ABS og/eller bremser driller ? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Først - jeg ved meget lidt (Intet!) om biler
Jeg har fået et periodisk problem med mine bremser.
Når jeg bremser blidt med fart under 50 km/t, tyder det på at ABS teknikken slår til. Det kan mærkes i bremsepedalen at der ikke "er fat" i max 5 sekunder, og man kan høre "elektronisk støj" starte og kommer fra højre side af panelet. Det kan stoppes ved at trykke hårdere på bremsen, eller også går det i sig selv efter max 5 sekunder, hvis man holder på pedalen / Bilen står stille.
Hydrolikken i forhjulene er skiftet, bremseklodser er skiftet (generelt ser det fint ud i forbremserne) - bagbremserne er renset for skidt og rust, og ser også fint ud indeni.
Mit spørgsmål går selvfølgelig på, hvad der kan være galt?
ABS lyset i panelet lyser gult når jeg tænder bilen og går så ud efter et par sekunder - altså opfører sig normalt.
Er der nogen der kan komme med input til hvad der kan være galt og måske en cirka pris hos en forhandler (Bare et gæt)
Bilen er en Mitsubishi Colt 1,6 fra 1998/99
I skal på forhånd have tak for hjælpen og inputs!
mar 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 18 Svar: 1.111
så hvis du kender en med en tester, så lave en date med den og se om den kan se noget. ellers må du jo afsted til den lokale mekker og se han mangler lidt i kagekassen til en kort udlæsning
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Du mener man kan måle sig frem til det ? Et AutoCenter vil have muligheden for at hjælpe måske ?
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 8 Emner: 24 Svar: 366
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Jeg har haft en der har forstand på biler til at se på forhjul og baghjul - ville det ikke være tydeligt hvis der var knækket en ring ?
jun 2006
Følger: 31 Følgere: 29 Biler: 5 Emner: 21 Svar: 123
Du har sådan nogle takker på dine aksler ude ved hjulene.
Prøv at tag et hjul ad gangen og kig om ringen er knækket, eller om der er en tand der er mangler.
Du kan også måle dine ABS-følere med et multimeter, som er sat til OHM.
De skal ligge inde for en "nogenlunde" grænse af hinanden
mar 2005
Følger: 56 Følgere: 53 Biler: 12 Emner: 78 Svar: 888
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jul 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 6 Emner: 16 Svar: 710
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Det vil sige det er periodisk - dog måske tiltaget lidt på det sidste.
Men når jeg triller og bremser blidt, kan bremsepedalen (dog gjorde den det mere før jeg fik skiftet klodser), måske ryste en lille smule - sådan knase agtig. (meget lidt.)
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 4
Jeg har lært lidt om dette problem og videregiver hermed nogen af mine erfaringer:
ABS kransen sidder på forhjuls navet (for Mercedes er det en integreret del), denne tandkrans vil med tiden blive fyldt med bremsestøv o.l., det er meget vigtigt at denne krans bliver renset og kræver at man afmonterer hjul, bremseskive og calibre for at få adgang til kransen.
I forbindelse med ovennævnte sidder der en ABS føler, denne er induktiv og skal være ren og modstanden skal være tilnærmelses ens på begge følere.
Udover nævnte så er det vigtigt at bremseskiverne er uden rustkanter og at de ikke kaster og at bremseklodserne ikke er skæve.
Calibrenes glidebøsninger skal naturligvis også kunne glide som navnet antyder.
Dæktryk skal være ens.
Der må heller ikke være slør i forhjulslejerne.
Der er nævnt af andre at tandkransen kan være knækket, muligt men nok ikke sandsynligt.
Det var lige hvad jeg kunne bidrage med ud fra mine egne erfaringer fra Mercedes og som du kan læse så er der flere fejlmuligheder.
M.v.h.
icepirat
jun 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Tak for alle input!
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
jul 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
Vh Nick
ABS og/eller bremser driller ?