{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Søger én rep. Xantia :) !
  • #1   9. sep 2012 nu er jeg ikke for det jyske men syntes lige jeg ville dele den info jeg har læst mig til på citronik.dk kan man sagtens selv udskifte dem uden det vilde besvær..rygtet siger det er nemmere at udskifte gaskuglerne end lave et olieskift på hvilken som helst bil..





  • #2   9. sep 2012 Claus J -

    Gaskuglerne er nemme at skifte korrekt


  • #3   9. sep 2012 Pære-nemt,bare skru de gamle af og de nye på,ventilen lukker selv når du afmonterer smiley

  • #4   9. sep 2012 Har bare hørt nogle skrækhistorier om, at man kan ødelægge hydralikken osv.

  • #5   9. sep 2012 SÅ HJÆLP MIG MED DET DAHL! (KONGEN).

  • #6   9. sep 2012 I glemmmer lige at fortælle at den skal køres helt ned i laveste stilling så trykket er helt af systemet før man piller ved noget, ellers risikkere du 200bars tryk i fjæset. Og husk at udlufte de bagerste bremser når man har pillet ved hyd. kuglerne, ellers løfter den røven som en gal når man bremser..
    Dog kan man godt lige løsne dem helt let mens der er tryk på, da de ellers kan være svære at få løs.


  • #7   9. sep 2012 Bjørnovich -

    Hehe ellers tak, jeg er færdig med at lege perlestens mekaniker gider ikke lave noget uden lift længere

    Og som Nicholai siger - Ned i laveste stilling og så kan du bare gå igang smiley


  • #8   9. sep 2012 Hvor finder jeg de 2 forreste gaskugler?

  • #9   9. sep 2012 I motorrummet smiley Du kan købe dem ved samtlige reservedelsfirmaer.

  • #10   9. sep 2012 Bjørn -

    Hos citroen smiley


  • #11   9. sep 2012 Jamen er det bare at sænke pisset, skrue lortet af og ny på - færdig bum?

  • #12   9. sep 2012 Egentlig ja. og så sidder der er skrue til en 12'er nøgle nede ved den kugle der sidder forest på motoren. den fungere som en udluftningsskrue. Så når de nye er monteret lader du bilen stå i tomgang, i den højeste stilling, og løsner og spænder denne skrue nogle gange undervejs.
    Er den blevet hård at køre i???


  • #13   9. sep 2012 Fuldstændig blød i den ene side - absolut ingen affjedring og den anden side er sten hård? Det er vel kuglerne der skal skiftes?

  • #14   9. sep 2012 den der er hård skal uden tvivl skiftes eller fyldes (hvis membranen ikke er ødelagt) men de er efterhånden så billige at man bare skifter dem. Hvis den er iorden er den sindsyg blød. Men skift de 2 forreste så tror jeg dit problem er løst. Hvis membranen er ødelagt, kan der godt stå en ordentlig stråle lhm væske ud af kuglen.

  • #15   9. sep 2012 Membranen? Sidder den i kuglen eller et andet sted?

  • #16   9. sep 2012 Membranen sidder i kuglen, og den kan man intet gøre ved. Hvis du skulle komme sydpå, kan jeg sagtens give en hånd med det. De 5 år jeg var ved citroen lavede jeg hovedsageligt xantia og bx, så har roddet en del med dem.

  • #17   9. sep 2012 Smukt - tror jeg kan klare det hvis det ikke er sværre end du forklarer.

    Er der andet jeg skal være opmærksom på vdr vedligeholdelse af sådan en Xantia?


  • #18   9. sep 2012 Generelt set er det faktisk en udemærket bil, med vanvittig høj komfort. Den sidste jeg havde var en 1.8 16v med 420000km på klokken, den kørte bare perfekt, både motor og gearkasse fungerede bare, og der var intet rust. Dog kunne man godt mærke at den nogen steder i kabinen og diverse beslag, hængsler osv var ved at være lidt træt, og hydraulik pumpen var os ved at være sløv. Men ellers fungerede den bare. Indtil den mødte forskærmen på en C5, så døde den godt nok.
    Det der er vigtigst med citroen generelt, er at man finder et seriøs værksted fra starten, der ved hvordan en citroen skal laves, ellers får man en dårlig oplevelse af mærket. Vi blev flere gange kåret som det bedste citroen værksted i danmark, og 95% af vores kunder ville købe citroen igen. Men et af de andre citron værksteder i omegnen, sagde ca 50% at de aldrig skulle ha det mærke igen, bla fordi de havde været på værksted med den samme fejl 10 gange. Jamen så er det nok fordi de ikke formår at løfte opgaven, og så er det tid til at skifte værksted.
    Men er der noget du er i tvivl om, skriver du bare. Så skal jeg forsøge at guide dig på bedst mulige måde.


  • #19   19. sep 2012 Nicholai - tak for din indput.

    Lige et enkelt spørgsmål mere: Jeg mener bestemt, at bilen plejer at sænke sig helt i bund når den har holdt slukket i lang tid, men pt er det som om, at den holder sig oppe?

    Endvidere, der er 3 gaskugler foran - 2 på hver støddæmper, som jeg nu har fået skiftet og wow en forandring, men lagde mærke til at der er en 3. gaskugle i midten tæt på forskærmen? Hvad justerer denne og hvordan kan man evt om denne også trænger til en udskiftning?


  • #20   19. sep 2012 Grunden til at den bliver oppe, er at systemet fungere. Men på sigt vil den begynde at falde igen. Jeg kan faktisk ikke helt huske hvad den er til. Men hvis bilen står og siger den der klik lyd konstant, så trænger den til at blive skiftet eller fyldt.
    Men ja, det giver kæmpe forskel at få nye kugler på.


  • #21   19. sep 2012 Den midterste gaskugle for har ingen indflydelse på din affjedring. Det er en såkaldt akkumulatorkugle, som oversat er din bremsereserve i tilfælde af motorsvigt. Hvis den trænger til udskiftning, vil du typisk høre en kliklyd fra hydraulikpumpen ofte, samt at bilen bremser dårligt de første par sekunder. Du kan eventuelt teste den hvis du har et øde sted, hvor du simpelthen slukker motoren og forsøger at bremse bilen. Hvis kuglen virker som den skal, så bør du kunne bremse minimum en 8-10 gange, helst omkring 12-15.

    Hvis du har ekstra kugle bagpå, så er det anti-synk kuglen. Den er på alle modeller fra 1995 og frem, og sørger for at bilen ikke falder sammen når den bliver parkeret, som de ældre Citroëner har det med. Det er ikke livsnødvendigt at denne er i orden, men det bliver da hurtigt irriterende at vente 20-30 sekunder på at bilen rejser sig. smiley

    Enkelte komfortmodeller har 8 gaskugler, det såkaldte Hydraactive-system. Disse modeller vil også have mulighed for at indstille affjedringen mellem comfort/sport fra kabinen. Den deciderede sportsmodel Activa har 10 i alt.


  • #22   19. sep 2012 Mine stab stænger var også kneppet, så de blev også skiftet.
    - her i weekenden får den lige nye skiver og klodser, så burde den kunne i lang tid endnu (dog lyser en ABS lampe og har ikke nogen der lige kan smide en tester på så jeg kan se hvilket hjul der driller) smiley

    Bilen har kun gået 110.000 og min farfar havde haft den fra ny, overtog bilen ved 66.000km for 4 år siden, men konen har brugt den indtil nu, da jeg har haft lidt andre biler, men nu har jeg besluttet mig for at få nogle km i den, så den bliver brugt og jeg nok får brugt bilen i min farfars hensigt (RIP).


  • #23   19. sep 2012 Også tak for dit svar Brian B, så vidt jeg husker sænkede bilen sig altid da jeg fik den, men kan være der var en fejl på den dengang? Nu bliver den ihvertfald hængende på samme niveau som den bliver kørt i.

  • #24   19. sep 2012 Man kan hurtigt vænne sig til en Xantia i hvert fald. smiley

    Og hvis du en dag savner en mere sporty bil, så køber du bare Activa-modellen. Den kan tage sving, for at sige det pænt. Den har i hvert fald nappet en R8 og en række større Porscher i en såkaldt moose-test.


  • #25   19. sep 2012 Abs lampen er med næsten garanti en af de bagerste følere. Tit og ofte kan man faktisk nøjes med at klippe stikket og lodde det sammen i stedet (lige som under sædet når airbag lampen lyser) så forsvinder den tit. Det kan dog være at du skal ha tester på, for at skulle lampen. Nogle biler gør det selv, andre kan du tage batteripolen af, og så slukker lampen automatisk.
    Ender det med at føleren skal skiftes, så glæd dig ikke. Det var en af hade opgaverne da jeg var i lære.


Kommentér på:
Søger én rep. Xantia :) !

Annonce