{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.969 visninger | Oprettet:

SDSeries 1stQual - Middelfart - RESULT {{forumTopicSubject}}

Så løb første qualifying af stablen hos SD Series. Vi vil starte med at sige tak til Middelfart Kommune, Fyns Politi, Stark, ISO Plus og Bott fra Middelfart, Yokohama Tires og Birkholdt, Au2wash i Vejle, Kettner og Genie Corp og alle vores mange hårdtarbejdende frivillige. Uden jer havde dette arrangement ikke været muligt på nogen måde.



Qualifying eventet, fik fra første fremfærd noget lange udsigter. Efter en længere periode med rigtigt godt vejr i de nordlige grader, truede efteråret med sin første storm, den weekend vi skulle afholde eventet. Det er ikke muligt at afholde drifting hvis vejret er dårligere end let regn idet baneforhold er altafgørende for at de dygtige kørere skal have en chance for at kunne holde deres biler på banen. Dette skal specielt ses i lyset af betonbarrieren, som var opstillet umiddelbart i forlængelse af banesektionen og som ville fungere som kontant afregning, hvis en kører mistede kontrollen. Vi havde fra dag 1 prioriteret sikkerheden højest. Det er muligt at afholde et event uden sikkerhedsforanstaltninger som vi stillede op, men det vil på intet tidspunkt komme på tale hos os, da det er af højest vigtighed at alle folk kan tage hjem efter en lang dag uden personskader.



Lørdag blev afholdt med træningspas frem til ca. 12:30. Vi havde selv en indkøringsfase tidligt på formiddagen hvor vi, i tæt dialog med kørerne, fik tilpasset de forskellige kører sektioner, så alle fik maksimal køretid. Kørerne var indledningsvis delt op i 2 grupper på 1 time, hvorefter vi forkortede passene til 2x 45 minutter. Det var et problem for kørerne at holde +15 biler i en kø og langsomt rulle frem i løbet af timen, idet olier og motorer begyndt at overophede, samtidig med at aktive kørere ikke havde mulighed for at se nogle af deres konkurrenter nærmere an. En af kørerne, Rasmus Petersen, foreslog at dele grupperne yderligere op, så der maksimalt var 7 biler i køen, for hvert tidspas, som samtidig blev halveret. Denne simple idé lavede en kæmpe forskel for kørerne som nu kunne undgå at holde for længe i køen, med varm motor og kolde dæk. Vi regner derfor med at anvende en lignende model for serien i 2009.



Banemæssigt, var der noget snak om banens opbygning og hvor tæt barrierne var. Den dansk/irske dommer fra Pro Drift, Peter Nielsen havde designet banen så den kun rigtig hang sammen hvis man havde en høj hastighed igennem de første 2/3 af banen og derved blev presset ud i ydersiderne mod betonet. Både Peter og den danske dommer Marc Pedersen, observede derfor hurtigt at kørslen blev præget af en nervøs kørsel hvor kørerne ofte prøvede sig frem med alternative linjer, der lå længere væk fra barrierne. Dette skabte nogle gevaldige problemer for nogle, idet det store 180 graders sving gradvist blev skarpere. Hvis man ikke lå langt ude, midtpå i svinget, risikerede man at skulle tage linjen i en for skarp vinkel, med for høj hastighed. Dette resulterede igen i en mængde spin i dette hjørne. Hastighederne var her, i løbet af den tidlige formiddag, relativt lave. Helt uheldig var Michael Ted McBride der oplevede at hans snørebånd viklede sig rundt om bremse pedalen, så han ramte barrieren meget voldsomt i en sidelæns udskridning. Heldigvis var hans flotte Nissan Silvia skruet så godt sammen at han ikke kom til skade. Utroligt nok lykkedes det ham at skrue bilen sammen igen i tide til at komme ud igen sidst på dagen! Det kunne dog godt fornemmes at camber vinkler og styretøj manglede at blive justeret ind igen for at genfinde den fine balance i bilen.



Ud over de traditionelle japanske drift biler var det fascinerende at se nogle af de rigtige store biler danse rundt igennem nogle af de skarpe sving. Danny Laustsen's sorte M5 var en kæmpestor bil som, trods stor egenvægt, virkelig formåede både at lægge noget vinkel ud samtidig med at der blev produceret noget dækrøg, godt hjulpet af en hårdt pumpet motor. samtidig havde vi besøg af Erik Öhlin.



Denne utrolig høflige og fåmælte svenske kører havde en meget synlig kørsel hvor hans lyseblå Volvo 960 opnåede fantastiske vinkler, kombineret med høj hastighed. Begge dommere var gentagene gange overbevist om at NU snurrede han rundt, blot for at blive gjort til skamme. Det viste sig at han havde købt bilen så kort tid forinden at han endnu ikke på det tidspunkt var klar over hvad bilen var bygget op med! Det er talent!



Serien havde fået speakere på til selve qualifyingen, som blev afholdt enkeltvis. Hver kører blev sendt afsted til en øvelses omgang, hvorefter de indledte deres 2 qualifying runder på eget initiativ. Og lad os slå fast med det samme; vi kunne GODT se en forskel. Dette var den første reelle konkurrence situation, hvor det var kører mod kører, bil mod bil. Lavede man en fejl, eller var uheldig, raslede man ned af klassementet. Dommerne var nådesløse her. Der blev ikke givet ved dørene til nogen. Derfor var det en skam at nogle kørere, i nogle tilfælde, kørte for defensivt i forhold til den kørsel de havde præsteret i løbet af formiddagen. Men derfor var der stadig nogle kørere som skilte sig ud. 16 kørere kvalificerede sig direkte ind i PRO klassen til næste år.



Et stort tillykke skal lyde til Rasmus Petersen som vandt i hans E30 M3. Han formåede at placere bilen tættere på de ønskede clipping points end nogen andre. Kombinationen af dette, og hastigheden tildelte ham sejren med 85,5 points ud af 100 mulige. Svenske Erik Öhlin lå kun 0,5 point efter med 85 points. I begge tilfælde var der stor show faktor, som både imponerede publikum og dommere. På tredje pladsen lå utroligt nok Niels Jørgen Jørgensen med hans Opel Manta B! Det utrolige i dette, lå i faktummet at han kørte kun med 170hk! Uden flere kræfter måtte han kæmpe med bilen for, idet den var sat op til for meget grip i forhold til de kræfter han havde til rådighed. Han beviste endnu en gang at man kan ikke slå erfaring. Han var weekendens mest stabile kører og lavede sjældent kører fejl. Godt gået Niels!



Det skal siges at vi havde forventet en højre placering af både David Olsen (trods den i forvejen flotte 5. plads) Jesper Strunge i hans Nissan 200sx S13. David var utroligt uheldig og blive ramt af en forbipasserende byge netop som han indledte hans practice heat. Dette skabte nogle utroligt glatte forhold, som han hurtigt måtte omstille sig til. Netop evnen til at kunne kompensere så hurtigt og stadig klare sig højt op i klassementet, er præcist hvad der kendetegner en PRO kører. Jesper Strunge var fantastisk i hans kørsel og kunne lave retningskift hurtigere end nogen andre i høj fart og samtidg overføre indtrykket at han vidste lige hvor han havde bilen.



Uheldigvis for ham, tabte han bilen i det sidste sving på hans bedste omgang, som tvang dommerne til at give ham 0 point for den afdeling af banen. Det var meget ærveligt for ham da han, på det tidspunkt lå som en af de klare kandidater til førstepladsen. Men igen, that's racing.



Søndag startede med orkan lignende tilstande. Banen var næsten blevet blæst væk og vindposerne stod i vindstyrke 12. Derfor samlede alle frivillige sig tidligt om morgenen sammen med nogle meget flinke kørere og brugte en time på at klargøre banen. Det skal bemærkes at det foregik i silende regn, så alle var uden undtagelse gennemblødte. Dog lovede vejrudsigten forhold som løbende vil blive bedre.



Første kører briefing og announcement af vinderen blev uddelt kl 9 om morgenen i et ordentligt regnskyl. Her er det vigtigt at fremhæve den fantastiske attitude som kørerne fremviste. De var i deres gode ret til at tage hjem, når forholdene var så dårlige. På trods af dette, kunne vi starte dagen med 23 kørere som var kampklar kl. 10 ved start linjen. Sådan drenge! Det er altså holdning og en kæmpe motivator for arrangørene at se jeres villighed til at køre i alt andet end optimale forhold.



Regnen aftog gradvist og stoppede fuldstændigt ved halv-et tiden. Dagen idag var speciel idet at vi nu åbnede for twin kørsel for alvor. Kørere kunne frit vælge mellem at køre twin mod hinanden eller køre single omgange. vi fik nogle spektakulære gennemkørsler hvor de forskellige kørere skulle føle hinanden an og prøve at placere sig i forhold til hinanden. Dette stillede store krav til kørerne når det linede op med to forskellige bilmodeller. En tung BMW M3 opfører sig meget anderledes køredynamisk igennem et sving end en, Nissan Silvia S14, som er optimeret til drift kørsel. Men det er præcis den slags træning som er nødvendig hvis danske kørere på et tidspunkt skal gøre sig gældende i udlandet.



Som single kører skal Tommy Flauensgaard fremhæves. Hele lørdagen kæmpede han med den tunge Ford Mustang fra 2005. Kombination af store 18" dæk, tung snude, 'kun' 300hk og en blød standard opsætning ab fabrik gjorde forholdende meget svære for ham i det tørre. Han nåede også at indkassere den røde agter lanterne i lørdagens qualifying. Men da regnen kom, var det som om der for en djævel i ham. Pludselig havde han fået foræret 200hk i form af en glat banen og herefter brugte han resten af det våde stint med at køre rigtigt sidelæns. Med et andet setup, ville han have kunnet kravle sig noget længere op i klassementet.



Carlo Rashid udviste også store evner som kører i hans twin gennemkørsler, i hans BMW M3. Udfordringen i twin ligger jo i at køredynamisk kunne tilpasse linjen i sin egen bil, midt i et drift i forhold til modstanderen, som OGSÅ ligger sidelæns. Hvis Carlo fortsætter hans træning vil han kunne nå langt internationalt.



Søndag sluttede med en spontan dækafbrænding fra kørerne nede foran publikum. Det var meget svært at tørre smilet af ansigtet efterfølgende, med så mange gadedrenge på banen samtidig. Publikum brød også ud i spontan applaus da den sidste kører stoppede og man fornemmede hårene rejse sig ved denne spontane glæde over kørerne og deres flotte kørsel.



Vi glæder os alle i SD Series, at se kørerne og folk igen i serien i 2009.



Nedenfor er resultaterne efter Qualifying om lørdagen. Det skal påpeges at visse kørere udviste nogle store forbedringer om søndagen og kørte sig op i PRO unseeded. Der vil komme en seperat liste med disse kørere.



Qualifying Middelfart '08 Placering Kører Navn Bil Nr. 1. Pass 2. Pass Highest Score Status
1 Rasmus Petersen 48 79 85,5 85,5 PRO
2 Erik Öhlin 6 75 85,0 85 PRO

3 Niels Jørgen Jørgensen 15 78,5 60,0 78,5 PRO
4 Danni Jensen 24 76,5 63,5 76,5 PRO
5 David Olsen 9 75 64,5 75 PRO
6 Henrik Jensen 12 46 70,5 70,5 PRO
7 Thomas Enevoldsen 28 66 45,0 66 PRO
8 Per Svensson 25 0 63,5 63,5 PRO
9 Jakob Lunden 4 55 48,0 55 PRO
10 Robert Møller 18 54 51,5 54 PRO
11 Lasse Olsen 11 6 52 52 PRO
12 Jesper Strunge 22 35,5 49,5 49,5 PRO
13 Johnni Bisgård Jensen 37 18 49 49 PRO
14 Dennis Madsen 5 12,5 49 49 PRO
15 Peter Jepsen 66 29,5 48 48 PRO
16 Martin Lemvig 16 31,5 45 45 PRO
17 Nick Rasmussen 7 20 44 44 SEMIPRO
18 Carlo Rashid 40 23,5 42 42 PRO
19 Danny Laustsen 29 41 14,5 41 SEMIPRO
20 Steen Nielsen 33 40 35 40 SEMIPRO
21 Niels Becker 50 27 37,5 37,5 PRO
22 Søren Steentoft 23 34,5 36 36 SEMIPRO
23 Mikael Melander 74 31,5 28 31,5 --
24 Troels Sørensen 35 0 31,5 31,5 SEMIPRO
25 Servet Gügenir 10 11,5 20,5 20,5 SEMIPRO
26 Tom Eggers 34 8,5 18,5 18,5 SEMIPRO
27 Bjørn 19 10 17,5 17,5 SEMIPRO
28 Michael Ted Mcbride 8 16 2,5 16 SEMIPRO
29 Danny Honoré 20 14 11 14 SEMIPRO
30 Tommy Flakkenbjerg 30 12 12,5 12,5 SEMIPRO
- Thomas Dammark 13 0 0 0 -
- Jacob Larsen - 0 0 0 -
- Erik W. Pedersen - 0 0 0 -
- Martin Kjær Andersen 14 0 0 0 -



Det kan godt være at vi har været meget lang tid om at starte drifting op i Danmark, men talentet er der, og talent skal dyrkes!

Næste år kan de bedste i semipro i hver afdeling vælge at opgradere til pro klassen, så det er stadig muligt at køre som pro som indeholder større og bedre præmier bla..


Det blr for fedt


GO sd series, de gør sq noget som ingen andre og blir bakket op udefra andre serier netop pga de er så pro...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SDSeries 1stQual - Middelfart - RESULT
Kommentér på:
SDSeries 1stQual - Middelfart - RESULT

Annonce