LED pærer, problem? {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
jeg kunne godt tænke mig at udskifte alle de små-pærer som findes i bilen fra de der standard gule 5 w, til nogle fine hvide LED pærer på under 1 w.
Jeg synes først og fremmest de giver mere lys, og det ser også bedre ud.
MEN spørgmålet er, vil der ske noget med strømmen/elnettet på bilen hvis pludseligt 10 x 5 watt bliver udskiftet med tilsvarende LED pærer.
Jeg ved blinklys kan opføre sig mærkeligt hvis man installerer LED.
DET skal dog siges, at ingen af de pærer jeg udskifter er under færdselsloven. Det drejer sig kun om interiør lys, handskerum, bagagerum osv...
Tak for jeres bidrag
PS det drejer sig om en 05 Skoda Octavia 1,9 TDI PD
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 23 Svar: 2.107
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 5 Emner: 16 Svar: 139
Og personligt ville jeg nok ikke køb LED, men SMD pærer. der er noget mere go´daw i dem - men er en smule dyrere.
Jeg har en leverandør i udlandet på disse pærer, så du kan skrive hvad du skal bruge til mig, så kan du få en go pris (bare hvis du ville have det lidt billigere)
jun 2008
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 6 Svar: 45
http://viewitem.eim.ebay.dk/OBC-Error-Free-CANBUS-T10-9-5050-SMD-LED-28252821w5w-White-light-bulbs-DC-12V/181030279580/item
Ellers fed idé har selv gjort det flere gange og pærerne på ebay koster jo nærmest intet..
feb 2008
Følger: 1 Biler: 3 Emner: 61 Svar: 215
Jeg er ret sikker på at bilen har canbus. Er det ikke standard på Octavia II, og andre VAG biler?
Jeg køber alt det skrammel på dealextreme.com som sender fra hongkong. Alt er med gratis fragt om du så køber for 3 kr... Og under 80 kr er der ingen told. Dog tager det 3-4 uger inden det kommer frem..
aug 2009
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 640
LED = Light Emiting Diode, SMD = Surface Mounted Device
Altså du kan finde BÅDE LED SMD og SMD modstande.
Bare lige til info
LED er bare et udtryk for en diode(ensretter) afgiver lys når mærkespændingen render igennem den.
SMD er udtryk for at det er nogle vold små komponenter der er monteret på overfladen af printkort, ikke en anden type lyskilde.
MEN man kan sagtens finde "alm" LED der giver meget mere lys end SMD LED netop fordi de er små, men så koster de også kassen.
maj 2004
Følger: 19 Følgere: 21 Biler: 1 Svar: 7
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 57 Biler: 5 Emner: 29 Svar: 305
dec 2003
Følger: 7 Følgere: 12 Biler: 11 Emner: 92 Svar: 1.623
Husk at købe med canbus modstand ellers laver den fejl
LED pærer, problem?