{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.399 visninger | Oprettet:

magnus j
magnus j
Tilmeldt:
19. jul 2008
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62

Servolampe lyser, Skoda Fabia {{forumTopicSubject}}

I morges på vej til arbejde begyndte min servo-lampe at lyse.
Jeg kørte de sidste ~5km til arbejde uden at mærke noget.

I det jeg svinger ind på p-pladsen er jeg lidt i tvivl om styringen føltes tung, kan dog også være indbildning.

Det drejer sig om en 2001 Fabia 1.4 MPI 8v.

Kan jeg køre hjem med den? Er det direkte på værksted?
Nogen bud på hvor fejlen ligger?
Skal køre på ferie om under to uger, så jeg håber det kan fikses forholdsvis let.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Servolampe lyser, Skoda Fabia
  • #1   4. jun 2013 Har du tjekket om der er væske nok på den.

  • #3   4. jun 2013 Det er sikkert den elektriske servopumpe.

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #4   4. jun 2013 Tommy: nej, har aldrig rodet meget med biler (dog en del med ældre mc'er), hvor checker jeg væskestanden?

    BG Piraten: Det var også den logik mit hoved sagde mig da jeg kørte de sidste km smiley
    Jeg håber det er en slange - begyndte at google fejlen og fandt alverdens om servopumper, reparationer til 10.000 og andre ubehageligheder, det var sgu næsten lige så farligt som at søge omkring sygdomme på nettet smiley

    Men er det forsvarligt at køre de ca. 30 km hjem + ca. 10 km til værksted, eller er det direkte på værksted, ca. 15 km?


  • #5   4. jun 2013 Få den fejludlæst.
    Det er servoelektrisk styring.
    Så er det rigtig slemt så er det din pumpe der er slidt.


  • #6   4. jun 2013 beholderen sidder helt nede i bunden af motorrummet i højre side foran, mener jeg.

  • #7   4. jun 2013 sådan fabia har svaghed på servopumpen og ledningsnet i motorrum . hvis det er pumpen er det oftest ny tandstang komplet da pumpen ikk kan skiftes. dog er der enkelte modeller hvor pumpen kan skiftes seperat. og ja det er desværre en rep udgift i nærheden af 10000kr . mig fætter har lige fået lavet netop denne fejl på hans 2006 fabia tdi.

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #8   4. jun 2013 Den skal helt sikkert fejludlæses og ordnes, har en ven der er mekaniker, som jeg bare ikke har kunnet få fat på endnu.
    Det store spørgsmål er, om det er forsvarligt at køre ~40 km med, eller om det er værksted hurtigst muligt (~15km)?

    Men det bliver spændende med den endelige dom så, bilen har kun kørt 75.000 og ser rigtig pæn ud i motorrummet, men der kan selvfølgelig gemme sig noget længere nede.


  • #9   4. jun 2013 Pumpen kan skiftes dog findes den i 2 fabrikater.

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #10   4. jun 2013 Super.
    Det slog mig; bilen er købt gennem forhandler i februar, er der noget der er dækket?


  • #11   4. jun 2013 Det nummer lavede min også et par gange. Det viste sig at efter den fik et nyt batteri da det ikke ret lang tid efter faldt sammen, var fejlen væk. Så måske dit batteri er ved at være færdig

  • #12   4. jun 2013 Den ene model pumpe kan ifgl skoda ikk skiftes i hvertfald . og der måtte skiftes komplet tandstang på min fætters bil i hvertfald. så rigtigt der 2 fabrikater. og kun den ene pumpe kan skiftes / fåes løst. i hvertfald den besked både skoda og mekanikeren gav ham for 2 md siden


  • #13   4. jun 2013 ville da helt sikkert starte med kontakte forhandleren og spørge hvordan han stiller sig med garantirep af det hvis det er.

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #14   4. jun 2013 Henrik: ok, det er også det svar enkelte engelske forum giver - det ville jo være til at leve med. Kender ikke alder på batteriet, har som sagt kun haft den siden februar.

    Rene: ok, jeg håber min mekker har tid til at se på den og kan finde problemet hurtigt...


  • #15   4. jun 2013 ledningsnet under luftfilter kasse. og ved vangen i føresiden . noget med en sprinklerslange kan være utæt og lække ned i ledningnettet som derfor irrer total er også en kendt fejl ifgl skoda. ca 10cm fra hvor det går i gennem brandvæggen / torpedopladen op under forruden. så vidt jeg husker.

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #16   4. jun 2013 Værkstedet hvor jeg købte den får den ind fredag og udlæser fejl gratis, chefen der solgte mig bilen er desværre på ferie i 2 uger - så jeg må bare se hvordan det ser ud efter udlæsningen og tage stilling derfra smiley

  • #17   4. jun 2013 Du har købt den gennem forhandler, og han skal dække rep af bilen.
    Det 1 år dækker han.
    Derefter står du selv for regningen.
    Og husk at der er 1 års fornyet garanti på alle de stumper der bliver skiftet.


  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #18   4. jun 2013 Jabbekot: gælder det ikke kun hvis jeg kan påvise at fejlen var der da jeg købte den?

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #19   4. jun 2013 Var forresten lige ude og trille 200 m på p-pladsen, lampen er slukket nu.

  • #20   4. jun 2013 Tror godt du kan kigge dig om efter et nyt batteri smiley


  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #21   4. jun 2013 Det ville være fantastisk - har selv multimeter, så det kan jeg måle efter i aften.
    Er det som på en MC; ca. 12.5 V uden tænding og 13-14.5 V i tomgang?


  • #22   4. jun 2013 nej...
    Bevisbyrden er hans indenfor det 1 år.
    Så han skal dække.
    Han må dog godt bruge brugte dele, da bilen er brugt.


  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #23   4. jun 2013 Modtaget.
    Hvordan forholder jeg mig så nu, hvor han er på ferie i 2 uger og jeg kører til Norge om under 2 uger? Skal hans svend/hvem der nu leder værkstedet mens han er væk kunne tage den beslutning/give mig en klar udmelding omkring dækning?


  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #24   5. jun 2013 Har målt batteriet igennem; 12.4-12.5 med slukket motor, 14.4-14.5 i tomgang - så det burde vel være ok?

  • #25   5. jun 2013 Korrekt.

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #26   10. jun 2013 Så lykkedes det at få kontakt med deres chef - han siger at der kun var 3 mdrs. garanti, har desværre ikke tid til at vente og tage "kampen", heldigvis har jeg en god ven der hjælper mig med at få den skiftet.

  • #27   10. jun 2013 Ja og 2 års reklamationsret
    Og indenfor det første år skal han udbedre fejl man ikke må forvente af en bil af den alder og pris.
    Så han skal betale.


  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #28   11. jun 2013 Jeg er helt enig, men eftersom han er væk denne uge og jeg skal køre til Norge i bilen tirsdag har jeg ikke tid til at tage kampen og få ham til at lave det desværre...

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #30   12. jun 2013 12000 for ny pumpe?
    Det lyder som du skal lede efter et andet værksted - min skal ind i morgen, og regner med at det bliver under 5000 for ny pumpe...


  • #31   12. jun 2013 Køb en brugt.

  • #32   10. jul 2014 Fik du løst dit servopumpe issue?

  • #33   23. feb 2016 ???

  • magnus j
    magnus j Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 62
    #34   15. jun 2016 Hold da op - må indrømme at det er længe siden jeg har været på BG!
    Men ja, fik løst det, så vidt jeg husker blev det udskiftning af pumpen.
    Bilen er i mellemtiden solgt.


Kommentér på:
Servolampe lyser, Skoda Fabia

Annonce