diesel motor og overskredet service? {{forumTopicSubject}}
Hej - jeg har fået forelsket mig lidt i en Audi V6 diesel - 3.0 TDI.
Den kører rigtigt godt og generelt er den meget støjsvag og ikke noget diesel raslen eller klapren nogen steder.
Ifølge Audi kører den jo long-life service med 30.000 km interval
Forhandleren påstår den har "fuld service hos Audi" og det har den da også.
Problemet er bare, at ved et enkelt service har den kørt ca. 40.000 km mellem service - og det er jo en overskridelse af de 30K.
Forhandleren mener så, at det er fordi bilen jo selv regner og justerer på intervallet efter kørsels mønster - men troede bare, at 30K var absolut max. uanset hvordan man så ellers kører. Det kan blive kortere end 30K - men ikke højere.
Men tager jeg fejl her?
Problemet er jo lidt det ekstra slid der evt. kan komme ved at køre med gammel og dårlig olie, men den kører nu super-godt stadig 25.000 km senere
Dernæst er der jo gensalgs værdien hvis jeg engang vil sælge igen.
Går dog ud fra, at et enkelt overskredet service interval får mindre og mindre betydning for værdien af bilen jo mere tid der går.
Det næste er så, at den står som ny-serviceret for 4-6.000 km siden - men motorolien ser allerede total sort ud.
Jeg ved godt, at det ikke er længe det er fint og lyst, men på mine benz. biler synes jeg nu ikke det går SÅ stærkt
Er det normal på en diesel?
På forhånd tak
mar 2006
Følger: 103 Følgere: 100 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 2.497
Vil ikke sige den tager permanent skade af 10k - måske hvis den er blevet kørt meget hårdt i den tid, men mon dog den har det?
Diesel maskiner soder noget mere end benzinere, og olie/uforbrændt diesel er meget normalt i olien, som gør den bliver hurtig sort. Det kan du ikke vurdere olien udfra.
Hvor mange km har den kørt nu?
feb 2004
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 1.067
Og på diesel bliver olien sort på ingen tid
maj 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 812
Synes måske at 40.000 lyder af 5.000 for meget.. Men hvis tidl. ejer kun kørte motorvej er det ikke umuligt.. Umiddelbart.
Og du finder ikke en diesel der ikke har sort olie..
- Men trist at du vil have en VAG.
nov 2004
Følger: 35 Følgere: 41 Biler: 3 Emner: 107 Svar: 6.049
mar 2006
Følger: 103 Følgere: 100 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 2.497
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.098
Mange små korte ture eller pedalen i bund, så får man måske 15.000 km - kører man 140 km/t på motorvej så får man 30.000.
Men min bekymring går nu også mest på om de 30.000 km ikke er absolut MAX. man må køre - og dermed har bilen jo så kørt 10.000 km for meget.
Den fik service (så vidt jeg lige husker) ved ca. 91.000, igen ved 131.000 og igen ved 160.000 og står nu til salg som ny-serviceret med 161.000 på tælleren - og "fuldt serviceret" ifølge forhandleren - men den mener jeg altså ikke helt holder.
Spørgsmålet er jo så bare hvor meget man skal hænge sig i det når bilen ellers kører perfekt?
jul 2007
Følger: 74 Følgere: 71 Biler: 5 Emner: 153 Svar: 1.427
Jeg mener at 30.000 og 24måneder er max, og den så ellers selv måler sig til hvornår den skal inden for det område.
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.098
24 mdr max eller 30.000 km - hvad der kommer først.
Derudover er den så variabel og kan kalde til service før afhængig af køremønster og stil.
Han mente ikke, at det var det helt store problem - men dog noget man lige skulle have i baghovedet.
Så er finten jo bare: Hvor meget i afslag kan man få ud af, at forhandleren skriver "service ok" og det så reelt ikke er heeeeelt så ok?
Bilen ligger i intervallet 3-400.000
jul 2007
Følger: 74 Følgere: 71 Biler: 5 Emner: 153 Svar: 1.427
Og nej tror ikke den har taget noget skade overhoved af de ekstra 10.000 men det skal selvfølgelig helst undgås i fremtiden!
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.487
Men derudover er det korrekt, computeren analyserer bl.a. olien og forureningen, og vurderer derfor hvornår bilen skal have service næste gang.
Men du kan meget nemt tjekke om bilen er fuldt serviceret, du kan gøre det ved at ringe til Audi og oplyse stelnummeret, så kan de fortælle hvorledes historikken er på bilen.
Men alt andet lige, så tror jeg ikke der er så meget at være bange for, hvis bilen kører som den skal. Den forhandler du køber den ved, har du jo også noget reklamationsret hos.
Toyota Mike >> Kig på noget andet end Toyota, for det findes i de fleste nyere VAG biler, men så vidt jeg ved ikke i de nye små trillinger.
maj 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 812
feb 2003
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 3 Emner: 49 Svar: 2.098
Bare lidt ærgerligt, at man har sjusket med at køre til service en enkelt gang synes jeg. Det skyldes jo nok, at det er en import bil fra Tyskland, og for dem er en 4 år gammel bil jo ikke det vilde, og kan man lige skubbe udgiften til næste ejer, så er man måske nok lidt ligegad jo - lidt noget andet for os afgiftsplagede danskere
Jeg har været ved at forhandle lidt pris med forhandleren, og han mener jo selvfølgelig, at jeg flår ham som det er allerede.... men spørgsmålet er jo så om man kan presse 5K mere ud af ham pga. den service-bog
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 503
aug 2005
Følger: 66 Følgere: 66 Biler: 7 Emner: 124 Svar: 379
Jeg synes personligt at en overskridelse på 10.000 er for meget. Hvor slemt det dog kan gå kan man læse her: http://www.fdm.dk/motor/risikabelt-overskride-serviceintervallet
Dog ville jeg mene at et par tusinder kun burde være helt okay. Ellers ville jeg ringe til Audi og få et svar på skrift fra dem. Så er du på den sikre side!
PS. Så ikke lige det med at den var over 4 år, så er der vel ingen garanti på noget mere alligevel. Så kan det næsten være ligemeget, såfremt den bare køre fint og forhandleren giver sin brugtvogns garanti til dig.
diesel motor og overskredet service?