3.877 visninger
|
Oprettet:
bmw motor skift. {{forumTopicSubject}}
hejsa.
jeg har lige købt en motor (m52b28) og har en bmw e39 523 (m52b25)
har forstået at man skal ikke skifte noget som helst og den passer
direkte i. kan ikki konstartere det?
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.875
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 18
so forstår ikke hvorfor motor styring og ews skal skiftes.
mar 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Biler: 11 Emner: 101 Svar: 831
Det er stadig M52 begge to..
Husk dog også lige på årgang og om den ene evt. er med dobbelt VANOS (M52TU) ?
Men DME (motorstyring) og EWS (startspærre) SKAL flyttes med, hvis du vil have den til at trække optimalt og undgå at skulle omkode din startspærre..
mar 2008
Dog trækker den IKKE optimalt, da din DME jo netop er til en begrænset 2.5 liters og den motor du har er en 2.8 liters
Så data i de to motorstyringer er ikke ens.. (Blandingsforhold mm.)
mar 2007
Følger: 34 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 46
jul 2006
jul 2006
sep 2005
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 9 Svar: 31
mar 2008
Den flytter man da bare ved at tage boksen/modulet ud af bilen og sætte det i sin egen?
Det er kodet sammen med DME'en og derfor skal EWS-boksen også meget gerne følge med når man køber en motor..
Det er dog muligt at omkode, men skulle ikke være en nem opgave..
Dog har jeg selv gjort det! (: - Men den bil jeg gjorde det på, var også lidt speciel..
sep 2005
mar 2008
Men det gør de jo så også, medmindre sælger er lidt ondsvag..
DME/EWS sælger som et kit hos f. eks. KOED, hvor en nøgle medfølger..
Jeg har bare læst nogle steder at når EWS og DME først er sammenkodet, så er det ikke til at omkode igen..
Om det passer, ved jeg ikke..
Det lykkedes mig, men BMW DIS skrev også at EWS ikke var kodet..
(Derfor skrev jeg som jeg gjorde.. "Dog har jeg selv gjort det! (: - Men den bil jeg gjorde det på, var også lidt speciel)
sep 2005
mar 2008
Men en timepris hos eksempelvis Jan Nygaard (hvor jeg kommer) lyder jo så også på nogle og 800kr.
Så det er jo ikke ligefrem billigt, men dog nemt da man bare afleverer bilen..
Og alligevel ikke.. - For de kunne ikke hjælpe mig i sin tid..
Så derfor gik jeg selv i krig med det..
Men jeg skriver jo heller ikke at han skal købe nye nøgler..
De gamle kan jo også kodes ind.. - Kræver dog andet udstyr..
Og når man bestiller en nøgle, så dur den med det samme, da man skal fremvise reg. attest og billed-ID..
For har nemlig snakket med Jan Nygaard om det, da jeg skal bruge en ekstra nøgle, udover mine 2 med fjernbetjening, til min E36'er når jeg skal have monteret fjernstart i bilen..
Dog kan han jo stadig bestille til sit eget stelnummer, men så skal den bare kodes til den nye EWS når den ankommer..
sep 2005
mar 2008
For jeg spurgte blot til den billigste nøgle til en bilalarm for at få fjernstart..
Så kan og vil hverken be eller afkræfte noget, men hvad ville du i gåseøjne trykke på ved bestilling af en lomme-nøgle (til pungen)? (o:
Ej, jeg tror at vi må holde her, for ikke at overtage hans emne helt - Selvom det nok er for sent..
Det hele bundede ud i at M52B28 er lige til at ligge i, hvorefter bilen stadig kan starte men langt fra kører optimalt..
Så DME SKAL hvert fald udskiftes..
Hvorvidt man så udskifter EWS'en, er jo så tydeligvis forskelligt..
jan 2012
har ikke fået ews og styre boksen med, men har læst mig fram til at 523i og 528i før 1998 har den samme styreboks, men ved dog ikke lige med ews modulet.
har bare snakket med en bmw mekaniker og hann sagde at det hele skulle passe lige, men man hører alt for meget og ingen siger det samme!
mar 2008
At du ikke har fået EWS-modulet med, ville jeg nu ikke være så bange for da der nok skal kunne findes en løsning på det..
Og det er i princippet rigtigt nok at B25 & B28 er samme DME, men de indeholder jo alligevel forskellig data mht. blandingsforhold..
Dog kan du stadig køre med den gamle DME, men bilen udnytter jo bare ikke motoren fuldt ud..
(Om det så er sundt for motoren, ved jeg ikke?)
Den E36'er jeg fik kodet ny motorstyring til, kørte længe med den gamle DME men hakkede specielt ved de høje omdrejninger..
Men det kunne der så rettes på hvis jeg nulstillede værdierne i DME'en.. (Hvilket kun hjalp i alt fra 1 time til få dage)
Men du skal selvøflgelig lige være opmærksom på årgangen af din gamle og nye motor, mht. EWS 2 eller 3 og enkelt eller dobbelt VANOS..
Men hvis du har kontakt til en BMW mekaniker, så skulle han nu nok kunne forklare og hjælper dig igennem det hele..
Ellers er du velkommen til at skrive til mig og så skal jeg forsøge at hjælpe med det jeg kan.. (:
(Er ikke selv mekaniker, så alt er selv-lært)
jan 2012
mar 2008
Men EWS 1 er det med sikkerhed ikke, da det sad i biler før '95
Og de er også uden chip i nøglen..
Så det er bare en ganske almindelig simpel startspærre der i sidste ende nok ikke dur til meget..
En original startspærre dur nu i den forstand heller ikke til meget, da man blot kan gå ud og købe OBD2 stik (og meget andet) der deaktiverer lortet.. Hehe..
Men jeg håber da at du finder en løsning og ellers er du velkommen til at skrive og så må vi se hvad jeg evt. kan hjælpe med..
Jeg husker ikke så godt, men meget kan jo undersøges nærmere takket være Google.. (o:
jan 2012
forstår ikke rigtigt sådan noget elektronik, men lidt forstand er aligevel.
mar 2008
Forskellen på EWS 2 og 3 er kun "småting"..
Men de tydeligste forskelle er vidst nok at er nøglen forkert, så kører starteren slet ikke og ellers såkører den kun nogle få omgange og stopper..
Hvor EWS 2 kører konstant indtil man selv stopper..
Der er helt sikkert også nogle andre ting.. Men igen, kan jeg ikke huske det..
Jeg har en .PDF-fil derhjemme hvori meget er forklaret..
Vi har alle vores interesser og min ligger så i det elektroniske..
Jeg har til dags dato vidst aldrig skiftet bremser på en bil, da det altid har lykkedes mig at få en til det.. Hehe..
Så jeg gider og interesserer mig bare ikke for det mekaniske..
Men stik mig et ledningsdiagram og jeg skal nok få et par timer til at gå med det.. (o:
jan 2012
jeg kommer helt sikkert tilbage til dig, begynder med det hele på fredag ella lørdag, så får du nok nogle spørgsmål fra mig!
mar 2008
bmw motor skift.