{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.983 visninger | Oprettet:

søren peter p
søren peter p
Tilmeldt:
16. jan 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

2,0 16v VTS eller gti6 {{forumTopicSubject}}

hej jeg har lige købt en citroen xsara 2,0 16v VTS fra 02 som jeg har tængt jeg ville tune. bilen er standart bortset fra et luftfilter kit der (luft filter kasse fjærnet). og remus bag potte. den har pt. 178 HK ved 6615 rpm og 198 NM ved 5904 rpm målt ved fredslund i Ribe som er en af landbergs forhandler.

ting der skal laves.

MOTOR:
knast fra cat cams eller piper cams
justerbar knast hjul
portet topstykke
Wössner stempler og plejlstænger + 1mm
boring af motorblok 1mm id.
2,5" hjemme lavet rustfri udstødning uden cat.
der er standart banan manifold på bilen så den bliver viklet ind i power rap. for at få mindre varm luft i motorrum, og en varmer udstødnings gas.

BREMSER:
kaliber fra 406 3,0 v6 cupé (brembo)
stål armeret bremse slanger til (406 v6 cupé)
skiver brembo fuld ventileret til (xantia 3,0 v6)

UNDERVOGN:
KW Variant 2 Inox gevin undervogn
KW Variant 2 Inox justerbar støddemper i bag

TRANSMISSION:
Quickshift
Gear Link Kit

Ting der er købt:
bremser komplet.
Transmission komplet
Power rap
2,5" rustfri tyndvæget rør og bøjninger.

hvis der er nogen som skulle ligge inde med noget til sådan en motor eller har prævet at tune på en, så er jeg meget intereseret i at høre fra jer.
ps.
jeg gør ikke det her fordi det kan svare sig men fordi jeg syntes det er sjovt og jeg også har tingt mig at bruge bilen til track days.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2,0 16v VTS eller gti6
  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #1   30. okt 2013 med det hk antal ligger der allerede en anden knast i,sansynligvis en såkaldt maxiknast,dvs 264 gr,bilen er standard med justerbare knasthjul
    Indsugningsmanifolden kan modificeres en del på den bil,ellers er spjældhuse vejen frem,dukan evt kigge lidt på www.hi-speed.dk,der er masser der har tunet på den motor


  • #2   30. okt 2013 tak Brian som sagt så er jeg ikke startet på motoren indnu men godt at vide at der sider standart justerbar knasthjul. har du nogen ide om hvad man kan hente ud af sådan en motor og ved du om det er mugligt at mappe i den org box. mvh søren p.


  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #3   30. okt 2013 jeg har lavet flere af dem,de kører bedst med kent cams 278 gr,du kan evt få Bo ved westspeed til at omprofilere dine knaster det koster cirka 900 kr pr knast
    skal du holde den indefor et fornuftigt bugdet,så 2 stk 278 gr knaster,modificer indsugning,få den ommappet,jeg har brugt rh motorsport til det,monter en kobberskive under tændingsføler,og den vil ligge på cirka 210 hk

    en anden løsning er at der findes mange andre krumtapper til bilen,feks den fra ts4,så bliver den knap 2,2l istedet,den bedste af dem somfindes er dog 96mm de findes op til 100mm,96mm er dog den bedste og den bliver så 2,3l
    få omprofileret knasterne,på med spjældhuse og en anden motorstyring og der er så cirka 250 hk og så lyder den satme oooooond


  • #4   30. okt 2013 Som Brian skriver. Få den boret op til en 2,3 - det er helt klart det bedste valg.
    Og vælge Peugeoten, den har 6 trins gearkasse som passer perfekt til 2,3 motoren.
    Der sidder sikkert maxiknast i nu når den har de heste, den kan du beholde og få den kørt ind. Så har du cirka 200heste og 230nm.
    Ja du kan godt smide spjældhuse på, men de er nemme at se hvis politiet lige vil se bilen...


  • #5   30. okt 2013 det lyder spændene med en krumtap fra en ts4 men jeg er ikke så vild med spjælhuse da jeg skal bruge bilen til værdag også jeg ved godt at det kan give op til 25hk
    jeg bor faktisk ikke så langt fra bo (westspeed) og han har også lavet ting for mig før. så tror lige at jeg tager ud og snakker med ham når jeg kommer hjem.


  • #6   30. okt 2013 jeg har også hørt at den 6trins gear kasse fra peugot 306 gti6 ikke er så go som den 5trins fra vts og den er heller ikke gearet højre ind den fra vts. dvs at man bare har et gear mere og det er jo ikke altid en fordel.


  • #7   30. okt 2013 1 gear kan du kører cirka 75km/t. Derefter kommer gearerne som perler på en snor. Min gik fantastisk med en 2,3 motor.

  • #8   1. nov 2013 hej Brian hvad er det helt presis man gør når men monter en kobberskive under tændingsføler, flytter man tæningen eller hvad sker der???



  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #9   2. nov 2013 Hej Søren
    kobberskiven skal bruges i forbindelse med chiptuningen,den gør bankesensoren mindre følsom og så kan den sættes til 8000 rpm på begrænseren uden problemer,en god ide er også at få sat en modstand på ind til styreboxen da den så får en tendens til at brænde styreboxen


  • #10   2. nov 2013 okay super men det der med at den bliver skruet op i rpm tror jeg bare jeg holder mig fra den tag 7500 nu og det er mere ind rigligt den skulle jo gerne kunne holde, det er noget med bære evnen i olien osv.

  • #11   6. dec 2013 så er jeg startet på motoren. inden den blev taget ud lavede jeg udstødning 63.1mm tynd væget rustfri fra manifold og til mellem potte som er en titan bagbotte fra mc (Arro) derfra og til remus bag potte er det 61,3mm tyndvæget rustfri. så blev bilen rullet igen, det gav 7hk så jeg endte på 185hk. nu er det motorens tur topstykket og indsugnings manifold er sendt til mjp-enginering. blokken, krumtapen, sving hjul, kobling, remskive, stempler, plejl stænger afleveret hos west-speed. blokken bliver boret 2mm og linje honet pasende JE-stempler bestilt og knaster fra cat-cams 274 / 267°samt racer kobling fra Helix og top pakning fra cometik, og nye hoved lejer samt plajel lejer i 0,3mm mindre ind standart.
    svinghjul bliver lættet og afbalangseret sammen med krumtap, rem skive og kobling. stemplerne er normalt krympet på plejl stængerne så der for bliver plejstængerne honet for at lave en lille forbedring der.
    top og blok bliver plandslebet sammen.



  • Brian A
    Brian A Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 195
    #12   6. dec 2013 Den bliver meget tynd ud til kølevandet i blokken hvis du borer den 2mm op,jeg har faktisk boret en igennem ud til vandet ved at bore den 2mm,så vil nøjes med 1 mm

  • #13   13. dec 2013 hej Brian. jeg har hørt det der før, men syntes det ser ud til at der er masser at gus at gøre med. nu er den også boret 2mm og linie honet så kan ikke lave det om. top stykket er også kommet til bage fra mj-power og det ser rigtig lækkert ud. pt mangler jeg kun knaster, lejer og plejstangs bolte.


Kommentér på:
2,0 16v VTS eller gti6

Annonce