2.977 visninger
|
Oprettet:
god motorolie til ældre bil med turbo. {{forumTopicSubject}}
Jeg skal snart til at skifte topstykke på mazdaen da løfterne og ventilerne kunne trænge til en udskiftning da den er begyndt med at tikke. lige pt køre den med 5W/30 og er alt for tyndt. den har gået 248xxx hvad ville i anbefale? den er med turbo.
okt 2003
Følger: 106 Følgere: 101 Emner: 93 Svar: 2.117
okt 2003
Følger: 106 Følgere: 101 Emner: 93 Svar: 2.117
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 207 Svar: 655
hvordan lyder din motor med det? tænkte 10/40
okt 2003
Følger: 106 Følgere: 101 Emner: 93 Svar: 2.117
jun 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 41 Svar: 141
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 79 Svar: 1.862
maj 2006
Følger: 70 Følgere: 72 Biler: 4 Emner: 14 Svar: 1.815
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 207 Svar: 655
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.996
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvis en motor er bygget til at køre med ex 10w40 hvorfor skal den så pludselig have en tykker olie uden at oliekanaler eller drifttempratur har forandret sig.
Og hvis i ønsker at bruge en lidt tykker olie hvorfor så ikke bare prøve en 10w50
Meget få motore er bygget til at køre med så tyk olie, kun nogle få Bmw'er og et par Italienske motore så vidt jeg ved.
Når olien bliver tykker løber den langsommere gennem motoren og denne bliver ikke smurt og kølet med den samme mængde olie som den er tiltænkt.
Hvis du ønsker at bruge lidt extra penge på olie skal du søge efter noget der hedder gruppe 5 ester olie, her vil navne som Motul og Redline komme frem som de mest kendte.
De findes også begge i 5w40 som giver lidt bedre koldstarts smøring på en hverdags bil.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Den har meget bedre bære evne en normal motorolie og kan tåle meget højer tempo.
Hvis du går ind i datablade kan du se at 10w40 ofte er en smule tykker end en 5w40 er ved 100 grader, dog uden at den ryger over i Gruppe 10w50.
Hvis du ofte kommer op over 100grader på olien ville jeg vælge en 5w50 eller 10w50
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Her vil den anbefalet olie passe perfekt.
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.996
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Og hvis der er mere plads til olien tilføres der jo også mere da modstanden falder...
Med en tyk olie kommer der ikke så meget olie Gennem oliekanalen. Det kan godt være at du måler højre olietryk.
Men højt olietryk er jo ikke målet i sig selv, målet er at få så meget olie gennem kanalen og ud til lejet.
Har du tænkt på hvad der sker med din bypass ventil i oliefilteret når modstanden er for stor i motorens oliekanaler ?
Når du køre rundt med en olie temp på ca 80 grader normal drifttemperatur er olien 10w60 stadigvæk så tyk at det svare til en koldstart.
Modstanden gennem oliefilteret vil sikkert også være høj så filterets bypass funktion åbner og sætter filteret ud af spil...
Alså du sender ufiltreret olie rundt i din motor lige som ved en koldstart...
okt 2003
Følger: 66 Følgere: 56 Biler: 5 Emner: 273 Svar: 13.996
Og jo tykkere olie kan fjerne betydeligt mekanisk støj på slidte motore. Og også begrænse et stort olieforbrug.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Min holdning er at man ikke skal ender på viskositet med mindre tempraturen på olien har ændret sig betydeligt ved Ex. ved tuning og banekørsel.
Hvis man ønsker at gøre noget extra for sin motor så skal man benytte olie som ikke er lavet af råolie tilsat ester som fejlagtigt hedder 100% syntetisk olie.
Brug rigtig ester syntetisk motorolie fra Motul, Redline....
Rigtig ester olie bruger jeres elsked Castrol også kun i deres rigtige racer olier.
http://www.castrolshop.dk/shop/vantage-racing-ivi-906p.html
Her er et exemple hvor de har lavet en rigtig racer olie...
Den kan overholder desvære ikke nogle krav da den har for højt indhold af zinc (søg zddp) mange anser alle de fine stempler olie har som et kvalitetstempel...
Det er det ikke...
Bly er et af de bedste og mest beskyttende adjektiver man kan tilsætte motorolie.
Det er forbudt!
Zink er et af de bedste tilladte adjektiver når vi taler metal mod metal ex knaster.
Det har også været meget brugt i motorolie og er stadigvæk til mange gamle amerikanske motore, dre er bare et problem.
Store mængder af zink skåner din motor effektivt for slid men det dræber din cat ved at lave belægninger.
Der er lavet en aftale om at moderne biler skal kunne 150000km.
Det kan katalysatoren ikke hvis der er for meget zink i motorolien.
Selv køre jeg med en motorolie der hedder Gulf Competition 10w40 tilsat en ikke ubetydelig mængde ZDDP så den ligger på ca 1600 ppm.
Har nu været igennem syn to gange uden problemer.
Den holder måske kun 50-100k men så køber jeg bare en ny cat.
Motorens litereffekt ca 200hk/L
god motorolie til ældre bil med turbo.