Nyindkøbt Audi 100 2.2E med problemer {{forumTopicSubject}}
Det drejer sig om en Audi 100 2.2E fra '88. Typ44
Jeg kiggede ikke forfærdeligt mange ting igennem på bilen ved købet. Lidt et chancekøb men da den var afskyeligt billig nuppede jeg den med alligevel. Bilen har flere defekter/problemer som jeg lige ville vende med jer herinde så jeg ikke bruger for megen spildtid hvis det kan undgåes.
Da jeg fik den hjem og ned af fejebladet stilte jeg den lige et døgn i en let opvarmet garage (+ 5-10 grader) så den kunne "tø lidt op". Den har nemlig stået stille nogle måneder. Ved første start skulle den lige prøve et par gange før den kunne holde sig selv igang. Jeg bemærkede straks en mislyd som kunne tyde på en ventil løfter evt. Samtidig stod den omkring 1400-1600 o/m hvilket jeg tænkte var meget normalt da den var helt kold jo. Jeg bemærkede en lettere kraftig hvid tåge fra udstødningen og min første indskydelse var at der muligvis kunne være problemer med en toppakning, da den samtidig vist nok gik på kun 4 cylindre.
Men da den havde sniget sig op omkring de 50-60 grader forsvandt den tikkende lyd fra motoren og den begyndte også at køre normalt, dvs. på alle 5 cylindre.
selvom bilen når 90 grader holder den stadig en tomgang på 1400-1600 o/m hvilket jo ikke er normalt. og den havde stadig den hvide røg fra udstødningen. Tankerne om defekt toppakning forsvandt i mellemtiden da alt vedr. dette ser normalt ud. - vand, olie osv. udstødningsrøgen lugter heller ikke af kølemiddel.
Jeg gav bilen lidt omdrejninger mens jeg stadig holdte stille og da jeg slap speederen igen faldt den helt ned i meget lave tomgangsomdrejninger. omkring 4-500 måske og kunne knapt holde sig selv kørende. Derefter havde den lidt svært ved at ta gassen. som om den lige dør lidt først når man trykker på speederen og dernæst hopper op i omdrejninger. Samtidig lod jeg mig bemærke at den hvide røg blev reduceret samtidig med tomgangen ændrede sig.
Tror i evt. at det kan være et simpelt problem med tomgangsstilleren at den pludseligt går meget lavt og "prutter" ved gas.?
Ydermere virker kun 1 ud af 4 elruder. Den er førersiden som virker. Er der et "kendt" problem med dette eller er det muligt alle 3 motorer er stået af?
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
At den ikke går ordentligt i tomgang kan sagtens skyldes at den har stået stille så længe.
Og den hvide damp der kommer ud af udstødningen er sansynligvis bare den kondensvand/sne/is der ligger i udstødningen. Om den har sprunget en toppakning finder du først ud af når du har kørt noget i den og konstateret om den bruger kølervæske.
Ang dine elruder - sidder der ikke en knap ved kontakten til at slå de 3 andre fra med?
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.060
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
Jeg har ikke dødsdømt nogle ting overhovedet. Hvad angår toppakningen er jeg sikker på den ikke fejler noget som jeg også skrev. Bilen har kørt tomgang idag og med jævne mellemrum fået omdrejninger. i flere timer. Jeg er sikker på der ville ha været flere "tegn" hvis toppakningen var defekt. Der er ikke mere overtryk i kølesystemet end der skal være på noget tidspunkt.
Ellers tak for svaret. Men jeg venter stadig på en kyndig KU motor"specialist" der lige kan få lov at byde ind også.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
ud på landevejen og tag nogle sving og noget og så ud på motorvejen
så får du alle led og kanter og motoren givet noget tæsk og smurt osv.
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 32 Svar: 95
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 56 Svar: 329
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
ang. elruderne. du siger det er et kendt problem.? hvad er det så lige nøjagtigt du mener at problemet er.
jan 2009
Følger: 49 Følgere: 48 Biler: 7 Emner: 56 Svar: 329
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
Gert H - Det vil jeg lige være opmærksom på efter jeg har kontrolleret tomgangsregulator og slanger.
Mht. ventilløftere vil jeg lige se om den opfører sig på samme måde når jeg kommer ud til den igen og den er kold.
Kan det i øvrigt passe at det er dig der sælger en 2.2 turbo quattro. Synes jeg har set det på audiklub.dk Du havde vist lidt problemer med fejlsøgningen.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Jeg er ganske rigtigt på Audiclub.dk, men jeg har ikke en 2.2 turbo quattro til salg. Jeg har dog en 2.2 turbo som jeg går og repper på i perioder og det har voldt problemer. Det er vist endt med at det er styreboks der virker on/off, men værkstedet har været fyldt med andre projekter i flere måneder, så den må vente. Jeg har haft ca. 20 Audi 100 gennem de sidste 25 år og har derfor mange dele til dem og fået nogle erfaringer, men det elektroniske er jeg ikke skrap til, selv om jeg har været i radiobranchen i 36 år. Mvh. Gert
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
Jeg kørte ud til bilen idag for at se om den opførte sig på samme måde som igår. Men nu ville den slet ikke starte. Jeg fyldte lidt mere benzin på men det hjalp ikke. Det er som om den kun gnister på en cylinder. Eller sådan lyder det i hvert fald. Jeg har ikke undersøgt det nærmere da der var mørkt og koldt og jeg havde lidt travlt.
Jeg synes nu godt nok det er lidt underligt da den sprang fint nok igang igår.
Det bliver nok først efter nytår engang jeg får tid til den nu. Desværre
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
jeg vil da nu forsøge mig lidt med lidt prøvetændrør, brændstoftryksur og mit multimeter først. Det meste kan jo måles. resten kan udelukkes.
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
Jeg sætter nu rotor og dæksel på her i ugen og ser ad.
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
Jeg monterede i dag ny rotor+fordelerdæksel. Dette pga. jeg så den brændte rotor sidst.
Men det var desværre uden noget ændret resultat.
Jeg giver den lige 5 nye tændrør imorgen så jeg er sikker på også disse er OK. Først herefter begynder jeg at måle på signalerne hvis det stadig ikke virker.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
Men nu kører den i hvert fald.
Den tikker bare hetigt fra 1 eller 2 løftere.
Og så er der en anden lyd. sådan en lidt raslende lyd som forekommer med e meget lavere frekvens end tikkelyden fra løfterne. Som om den lige er der i et lille sekund og så går der et sekunds mellemrum før den kommer igen. Jeg tror jeg lige må pille det topdæksel af snart og se om der er slør i knast eller noget.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 115
Hvordan tjekker jeg slør i strømfordeler. Mener du slør i selve akslen hvor rotoren sidder på.?
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Nyindkøbt Audi 100 2.2E med problemer