ta gassen. som om den lige dør lidt først når man trykker på speederen og dernæst hopper op i omdrejninger. Samtidig lod jeg mig bemærke at den hvide røg blev reduceret samtidig med tomgangen ændrede sig.

Tror i evt. at det kan være et simpelt problem med tomgangsstilleren at den pludseligt går meget lavt og "prutter" ved gas.?


Ydermere virker kun 1 ud af 4 elruder. Den er førersiden som virker. Er der et "kendt" problem med dette eller er det muligt alle 3 motorer er stået af?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyindkøbt Audi 100 2.2E med problemer
  • #1   29. dec 2010 Prøv nu at køre en tur i den før du dødsdømmer diverse ting.
    At den ikke går ordentligt i tomgang kan sagtens skyldes at den har stået stille så længe.
    Og den hvide damp der kommer ud af udstødningen er sansynligvis bare den kondensvand/sne/is der ligger i udstødningen. Om den har sprunget en toppakning finder du først ud af når du har kørt noget i den og konstateret om den bruger kølervæske.

    Ang dine elruder - sidder der ikke en knap ved kontakten til at slå de 3 andre fra med?


  • #2   29. dec 2010 Tag en god tur i den. Den har jo stået stille noget tid som du siger

  • #3   29. dec 2010 Jo der sidder en kontakt til at slå dem fra. jeg er jo heller ikke helt grøn her.

    Jeg har ikke dødsdømt nogle ting overhovedet. Hvad angår toppakningen er jeg sikker på den ikke fejler noget som jeg også skrev. Bilen har kørt tomgang idag og med jævne mellemrum fået omdrejninger. i flere timer. Jeg er sikker på der ville ha været flere "tegn" hvis toppakningen var defekt. Der er ikke mere overtryk i kølesystemet end der skal være på noget tidspunkt.

    Ellers tak for svaret. Men jeg venter stadig på en kyndig KU motor"specialist" der lige kan få lov at byde ind også.


  • #4   29. dec 2010 kør en tur, det ville enhver specialist gøre

    ud på landevejen og tag nogle sving og noget og så ud på motorvejen
    så får du alle led og kanter og motoren givet noget tæsk og smurt osv.


  • #5   29. dec 2010 det kan godt ske tomgangsregulatoren ik lukker og åbner som den skal men det kan man justere på en umbrako skrue på den. ellers er der en slange til índsugning der er blevet mør.. men prøv stadig som de andre os siger kør ud og giv den nogen bank det har de aldrig taget skade af smiley

  • #6   29. dec 2010 ...ps. Det med elruderne er et kendt problem.

  • #7   29. dec 2010 Jeg giver den en lille tur i morgen og ser ad. selvom jeg ikke regner med dcet ændre noget.

    ang. elruderne. du siger det er et kendt problem.? hvad er det så lige nøjagtigt du mener at problemet er.


  • #8   29. dec 2010 Kan ikke huske det 100 procent hvad fejlen er udover at spændingsfaldet over komtakten i venstre fordør er for stor - som regel......

  • #9   29. dec 2010 Det lyder som om, at der er en hydraulisk ventiltrykker der lige skulle motioneres lidt, mht. til mekanisk lyd fra motor. Det er tit de larmer lidt efter stilstand. Tomgangen kan være benzintryksregulator der er defekt, eller tomgangsregulator som du selv er inde på eller luftmængdespjæld ved "benzinfordeler" går stramt renses/justeres. Har selv prøvet at skifte alt på sådan en og fandt til sidst ud af at tidligere ejer havde drejet på co skrue i benzinfordeler(dette gav så for lav tomgang og gik ud). Prøv at afmont. tomgangsregu. og se om den er namset helt til og tjek div. vacumslanger omhyggeligt. Håber dette kan inspirere lidt til fejlsøgning og oplys gerne hvad du finder ud af. Mvh. Gert

  • #10   29. dec 2010 Danny - Det lyder vel egentlig logisk nok. Det vil jeg helt klart lige tjekke smiley tak for det.

    Gert H - Det vil jeg lige være opmærksom på efter jeg har kontrolleret tomgangsregulator og slanger.
    Mht. ventilløftere vil jeg lige se om den opfører sig på samme måde når jeg kommer ud til den igen og den er kold.

    Kan det i øvrigt passe at det er dig der sælger en 2.2 turbo quattro. Synes jeg har set det på audiklub.dk smiley Du havde vist lidt problemer med fejlsøgningen.


  • #11   29. dec 2010 Hej. Jeg er meget sikker på at den ventiltrykker der er belastet mens den står stille, vil klikke når den er kold. Giv den en chance og se om ikke det bliver ok ved almindeligt brug i et par uger.
    Jeg er ganske rigtigt på Audiclub.dk, men jeg har ikke en 2.2 turbo quattro til salg. Jeg har dog en 2.2 turbo som jeg går og repper på i perioder og det har voldt problemer. Det er vist endt med at det er styreboks der virker on/off, men værkstedet har været fyldt med andre projekter i flere måneder, så den må vente. Jeg har haft ca. 20 Audi 100 gennem de sidste 25 år og har derfor mange dele til dem og fået nogle erfaringer, men det elektroniske er jeg ikke skrap til, selv om jeg har været i radiobranchen i 36 år. Mvh. Gert


  • #12   30. dec 2010 ok. hvor bor du henne af egentlig

  • #13   30. dec 2010 Kunne nemlig rigtig godt bruge en gas kugle for bremsetryk da min er kaseret til syn på det. Og en loftbeklædning da stoffet på min desværre hænger. Hvis du kan trylle lidt ting frem. Den er en type 44 med el soltag.

  • #14   30. dec 2010 Jeg bor 4733 Tappernøje. Jeg har rigtig mange reservedele, men de 2 ting du nævner, har jeg desværre ikke. Hvis du mangler andet, skal du bare sige til. Mvh. Gert

  • #15   30. dec 2010 Ok. Det er ikke så langt væk. Jeg er fra køge. Umiddelbart vil jeg tro jeg også mangler en venstre polskærms øje. Den der griber fat om solskærmen. Muligvis også en højre bageste bremsecaliper

  • #16   30. dec 2010 Nå. Lige en lille statusopdatering her.

    Jeg kørte ud til bilen idag for at se om den opførte sig på samme måde som igår. Men nu ville den slet ikke starte. Jeg fyldte lidt mere benzin på men det hjalp ikke. Det er som om den kun gnister på en cylinder. Eller sådan lyder det i hvert fald. Jeg har ikke undersøgt det nærmere da der var mørkt og koldt og jeg havde lidt travlt.
    Jeg synes nu godt nok det er lidt underligt da den sprang fint nok igang igår.
    Det bliver nok først efter nytår engang jeg får tid til den nu. Desværre


  • #17   31. dec 2010 Det var skidt. Hvis du skal bruge dele til fejlsøgning, kan du evt. låne af mig. Det der ligger lige for er strømfordeler/dæksel/ledninger. Evt. tændspole. Prøv at skrue tændrør ud og se om de er sjasket til med benzin. Mvh. Gert

  • #18   31. dec 2010 Tusind tak for tilbuddet gert. Det vil jeg da lige notere. du må da ha fået mange kasser øl gennem tiden hvis du sådan låner dele ud. smiley

    jeg vil da nu forsøge mig lidt med lidt prøvetændrør, brændstoftryksur og mit multimeter først. Det meste kan jo måles. resten kan udelukkes.


  • #19   2. jan 2011 efter en lettere fejlsøgning opdagede jeg straks en brændt rotor i fordeleren. Jeg ved ikke om der er andet der er blevet defekt i forbindelse med dette.
    Jeg sætter nu rotor og dæksel på her i ugen og ser ad.


  • #20   6. jan 2011 Nå. Jeg har været lidt syg her i dagene så har ikke fået nået det jeg gerne ville.
    Jeg monterede i dag ny rotor+fordelerdæksel. Dette pga. jeg så den brændte rotor sidst.
    Men det var desværre uden noget ændret resultat.
    Jeg giver den lige 5 nye tændrør imorgen så jeg er sikker på også disse er OK. Først herefter begynder jeg at måle på signalerne hvis det stadig ikke virker.


  • #21   6. jan 2011 Øv da. Prøv lige at tjekke om der kommer benzin til tændrør. Benzinpumpen kan være stået af eller levere for lidt tryk. Mvh. Gert

  • #22   7. jan 2011 De var ret våde sidst jeg tog dem ud så tror de får benz. jeg skal kigge på den i morgen så finder jeg nok ud af det.

  • #23   8. jan 2011 Nå i dag fik den 5 nye rør. Det hjalp. Den sprang igang med det samme. det egentlig underligt at den kørte sidst og jeg selv slukkede dn. og så næste dag virker 4 ud af 5 rør ikke :s

    Men nu kører den i hvert fald.
    Den tikker bare hetigt fra 1 eller 2 løftere.
    Og så er der en anden lyd. sådan en lidt raslende lyd som forekommer med e meget lavere frekvens end tikkelyden fra løfterne. Som om den lige er der i et lille sekund og så går der et sekunds mellemrum før den kommer igen. Jeg tror jeg lige må pille det topdæksel af snart og se om der er slør i knast eller noget.


  • #24   8. jan 2011 hmm. Spooky det med tændrør. Prøv evt. at tjekke slør i strømfordeler mht. raslelyd. Måske også lige træde kobling ned og høre om det ændre noget. Ellers er det nok en god ide at pille dæksel af, som du skriver.

  • #25   9. jan 2011 Ja. Jeg tror nu ikke lyden er fra kobling.
    Hvordan tjekker jeg slør i strømfordeler. Mener du slør i selve akslen hvor rotoren sidder på.?


  • #26   9. jan 2011 Jeg tror nu heller ikke på kobling, men det er jo hurtigt prøvet. Det er slør i aksel som rotor sidder på jeg mener, men du ville nok have set det på strømfordelerdæksel. Mvh. Gert

Kommentér på:
Nyindkøbt Audi 100 2.2E med problemer

Annonce