{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.477 visninger | Oprettet:

diesel motor og overskredet service? {{forumTopicSubject}}

Hej - jeg har fået forelsket mig lidt i en Audi V6 diesel - 3.0 TDI.

Den kører rigtigt godt og generelt er den meget støjsvag og ikke noget diesel raslen eller klapren nogen steder.

Ifølge Audi kører den jo long-life service med 30.000 km interval
Forhandleren påstår den har "fuld service hos Audi" og det har den da også.

Problemet er bare, at ved et enkelt service har den kørt ca. 40.000 km mellem service - og det er jo en overskridelse af de 30K.

Forhandleren mener så, at det er fordi bilen jo selv regner og justerer på intervallet efter kørsels mønster - men troede bare, at 30K var absolut max. uanset hvordan man så ellers kører. Det kan blive kortere end 30K - men ikke højere.

Men tager jeg fejl her?
Problemet er jo lidt det ekstra slid der evt. kan komme ved at køre med gammel og dårlig olie, men den kører nu super-godt stadig 25.000 km senere
Dernæst er der jo gensalgs værdien hvis jeg engang vil sælge igen.
Går dog ud fra, at et enkelt overskredet service interval får mindre og mindre betydning for værdien af bilen jo mere tid der går.

Det næste er så, at den står som ny-serviceret for 4-6.000 km siden - men motorolien ser allerede total sort ud.
Jeg ved godt, at det ikke er længe det er fint og lyst, men på mine benz. biler synes jeg nu ikke det går SÅ stærkt
Er det normal på en diesel?

På forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  diesel motor og overskredet service?
  • #1   12. okt 2012 Lol, bilen kalkulerer ikke selv service-intervallet efter kørselsmønster.... det er noget lort og lukke ud. Den står på 30k i sit interval, og når de km er kørt, tænder den service inspektionslampen... bum - tidligere ejer har sikkert bare ignoreret den...

    Vil ikke sige den tager permanent skade af 10k - måske hvis den er blevet kørt meget hårdt i den tid, men mon dog den har det?

    Diesel maskiner soder noget mere end benzinere, og olie/uforbrændt diesel er meget normalt i olien, som gør den bliver hurtig sort. Det kan du ikke vurdere olien udfra.

    Hvor mange km har den kørt nu?



  • #2   12. okt 2012 Audi og VW kan sættes til forskellige måder hvad angår service interval den kan sættes til fast interval Km baseret og den kan sættes til at måle på olien hvornår den er slidt...

    Og på diesel bliver olien sort på ingen tid


  • #3   12. okt 2012 Det er jo så total forkert ''Toyota Mike''.

    Synes måske at 40.000 lyder af 5.000 for meget.. Men hvis tidl. ejer kun kørte motorvej er det ikke umuligt.. Umiddelbart.

    Og du finder ikke en diesel der ikke har sort olie..

    - Men trist at du vil have en VAG.


  • #4   12. okt 2012 Toyota mike, de fleste nyere vag biler regner selv på det, mit service varierer en del på vores 2.0 tdi smiley

  • #5   12. okt 2012 Bum bum - gad godt se den teknik.

  • #6   12. okt 2012 hmm - tjaeh - nu skal jeg ikke gøre mig super-klog, men mener nu også bestemt, at bilen måler på olien og dermed varierer hvornår man bliver kaldt til service.
    Mange små korte ture eller pedalen i bund, så får man måske 15.000 km - kører man 140 km/t på motorvej så får man 30.000.

    Men min bekymring går nu også mest på om de 30.000 km ikke er absolut MAX. man må køre - og dermed har bilen jo så kørt 10.000 km for meget.

    Den fik service (så vidt jeg lige husker) ved ca. 91.000, igen ved 131.000 og igen ved 160.000 og står nu til salg som ny-serviceret med 161.000 på tælleren - og "fuldt serviceret" ifølge forhandleren - men den mener jeg altså ikke helt holder.

    Spørgsmålet er jo så bare hvor meget man skal hænge sig i det når bilen ellers kører perfekt?


  • #7   12. okt 2012 Ring ned til din lokale Audi forhandler og spørg dem smiley

    Jeg mener at 30.000 og 24måneder er max, og den så ellers selv måler sig til hvornår den skal inden for det område.


  • #8   12. okt 2012 Lige snakket med Audi i Fredericia - rigtig flink mand - og det er som beskrevet.
    24 mdr max eller 30.000 km - hvad der kommer først.
    Derudover er den så variabel og kan kalde til service før afhængig af køremønster og stil.

    Han mente ikke, at det var det helt store problem - men dog noget man lige skulle have i baghovedet.

    Så er finten jo bare: Hvor meget i afslag kan man få ud af, at forhandleren skriver "service ok" og det så reelt ikke er heeeeelt så ok?
    Bilen ligger i intervallet 3-400.000


  • #9   12. okt 2012 tænkte det nok smiley Det er et smart system, men de har blevet nød til at give det et max smiley

    Og nej tror ikke den har taget noget skade overhoved af de ekstra 10.000 men det skal selvfølgelig helst undgås i fremtiden!


  • #10   12. okt 2012 På nyere VAG biler er det normalt 30.000 km og 24 måneder maks, det står på de sedler de klistrer i døren eller i motorrummet, og det burde også stå i servicehæftet.
    Men derudover er det korrekt, computeren analyserer bl.a. olien og forureningen, og vurderer derfor hvornår bilen skal have service næste gang.

    Men du kan meget nemt tjekke om bilen er fuldt serviceret, du kan gøre det ved at ringe til Audi og oplyse stelnummeret, så kan de fortælle hvorledes historikken er på bilen.

    Men alt andet lige, så tror jeg ikke der er så meget at være bange for, hvis bilen kører som den skal. Den forhandler du køber den ved, har du jo også noget reklamationsret hos.

    Toyota Mike >> Kig på noget andet end Toyota, for det findes i de fleste nyere VAG biler, men så vidt jeg ved ikke i de nye små trillinger.


  • #11   12. okt 2012 Det kan godt være at det er maks 30.000 i de nye VAG-møj, men min fader har haft en Touran, som kørte omkring 34.000 pr service..

  • #12   12. okt 2012 jeg har fået slået stelnummeret op hos audi også - og de bekræfter de service jeg har kunne se i service bogen - så det virker reelt nok

    Bare lidt ærgerligt, at man har sjusket med at køre til service en enkelt gang synes jeg. Det skyldes jo nok, at det er en import bil fra Tyskland, og for dem er en 4 år gammel bil jo ikke det vilde, og kan man lige skubbe udgiften til næste ejer, så er man måske nok lidt ligegad jo - lidt noget andet for os afgiftsplagede danskere smiley

    Jeg har været ved at forhandle lidt pris med forhandleren, og han mener jo selvfølgelig, at jeg flår ham som det er allerede.... men spørgsmålet er jo så om man kan presse 5K mere ud af ham pga. den service-bog smiley


  • #13   12. okt 2012 Når service eller er overholdt, så tror jeg ikke det er det store problem, rent mekanisk. Men jeg ville helt klart presse forhandleren helt vildt, for at få den ned i pris!

  • #14   12. okt 2012 Service kan sættes forskelligt. Da jeg havde en Audi A5 Coupe, der var det sat til 30.000 km eller 1 år (det går kun med LongLife olie skift), hvad der så kom først.

    Jeg synes personligt at en overskridelse på 10.000 er for meget. Hvor slemt det dog kan gå kan man læse her: http://www.fdm.dk/motor/risikabelt-overskride-serviceintervallet

    Dog ville jeg mene at et par tusinder kun burde være helt okay. Ellers ville jeg ringe til Audi og få et svar på skrift fra dem. Så er du på den sikre side!

    PS. Så ikke lige det med at den var over 4 år, så er der vel ingen garanti på noget mere alligevel. Så kan det næsten være ligemeget, såfremt den bare køre fint og forhandleren giver sin brugtvogns garanti til dig.


Kommentér på:
diesel motor og overskredet service?

Annonce