{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.326 visninger | Oprettet:

Golf 3 - kører på 3 cyl {{forumTopicSubject}}

God aften
Har jeg overset noget, er der nogen der har andre bud?
Har makket rundt i den bil hele aftenen, først udluftning af kølersystem, og senere tændingsproblemer.
Se herunder:

Fiskekutter-lyden:
Dette skyldes at den kun kører på 3 cylindre, og jeg kan indtil videre ikke finde ud af hvorfor den ikke vil tænde på Cyl-1. (Bemærk at der ER gnist/kontakt til tændrøret, tager jeg kablet af kan den trække gnist på 2-3cm)
Tændrøret er prøvet "løst", den gnister fint.

Jeg har prøvet følgende:
Tjekket rotordæksel/rotor
Bytte kabler
Bytte tændrør
Prøve tændrør fra anden G3
Prøve kabler fra anden G3
Indstille tænding
Tjekke tandrem
Rense el-stik til motorledningsnet

Jeg mistænker at den har tabt pusten på cylinder 1, måske er der en ventil der hænger, måske er toppakningen sprunget.
Jeg må se på sagen i morgen, vi må krydse fingre for at det bare er en mindre detalje jeg har overset.
Vil i morgen låne en kompressionstester, så må vi se på sagen derfra.

Håber en af jer ligger inde med "nøglen" smiley

Carsten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Golf 3 - kører på 3 cyl
  • #1   20. sep 2012 Bil:
    Golf 3 - 1.8 CL - 90HK
    Årg 1994 - monopoint


  • #2   20. sep 2012 Monopoint... der er kun en dyse, derefter 4 grenrør.
    Stempeltoppen er våd på cyl 1, den forbrænder ikke benzinen.


    Kompressionstest må være næste skridt tror jeg.

    Men tak for input: -)


  • #3   20. sep 2012 har du prøvet at skifte tændspolen kan godt være den osse selvom der er gnist

  • #4   20. sep 2012 Træk stikket af dysen eller tændspolen og tørn motoren. Det er ofte meget nemt at høre hvis den tørner lidt hurtigere på en enkelt cylinder som følge af manglende kompression

  • #5   20. sep 2012 Må prøve at se på tændspolen, men forstår ikke hvorfor den kun hopper over på cyl 1.

    Prøver lige at tage tændingen fra og tørne, så kunne jeg måske spare en køretur efter en tester.

    Takker


  • #6   20. sep 2012 Det har intet med tænding at gøre...

    Er det kun i tomgang eller er det over hele linien?

    Hvis det kun er i tomgang, er det med garanti en utæt slange der går mellem manifold og strømfordeler. Hvis det er over hele spektret, bør du være ventil/kompressions probleme.

    Men kig lige til slangen først.


  • #7   20. sep 2012 Har testet kompressionen, og den ligger på 12 både varm og kold.
    Cyl 1 tænder på kold motor, men ikke varm.
    Prøver nu at skifte alle tændkabler.

    Der sidder ingen slange til fordeler, kun et stik med 3 ledninget.

    Hvordan skulle et vacuumproblem gøre at den kun glemmer cyl 1?


  • #8   20. sep 2012 Har du fat i den rigtige cylinder?

    Er det cylinderen tættest på tandremmen eller i den anden ende?


  • #9   20. sep 2012 Cylinder 1, tættest på tandremmen smiley

    Uanset hvad vi kalder den, så er det den der er problemet.
    Kører med på kold motor, men ikke varm.
    Har dog fået stød af et tændkabel på cyl 4, prøver at bytte kablerne ud.



  • #10   20. sep 2012 Så kompressionen er i orden på både varm og kold, dvs vi har de mekaniske forudsætninger for at den motor skal køre.
    Nu har du kun prøvet med andre brugte dele, det kan næppe være til din fordel, specielt ikke hvis du har prøvet at få liv i en druknet cylinder med et andet brugt tændrør.

    Skru dine tændrør op, og blæs cylindrene rigtig godt med trykluft så de bliver tørre. Lad den så stå natten over, og sæt nye rør og kabler på, sammen med rotor, fordeler og tændrør. Mon så ikke der kommer bål i skidtet igen


  • #11   20. sep 2012 Lyder som en god plan, jeg arbejder videre med bilen i næste uge.

    Som du siger har jeg selv tænkt på det samme, især efter jeg fik stød på cyl4, det er jo tegn på dårlige kabler og det fremmer jo ikke forbrændingen.

    Mange tak for svarene .-)


  • #12   20. sep 2012 Den har brug for den bedste gnist, når den er kold, så derfor kan det undre en at den kører bedst kold.

    Kunne du høre noget forkert ved at tørne motoren uden tænding koblet til? Altså ligesom den halter på en cylinder?


  • #13   20. sep 2012 Polo doktoren - han har lavet en kompressionstest både kold og varm, som lå pænt på ~12bar på alle 4 cylindre (Eller har jeg misforstået 02power?)

  • #14   20. sep 2012 Komp ligger fint på ca 12 bar, og det er korrekt at den kræver bedre gnist når den er kold. Men når kabler bliver varme kan de blive "utætte", skal nok have prøvet et komplet sæt fra den anden golf vi har holdende.

    Jeg mistænker nu fortsat toppakningen, den har været kørt varm (ny info) og der er noget der ikke stemmer mht motoren og problemerne.


  • #15   20. sep 2012 Hvis det er toppakningen, vil du med garanti mærke en forskel i form af vandforbrug, olieforbrug eller temp. under kørsel.

  • #16   20. sep 2012 Hvis du har dårlige tændkabler, så tag en flaske vand og hæld ud over. Tag så et ENKELT startkabel og sæt på minuspolen. I den anden ende tager du en god lang bolt og sætter i, og så fører du den bare rundt på alle tændkablerne. Så kan du oftest tydeligt høre/se hvis et kabel er dårligt - da den så napper i bolten i stedet for i tændrøret.

  • #17   20. sep 2012 Polo doktoren:
    Enig - Jeg har ikke kørt mere end 15km i bilen i dag, det ser ud til at den køler fint, men den har før bygget tryk op og brækket sig ud af overtryksventilen.
    Det hjalp lidt på udluftningen af vandpumpen med et lille hul i termostathuset, må ud og give den gas i morgen.

    RSM:
    Godt fif igen, godt at lære lidt nye texas triks smiley





Kommentér på:
Golf 3 - kører på 3 cyl

Annonce