{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.929 visninger | Oprettet:

god motorolie til ældre bil med turbo. {{forumTopicSubject}}

Jeg skal snart til at skifte topstykke på mazdaen da løfterne og ventilerne kunne trænge til en udskiftning da den er begyndt med at tikke. lige pt køre den med 5W/30 og er alt for tyndt. den har gået 248xxx hvad ville i anbefale? den er med turbo.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  god motorolie til ældre bil med turbo.
  • #1   21. mar 2013 Jeg kører castrol Racing 10-60. Er yderst tilfreds

  • #2   21. mar 2013 Og godt tyk som yoghurt smiley

  • #3   21. mar 2013 det lyder samte tykt!
    hvordan lyder din motor med det? smiley tænkte 10/40


  • #4   21. mar 2013 Den lyder og kører som en drøm kører alle englænderne også på deres Rst. Det især godt hvis den er hårdt presset

  • #6   21. mar 2013 jeg bruger den samme som mick.. jeg har også kun gode anbefalinger at tilføje.

  • #7   21. mar 2013 Det er da alm viden at ee gamle ford motore skal have en meget tyk olie, ellers pisser de ud med olie og køre af h til...

  • #8   21. mar 2013 Castrol Racing 10W/60 er en adeles fremragende olie til højtydende turbo motor. Jeg brugte det på min tidligere Astra G Coupe Turbo og den slog aldrig en prut forkert.

  • #10   21. mar 2013 okay så 10/60. så må den da også tikke lidt i de kolde morgner

  • #11   21. mar 2013 En 10/60 olie er ikke tykkere end en 10/40 olie når den er kold.

  • #12   22. mar 2013 Hvorfor anbefaler i den tykkeste olie til en motor som må gå under kategori helt normal.
    Hvis en motor er bygget til at køre med ex 10w40 hvorfor skal den så pludselig have en tykker olie uden at oliekanaler eller drifttempratur har forandret sig.
    Og hvis i ønsker at bruge en lidt tykker olie hvorfor så ikke bare prøve en 10w50

    Meget få motore er bygget til at køre med så tyk olie, kun nogle få Bmw'er og et par Italienske motore så vidt jeg ved.

    Når olien bliver tykker løber den langsommere gennem motoren og denne bliver ikke smurt og kølet med den samme mængde olie som den er tiltænkt.

    Hvis du ønsker at bruge lidt extra penge på olie skal du søge efter noget der hedder gruppe 5 ester olie, her vil navne som Motul og Redline komme frem som de mest kendte.

    De findes også begge i 5w40 som giver lidt bedre koldstarts smøring på en hverdags bil.



  • #13   22. mar 2013 Hvis du køre med olie temp på under 100c så ville jeg bare vælge 10w40 ester.
    Den har meget bedre bære evne en normal motorolie og kan tåle meget højer tempo.
    Hvis du går ind i datablade kan du se at 10w40 ofte er en smule tykker end en 5w40 er ved 100 grader, dog uden at den ryger over i Gruppe 10w50.

    Hvis du ofte kommer op over 100grader på olien ville jeg vælge en 5w50 eller 10w50


  • #14   22. mar 2013 Eller smid en oliekilder på med termostat der kan holde olien mellem 80 og 90 grader
    Her vil den anbefalet olie passe perfekt.


  • #15   22. mar 2013 En tykkere olie smører dårligere ja. Men kan have en fordel på gamle slidte motorer da tolerencerne er blevet noget større end da motoren var ny.

  • #16   22. mar 2013 Nu er det nok minimalt hvor meget slup der er kommet i et ex plejlleje fordi den har kørt 200k
    Og hvis der er mere plads til olien tilføres der jo også mere da modstanden falder...

    Med en tyk olie kommer der ikke så meget olie Gennem oliekanalen. Det kan godt være at du måler højre olietryk.
    Men højt olietryk er jo ikke målet i sig selv, målet er at få så meget olie gennem kanalen og ud til lejet.
    Har du tænkt på hvad der sker med din bypass ventil i oliefilteret når modstanden er for stor i motorens oliekanaler ?
    Når du køre rundt med en olie temp på ca 80 grader normal drifttemperatur er olien 10w60 stadigvæk så tyk at det svare til en koldstart.
    Modstanden gennem oliefilteret vil sikkert også være høj så filterets bypass funktion åbner og sætter filteret ud af spil...
    Alså du sender ufiltreret olie rundt i din motor lige som ved en koldstart...


  • #17   22. mar 2013 Olietrykket bliver ikke højt nok til at køre igennem bypassventilen bare fordi du vælger en 10/60 olie. Så skulle olien køre konstant igennem bypassventilen ved koldstart og indtil motoren var varm?

    Og jo tykkere olie kan fjerne betydeligt mekanisk støj på slidte motore. Og også begrænse et stort olieforbrug.


  • #18   22. mar 2013 Vi kunne blive ved....
    Min holdning er at man ikke skal ender på viskositet med mindre tempraturen på olien har ændret sig betydeligt ved Ex. ved tuning og banekørsel.

    Hvis man ønsker at gøre noget extra for sin motor så skal man benytte olie som ikke er lavet af råolie tilsat ester som fejlagtigt hedder 100% syntetisk olie.
    Brug rigtig ester syntetisk motorolie fra Motul, Redline....

    Rigtig ester olie bruger jeres elsked Castrol også kun i deres rigtige racer olier.
    http://www.castrolshop.dk/shop/vantage-racing-ivi-906p.html
    Her er et exemple hvor de har lavet en rigtig racer olie...
    Den kan overholder desvære ikke nogle krav da den har for højt indhold af zinc (søg zddp) mange anser alle de fine stempler olie har som et kvalitetstempel...
    Det er det ikke...
    Bly er et af de bedste og mest beskyttende adjektiver man kan tilsætte motorolie.
    Det er forbudt!
    Zink er et af de bedste tilladte adjektiver når vi taler metal mod metal ex knaster.
    Det har også været meget brugt i motorolie og er stadigvæk til mange gamle amerikanske motore, dre er bare et problem.
    Store mængder af zink skåner din motor effektivt for slid men det dræber din cat ved at lave belægninger.
    Der er lavet en aftale om at moderne biler skal kunne 150000km.
    Det kan katalysatoren ikke hvis der er for meget zink i motorolien.

    Selv køre jeg med en motorolie der hedder Gulf Competition 10w40 tilsat en ikke ubetydelig mængde ZDDP så den ligger på ca 1600 ppm.
    Har nu været igennem syn to gange uden problemer.
    Den holder måske kun 50-100k men så køber jeg bare en ny cat.
    Motorens litereffekt ca 200hk/L


Kommentér på:
god motorolie til ældre bil med turbo.

Annonce