{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.952 visninger | Oprettet:

Klima spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hvis man har et klimasystem, med lad os sige 730 g klimamiddel efter foreskrifterne. Så vil trykket være ca. 6 bar atmosfærisktryk ved stue temperatur (20 grader). Hvis så de 730 g klimamiddel bliver halveret til ca 350 g. Så vil trykket vel også falde? hvis vi antager at der stadig er 20 grader i rummet hvor bilen er. Bilen er selvfølgelig slukket i forsøget.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klima spørgsmål
  • #1   14. maj 2013 Jeg mener klima plejer at kører ved 10 bar...
    Ryger den under X antal bar, så starter klimaet slet ikke, pga computeren registere for lidt tryk - og det ødelægger man kompressoren ved

    Og dog:
    http://illvid.dk/spoerg-os/hvordan-virker-aircondition
    &
    http://www.airconcars.com/html/how_it_works.html
    måske det hjælper dig


  • #2   14. maj 2013 Ja når systemet køre, så ligger lavtryk 2-5 bar og højtryk 10-16 bar typisk med mindre det er med variabel klimakompressor. Er inde i hvordan det virker - det er nok mere et fysik spørgsmål. Det er fordi jeg diskuterede i dag med en, som meget sikkert påstod at trykket ville være det samme i klimasystemet om der var 730 g klimamiddel eller om det var 350 g.

  • #3   14. maj 2013 Ja når du har et lukket system vil en mindre mængde gas give et mindre tryk. Men køle effekten afsættes over diff trykket, altså over ekspansionsventilen.

    Derfor har du samme effekt i køling, men pumpen skal trække en mindre volumen rundt i systemet under drift.

    Mange tapper systemet af af denne grund, de mener man sparer benzin ved at køre med en mindre volumen.


  • #4   14. maj 2013 hvis du halvere mængden ville det self også falde det er jo logik ..og på klima er der en høj og lavtrykssikring der gør det slår fra på ved div stigninger eller lavt tryk

  • #5   14. maj 2013 Altså, en alm lighter har jo også mindre tryk når den er ved at være tom.

  • #6   14. maj 2013 okay, så det vil sige at som kølemiddelet bliver "brugt/forsvinder" så vil trykket også falde?

  • #7   14. maj 2013 02 power du vrøvler ........... et anlæg har på ingen måde den samme køling effekt ved mindre volumen .. hvis du har en for lille mængde kan dit anlæg sq ikk køle PUNKTUM!!!

  • #8   14. maj 2013 godt, ja for man siger vel 5-10% ryger ud i atmosfæren om året. så hvis man hurtigt vil tjekke om systemet er ok, så vil man kunne måle trykket.

  • #9   14. maj 2013 gevinst... takker til alle som har bidraget. smiley

  • #10   15. maj 2013 Thomas O:
    Korrekt, har du for lidt kølemiddel, som i øvrigt ikke hedder freon men r134a kan systemet ikke køle.

    Men de fleste systemer kører med alt for meget kølemiddel, systemet kan jo ikke køle mere end elementerne i systemet er dimensioneret til og derfor kan et system sagtens køle 100pct med F. Eks 500ml selvom det fra fabrikken er fyldt op med 750.

    Du har jo så en nedre grænse for hvornår anlægget ikke kan køle, og det er jo svært at sige hvor den ligger.

    CT


  • #11   15. maj 2013 Trykket vil IKKE falde ved halvering af mængden, eller så længe der stadig noget flydende R134 tilbage. Kun hvis der er omkring 1/4 tilbage i systemet, eller derunder, ville arbejdstrykket i højtryksiden være for lavt. Trykket i slukket anlæg falder kun i takt med temperaturen.

  • #12   15. maj 2013 20c svarer til 4,72 bar på 134a. Tryk og temp hænger sammen. Dette er ved stilstand, så er det lige meget om du har 350g eller 700g men i drift vil trykket falde da du ikke vil have fyld væske stand foran din termoventil og dermed ikke kan fylde din fordamper (køleflade)

  • #13   16. maj 2013 ole

    Ved sgu ikke, hvor du har dine informationer fra... 20C svarer til 5,702 bar for R134. Og hvilket tryk mener du vil falde, hvis der er 50% kølemiddel? For det lyder ikke rigtigt, det du siger


  • #14   16. maj 2013 R134a ved +20 gradee svare til ca 4,7 bar !! Ellers prøv at tjek en kølemiddelstok smiley men det er rigtigt at ved manglende væske vil dit sugetryk falde og kompressor vil slukke på lavtryks pressostat.. men i stillestand kan man ikke umiddelbart se om der er 100% eller feks 70% væske på da trykket vil være næsten identisk. .

  • #15   16. maj 2013 Ok ok, jeg kan se, at du snakker om relativt tryk og jeg snakker om absolut tryk.
    Man kan først se det på arbejdstrykket, hvis kølemængden enten er 30-35% højere, eller 70-75% mindre


Kommentér på:
Klima spørgsmål

Annonce