min motor begyndte pludselig at ryge MEGET... hjæl {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg håber på lidt hjælp fra forummet...
Det drejer sig om min VW Touran 1,9 TDI BKC.
Jeg har lige fået skiftet olie og filter(3 uger siden), og på samme tid fik den nyt svinghjul og kobling. Jeg har derefter bemærket at oliestanden var ca ½ cm over maks stregen på olie pinden ( måske utætte dyser???den har kørt 110% perfekt)
nu til sagen:
Da jeg havde fri i dag kørte jeg ca 1Km også hørte jeg en meget svag metallisk lyd(ala køre over et dæksel i vejen), også begyndte det at ryge (blå/hvid) meget kraftig bagved den.
Jeg skynder mig at dreje ind til siden og lige som jeg slukker motoren, bipper den også STOP Pga manglende olietryk.
På bagenden af bilen er der små oliestræt, og der drypper lidt olie ud af udstødningen.
Den kommer i garagen og jeg hiver oliepinden, INGEN olie på motoren. Da jeg tager turbo slangen af er den snasket ind i olie.
Det er jo nok min turbo der er defekt, men hvad skyldes det? kan det ske hvis en af mine dyser er utæt og derfor er der kommet diesel i motorolie og derfor ringere smørring?
Alle inputs er meget velkomne.
På forhånd tak.
maj 2008
Følger: 68 Følgere: 68 Biler: 3 Emner: 7 Svar: 239
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 595
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 7 Emner: 164 Svar: 1.940
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 43
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 88
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Hvis du ikke venter mindst 3-4 min når du starter den fra kold inden du kører for olien skal lige op og smøre.
Hvis du kører for meget i begrænsningen.
Hvis du ikke venter mindst 3-4 min inden du slukker din motor efter at have været ude at køre for hvis turboen har kørt så skal den lige nå at køle 3-4 min af inden du slukker den.
Desvære, ny turbo eller renovering af din egen. kan som regl ikke betale sig men find en brug på ebay i tyskland.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
hvid røg kan være. revnet, toppakning eller turbo.
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 88
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Ved toppakning vil du miste vand, og den vil ryge ud af blokken
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 88
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 11 Svar: 43
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Du ved en masse, men alt det du siger er der lidt sandt i men du skal ikke modsige min teori, ved ikke hvordan det var med din skole om du er udd mekk og om det er i det nye år, husker at for 13 år siden da fik vi det smidt i hoved, og googler du eller gå på wiki så kan du se det samme som jeg skriver bare omformulere!
Så jeg bilder ikke nogle noget usandt ind!
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Turboen i min fars passat tdi holde godt 369.000 km
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
Hvis ikke olien kommer op og smøre meget hurtigt efter start så holder en motor ikke mange km..
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
dec 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 16 Svar: 88
men nu til sagen
citat fra mit oprindelige spørgsmål:
kan det ske hvis en af mine dyser er utæt og derfor er der kommet diesel i motorolie og derfor ringere smørring?
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Kan desværre ikke være enig med dig. Nogle pumper er svagere en end andrer og man kører med samme olietype og kan derfor være mere tungt for pumpen at smide olien rund.
Det kommer også an på hvilken bil det er.
jeg tænder altid bilen , sætter mig i den sætter min mappe som jeg har med på plads og mit hænger mit jakkesæt, så tager jeg sele på tænder for en smøg også er der gået 3 min.
Så er den klar til at køre.
Men at starte bilen en super kold morgen hvor der er - 10/15 grader og olien er blever tyk ved kolde temp, at starte bilen og smide den i bak gear og køre med det samme er IKKE SUDT! uanset om i siger det er noget man gjorde i 60- 70´erne passer ikke.
Det er noget andet en varm sommer dag hvor bilen har stået i solen en hel dag og olien er tynd pga varmen så kan du snildt. men ikke en kold vinterdag. DET ER NO GO I MIN E ØJNE!
Men igen det er op til en selv.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
Har bilen stået i en uge er det faktisk også udmærket at tørne motoren uden at starte, så man har fået olietrykket op inden start.
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.850
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
http://www.fdm.dk/pressemeddelelser/kold-tomgang-skader-bilen-kan-give-en-boede
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
I skal satme ikke fortælle mig at oliens knostidens er den samme på en kold vintermorgen et med -15 eller ta rusland hvor der er måske -30. At så olien stadig er ligeså tyk og har den samme opførsel i en motor som på en varm vinter morgen.
Ventilerne på en benziner vil tikke i flere minutter inden pumpen har smidt olien rundt eller / olien er varmet op.
Se i 75 som en af jeg siger, ja da der var - 30 så blev min tank frosset til is, dvs min diesel var en isklump og min motorblok var frosset olien skørtnet. Det her skete en vinter i italien .
Og at man bare skal sætte sig o køre, ligeså snart man har drejet nøglen, passer ikke, skider da gerne på hvad FDM skriver bare fordi det passer dem i det her tilfælde at naturen skal have det godt.
ANders: næ men kvalitet spiller også en rolle, prøv at køre en punto på samme måde og se om toppen ikke ryger efter 106.000 km
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
"Hvis du ikke venter mindst 3-4 min når du starter den fra kold inden du kører for olien skal lige op og smøre.
Hvis du kører for meget i begrænsningen.
Hvis du ikke venter mindst 3-4 min inden du slukker din motor efter at have været ude at køre for hvis turboen har kørt så skal den lige nå at køle 3-4 min af inden du slukker den."
Der var ingen der snakkede om arktiske temperaturer eller din ferie til Italien.
I det danske klima ved -5 gr så ER din oliepumpe defekt eller der er forkert olie på hvis den skal stå i flere minutter før den ikke tikker i ventilerne.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Danske klima, der kan da også blive forholdsvist koldt om vinteren. Jeg siger bare hvad jeg har lært på min skole, det er det sundeste for motoren. Hvad angår tænd og sluk.
Men om du starter bilen en kold vintermorgen og smækker den i første gear ligeså snart du har tændt den og køre med det samme er dit problem, for dig køber jeg ingen bil af hehe
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
man varmer også op inden man spiller en fodbold kamp ik
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Måske skal man gøre sådan ved NYE biler men ikke på sådan en bmw fra 98, eller andre ældre biler.
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 294
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
Prøv du at køre ud og få lavet en brugtvognstest, det tager 4 timer, de måler alt, kigger ind i motoren, de finder alle fejl, derfor bilhandlerne er bange for dem
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Hvad koster sådan en test på de 4 timer ?
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
min motor begyndte pludselig at ryge MEGET... hjæl