{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.325 visninger | Oprettet:

1,3 Rallye indsugning på 1,4 MPi {{forumTopicSubject}}

Jeg går, og leger med tanken om, at sætte en indsugning fra en Peugeot 106 1,3 Rallye over på min Peugeot 306 1,4 MPi.
Jeg har hørt og læst, at det sagtens skulle kunne lade sig gøre uden de store problemer, da det egentlig i bund og grund er samme motor.

- Er det rigtigt nok at den er lige til at sætte over på, og hvor meget skal jeg have med over?
- Jeg ved at der skal en flange adapter til, hvor kan man i så fald få sådan en fremstillet?
- Kan jeg komme igennem syn med modifikationen, eller skal jeg sætte den gamle indsugning på når den skal synes?

Vedhæftet billede af nuværende "setup"


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  1,3 Rallye indsugning på 1,4 MPi
  • #1   2. apr 2013 du skal også bruge gasspjæl og sikkert også gaskabel

  • #2   2. apr 2013 Har ikke hørt noget om at man skal bruge nogen adapter for at få det på, men det vil ikke give noget utrolig mærkbart. Så heller være lidt fræk og så tage en 1,6 rallye motor med 1,3 indsugning og smide i. Det ville kunne mærkes!

  • #3   2. apr 2013 mener det giver 10hk på en 1.6 rallye så det giver måske 5 hk på din max.

  • #4   2. apr 2013 Ja det er ikke pga. heste som sådan at man skifter til 1,3 insugningsmanifold på en 1,6 rallye, men mere pga. moment og en mere "jævn" effekt kurve.

    Men evt prøv Hi-speed.dk Der er meget der er værd at vide på den hjemmeside. Bare tryk på "modeller" vælg "tuning" der efter.


  • #5   2. apr 2013 @Mathias O
    Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget på Hi-speed.dk omhandlende 1,3 indsugning på en TU3JP motor.

    Antallet af heste er ikke det jeg går så meget efter, det er mere lyden, udseendenet og det faktum at jeg synes OEM "tuning" er awesome!


  • #6   2. apr 2013 Ellers opret en bruger der inde, og lav et emne i deres forum. Der er med garanti en der ved om det er muligt eller ej.

  • #7   2. apr 2013 Kommer an på din nuværende tomgangsstyring. Er den med stepmotor burde du kunne få til at fungere med 1300 indsugning og 1300 spjæld med 1300 følere på spjældet, alle skal være med, potmeter varmelegme tempsensor stepmotor osv.
    Du kan komme ud i du skal bytte nogle ledn i stikne

    Er den med vakuumpumpe til tomgangen (sidder under indsugningen med 2 slanger). Skal du have lavet nogle studse til de slanger. Og så have en adaptor til spjældet.

    Har haft begge systemer da jeg roede med min ax. Først standard ax gti styring med vakuum og senere konverterede jeg den til 1300 styring og ledn.net med alle følere og spjæld osv fra en 1300 tilpasset axerens net til bilen. Det sidste fungerede bedst.


  • #8   2. apr 2013 Re: Tony A
    Sådan som du beskriver det lyder det som en ret så "besværlig" elle teknisk proces som ikke bare lige er til at kaste sig ud i - Er det også det?
    Hvordan finder jeg forresten ud af om den er med stepmotor eller vakuumpumpe?

    Jeg havde fået den opfattelse at det stort set bare var "plug n' play"


  • #9   2. apr 2013 Manifolden passer lige på ja. Det er plug and play.

    Men resten kræver lidt. Sidder der en lille sort klump i spjældet med et stik, fastgjort med 2 torx 20 er den med step. Sidder der en klump under manifolden med et stik og 2 slanger, de er omkring 20mm tykke. Så er den vakuum.


  • #10   2. apr 2013 Problemet ligger også i motorstyringen og de signaler den modtager. På en 1, 4 og 1, 6 går spjældet den ene vej. På en 1300 modsat. Derfor skal du have potmeter med, men den gir stadig omvendt signal til ecu derfor byttet af ledn. Det er ikke sikkert at stepmotoren reagere ens de 2 modeller mellem, derfor kan tomgangen komme til at drille. Nogen der virker det bare andre har måtte skifte. Det jeg havde læst til axeren var plug and play fungerede slet ikke. Andre ting gjorde.

    Jeg valgte til sidst at skrotte ax gtiens net og konvertere det til komplet 1300 net for at få ordentligt resultat.


  • #11   2. apr 2013 Re: Tony A
    Indtil videre mange tak for hjælpen.
    Jeg vil lige finde ud af hvad jeg har i mit tilfælde i morgen.


  • #12   2. apr 2013 No probs derfor foraet er her. Det nogle år siden jeg roede med det, men bare spørg hvis det er. Kan huske det meste i grove træk.

  • #13   3. apr 2013 Re: Tony A
    Jeg kom egentlig til at tænke på om det er nødvendigt at tage spjældet med over, om jeg egentlig ikke bare kan bruge mit nuværende?
    Så burde jeg vel ikke løbe ind i problemer med min ECU?


  • #14   3. apr 2013 Jeg har manifold liggende smiley

  • #15   3. apr 2013 Jo det kræver blot en adaptor til dit spjæld

  • #16   3. apr 2013 Re: Tony A
    Det var dér, der skulle være en adapter!
    Det var den jeg omtalte i begyndelsen: "- Jeg ved at der skal en flange adapter til, hvor kan man i så fald få sådan en fremstillet?"


  • #17   3. apr 2013 En maskinarbejder burde kunne fikse en. Havde en på min gamle axer, det var 2 trekanter der var drejet i forhold til hinanden og svejst sammen. Det spillede fint. Den ene trakant passede til manifolden og den anden til spjældet. Og så var den konisk i midter hullet da indsugningen har større dia end spjældet.

Kommentér på:
1,3 Rallye indsugning på 1,4 MPi

Annonce