{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.667 visninger | Oprettet:

Nissan Patrol, samling af lejer + friløbsnav, tegning osv??? {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået lavet min Patrol nede i Løgum Kloster, han har haft lejerne ude og noget er samlet forkert, det fandt jeg ud af da jeg i går skulle køre gennem noget dybt sne over en længere strækning, det sagde klak-klak hele tiden ovre i den ene side, men Finn og jeg fik det skilt ad i dag, fandt ikke umiddelbart nogen fejl, men skilte så den anden side ad, der var en del der sad anderledes, altså en fejl i en af siderne. Nu er problemet at når vi spænder de 6 unbrakoskruer i navet, så går hjulet strammere, det gør det ikke i den anden side. Vi har prøvet at flytte navet fra den ene side til den anden uden at fejlen forsvandt, hjulet går stadig stramt.
Desuden var lejet i den en side spændt alt for meget.
Hvad er der galt???

Nogen der har en eksploderet tegning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nissan Patrol, samling af lejer + friløbsnav, tegning osv???
  • #1   25. jan 2013 kunne godt lyde lidt som om friløbsnavet ikke slipper helt. min gjorde lidt af det samme for nogen tid siden. Et andet nav fra en hugger og problemer var løst

  • #2   25. jan 2013 Link til ekplotions tegning:

    http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Nissan/Patrol%20Y60%20Y61/patrol%20160%20MQ/1985_13_Chapter_FA.pdf

    Kopier linket og sæt det i ind i adresselinien, ellers virker det ikke. smiley


  • #3   25. jan 2013 Jacob:
    Hvis du læser mit indlæg vil du se at det ikke er tilfældet:
    " fandt ikke umiddelbart nogen fejl, men skilte så den anden side ad, der var en del der sad anderledes, altså en fejl i en af siderne".

    Problemet løses jo ikke ved at købe et nyt nav, når mekanikken er samlet forkert, desuden har vi jo også prøvet det andet nav i første side uden forskel, hvilket også står i indlægget.


  • #4   25. jan 2013 Karina: Bilen er fra 1990-1997, de fleste af de filer er fra 1980-1985, dog er der en russisk fil med den rigtige overskrift, RD28T, men den omhandler kun motoren.

  • #5   25. jan 2013 Hvilken patrol er der tale om, U160 U260 y60 eller y61, hvilke nav sidder der på den, og vender alle de små skiver ens i begge sider, hvis ikke så vend dem, ens så de vender som den der virker rigtig.
    Har et program jeg kan finde tegningerne i ud fra dit chasienummer.


  • #7   25. jan 2013 RD28T 1997, mener den hedder Y60.
    Nu siger du alle de små skiver, vi har kun lige haft nav og den første låsering af, i den ene side der lå låseringen nede i bunden af friløbsnavet, der er af den manuelle type.
    Nr plade AW 55 811, har ikke lige adgang til papirerne nu.


  • #8   25. jan 2013 den nummer plade siger ford mondeo


  • #9   25. jan 2013 Konen snakker ford til salg i avisen, jeg snakker Patrol i indkørslen. patrol har nr plade AG 78 936

  • #10   25. jan 2013 tjek lige det link jeg havde lagt lidt oppe i tråden, det er et meget godt detalje tegning


  • #11   25. jan 2013 Har den auto eller manuelt nav ?

  • #12   25. jan 2013 her er deltegning fra NISSAN FAST program ud fra dit chassie nummer

    profilbillede
  • #13   25. jan 2013 manuelt, som det også fremgår af tråden.

  • #14   25. jan 2013 402530 må det være, men det er ikke muligt at se hvordan den skal vende, men jeg går ud fra den skal vende som i den side hvor det virker.
    40255 må være en lejering eller hvad, vi var ikke længere inde end dertil?


  • #15   25. jan 2013 Finn havde dog låsepladen af til lejet, da det var spændt noget for hårdt.
    Som sagt har vi haft byttet navene rundt uden det gjorde nogen forskel.
    Låseringen KAN IKKE sættes på hvis 40253 vendes forkert, den kan lige akkurat IKKE sættes på, men man kan skubbe den ind over og lade som om man ikke vidste det var forkert, og så vil den senere ryge af og lande nede bag i navet.

    Jeg har selv haft ALT omkring bremser, lejer, pakdåser, tætningsringe bag på navet ved kuglen, de vandrette lejer osv skilt ad og sat nyt i, for 8 år siden da jeg købte den og synede den, så husker ikke meget om det nu, husker dog at der var omkring 100 skruer for begge sider totalt. Dyre stumper, rustne skruer, mange timer.r


  • #16   25. jan 2013 hvis de 2 ringe 40255 og 40253 vender rigitg så kan låseringen sættes på og så bør det virke, de omtalte ringe er en del af dit friløbsnav,som går ind under hoved nummeret 40250, og burde side i yderkappen, men tag et par billeder af hele skidtet og læg her ind så vil det være lidt nemmere at hjælpe dig.

    40262 og 40264 er dem der spænder dit leje, og der er en eller 2 små skruer som låser dem sammen, alt der fra og ud styrer dine friløbs nav og 4wd, det skal vendes rigtig og sidde rigtig.

    Det kan også være dit knokkelled der klakker, din mekanikker har måske haft hele lejehuset afmonteret og der så er gået snavs og skidt i knokkel ledet, for så vil mislydene jo stadig være der selv om i bytter navene rundt. Har i prøvet at køre en tur i 4wd hvor i har afmonteret navene. for at se om det er nav eller knokkelled, det er sikkert ikke lejerne for så ville lyden jo stadig være der i 2wd.



  • #17   26. jan 2013 Vi har vendt det og samlet det, problemet er at når man lige akkurat har spændt skuerne til i den side, så begynder hjulet at gå stramt, det gør det ikke i den anden side, heller ikke når man bytter det rundt.
    Desværre havde ingen af hans digitale skydelærer batter kapaciteti til at virke i -4 grader, så vi kunne ikke tage nogen mål, bare konstatere at der var længere ind til ringen 40255 i den anden side, måske 1-1.5 mm.
    Har man lejet ude for at skifte bremseskiven? Burde man vel ikke, men han fortalte mig martin i løgum Kloster at han havde det ude fordi skiven hang fast.


  • #18   26. jan 2013 mener faktisk an man skal ha lejehuset eller hva man nu kalder den klump det sidder i da skiven er boltet fast på bagsiden af det, prøv lige at kikke efter om din kardan til fortøjet drejer med rundt når hjulet går stramt som du skriver hvis det er tilfældet kan det være fordi det nav ikke slipper helt.


  • #19   26. jan 2013 Ja det synes jeg også nu du siger det, der er i hvert fald nogen bolte der er forsænket.
    navet går ganske let.
    Han må ha samlet et eller andet forkert derinde, lejeskålen er muligvis ikke langt nok inde, skal nok støde imod en recess, kant, derinde. Må have strøm på mit skydelære og måle på det i løbet af weekenden. Jeg ved der er forskel fra side til side, vil bare gerne vide hvor meget det er.


  • #20   26. jan 2013 Syntes ik lige jeg kan læse det nogen steder, men vil mene som Aksel det er noget med de ringe at gøre,

  • #21   26. jan 2013 Men hvis det har været skilt ad i begge sider så må han da for fanden kunne regne ud det skal sidde på samme måde i begge sider. Men hvis ikke han ved hvad der er rigtigt, har han brugt begge metoder, så er der 50% rigtige.
    Samme med min tandrem, den var han 98% sikker på sad rigtigt, alt fuldstændigt smadret, i tomgang ved 800 RPM, bilen holdt stille. 10.000 væk igen.


  • #22   26. jan 2013 Tror du skal finde en ny mekaniker

  • #23   26. jan 2013 Der var lige en som også manglede spilt tegning af Autonav så jeg lige tillader mig at sætte ind her, håber ikke det gør noget.

    profilbillede
  • #24   26. jan 2013 Når du skriver at hjuler går stramt når i spænder navet på, så er der noget galt længere inde i, Altså fra ringene og helt ind bag lejerne, så alt skal adskilles igen og samles rigtig, kan kun være leje monteringen som ikke er korekt, Smid lige en privat besked og jeg skal finde alle data til dig om hvordan det skal samles rigtig.

  • #25   27. jan 2013 Mit bud er også en lejering der ikke er kommet langt nok ind, men det burde da ikke have været skilt ad bare for at få bremseskiven af?
    Selv skilte jeg jo alt ad da jeg lavede det hele komplet i 2005, og der samlede jeg det jo bare modsat adskillelsen, så er det jo nemt nok. Men nu er det lang tid siden, og har ikke rørt ved en patrol siden da, så det er ikke nemt at huske.
    Vi stod ude i minus 5 grader, ikke lige optimalt, og knægten han hylede, så det var bare at få det samlet og så komme hjem, 5 km. (såkaldt et-hjuls trækker)
    Nu står den uden navene på og er således en totalt latterlig 4x4 uden spær på bagenden heller, totalt amputeret, træls.


  • #26   27. jan 2013 Lejer ringene skal af for at skifte skiver, da skiven er monteret fra bagsiden af hjulflancen, så det er ikke samlet rigtig,

  • #27   27. jan 2013 Aha, så er en ring ikke kommet langt nok ind, pisse irriterende sådan et fjols ikke aner hvad han laver.
    Skal den ring ikke bare bankes længere ind ude fra navet? Med en dorn selvfølgelig.

    Må lige have målt afstanden ind ovre i den anden side.

    Desværre er der ikke varme på ovre hos Finn, udenfor, må se om jeg kan komme ind nede ved naboen.


  • #28   27. jan 2013 Du skal være sikker på dine lejer er skubbet helt ind mod sædet på pølserøret inden du spænder det sammen, og du må ikke banke noget på plads med en dorn, det skal glide sammen, af med hele lortet og start forfra, så er du sikker på det er gjort rigtig.

  • #29   28. jan 2013 Målte på det der sidder inde i navet når låsemekanismen er afmonteret, alle mål var de samme i begge sider, så ingen forskel nu, kan noget ha gledet på plads nu?

  • #30   28. jan 2013 Pølserøret, det er en inderring til lejet du mener? (der glider ind over pølserøret)

  • #31   1. feb 2013 hvis din mekaniker har sat tandremmen forkert er det jo lig præcis ham der skal betale..

  • #32   2. feb 2013 Han er ikke mekaniker, mener bare han ved noget om sagen. Fejlen er at jeg lod ham gøre det, og spurgte endda om han var sikker på han kunne gøre det uden at ødelægge noget, det kunne han godt.(nej han ku ej)
    Hvis nogen har lyst til at vride dem ud af ham deler vi lige over, 5 til hver.

    Her den anden dag begyndte mit spær på bagakslen også at virke, efter lang tids fravær, og selvom knappen står i OFF, den skal så over på ON når det skal slåes fra.
    Så lige nu er navene foran ikke så vigtige da der nu er træk på begge baghjul, konen har fået lært rutinen om at koble ind og ud af spærret, det er lidt sjovere end at rende rundt udenfor bilen og vride navene.


  • #33   2. feb 2013 Det med dit spær er der en nem løsning på, byt rundt på slangerne så virker det rigtig igen hehe

  • #34   2. feb 2013 Det er jo også noget han har sat på, selvfølgelig er det samlet forkert, på sædvanlig vis.
    Men det at man bytter slangerne rundt gør vel ikke at kompressoren kører anderledes?
    Kan høre en lidt højfrekvent lyd ude fra maskinrummet når man aktiverer knappen.


  • #35   2. feb 2013 dit spær bruger vacum, så det er bare at bytte rundt på de 2 slanger.


  • #36   2. feb 2013 Ved godt det er vacuum, men OFF/ON knappen er jo elektrisk, hvad skulle det så hjælpe at bytte om på slangerne?
    Skulle jo snarere være ledningerne man byttede rundt på i stedet, dem siger han at han ikke har rørt ved. (lige som han sagde om alt det andet han ødelagde)


  • #37   2. feb 2013 hvis du bytter slangerne på ventilerne ude i motorrummet så vender de rigtig igen, der sidder 2 ventiler på torpedopladen i førersiden som styrer dit spær, og som og den ene er åben og den anden er lukket, og når du så sætter kontakten på on så er det omvendt.
    Så hvis din "mekker" har byttet om på slangerne da han pillede i dit motorrum så virker de jo omvendt


  • #38   2. feb 2013 Må prøves når jeg er hjemme igen.
    I mellemtiden har konen sprøjtet noget fedt på de tandhjul der sidder og titter ud af navene så de ikke ruster op. Fik ikke tid til at skrue nav på inden jeg dampede af.
    Den kører også kun når det er nødvendigt eller er det Atos der klarer det daglige kørselsbehov.


  • #39   4. feb 2013 Altså hvis man skal ha lavet sådan nogle økologisk og man ikk kan finde ud af det skal man sku betale hvis man ikk gør det ordentligt..
    Havde det været mig havde jeg kørt den til mekaniker og sendt regningen til ham.


  • #40   5. feb 2013 Jo, men kører jeg en bil til mekaniker, så er det jo mig der hænger på regningen, sådan er det bare.

Kommentér på:
Nissan Patrol, samling af lejer + friløbsnav, tegning osv???

Annonce