Tilmeldt:
16. mar 2009 Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 101
320i turbo - lovligt ?! {{forumTopicSubject}}
Hej folkens, nu er det ved at være aktuelt med en turbo montering i min e36 320i...
Svar kun hvis i er 110% sikre på det i siger eller har erfaring med det, gider ikke alle jeres røver historier...
Min synsman siger at han gerne vil syne og godkende min bmw hvi jeg sætter en turbo på, så længe jeg kommer med en rulle attest fra en godkendt værksted som beviser at den yder under 20%...
Han siger at han vil notere det på min reg. attest og det kan gøres lovligt uden at betale afgift fordi den yder under 20%... Og så siger han så at så er det jo op til mig selv, hvor meget tryk jeg så vil køre med eferfølgene, (det er selvfølgelig ikke lovligt er overstige 20%
Men jeg får en ny reg. attest hvorpå der står at bilen er synet og godkendt med konstruktive ændringer (turbo montering)
Det eneste problem han mener jeg kan få er at hvis jeg skruer den op i tryk, og bliver stoppet, kan de forlange bilen skal rulles igen (Jeg vil have variabelt ladetryk fra kabinen af) Så alt i alt kan jeg ikke se jeg skulle få problemer ?! Han siger at jeg ikke skal betale afgift hvis han har set dokumentation på at den yder under 20% ???
Hvordan lyder det for jer ?! Jeg synes det lyder som en meget god ide, ved godt at reglerne hedder at eftermonteret trykladning i alle tilfælde vil anses for mere end 20%, men han siger at det er ligemeget, når han beviser for skat at den yder under......
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 56 Svar: 209
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 52 Biler: 9 Emner: 272 Svar: 3.423
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.046
at al montering/efter montering af turbo,
bliver betragte, som mere end 20% erfekt forøgelse,
så han kende da vist ikke reglerne, eller er han ligeglade,
det blive aldrig lovligt på den måde.
men man burde da kunne få sådan en godkendt, med et eller andet turbo kit
feb 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 56 Svar: 209
Så længe det er org. blok, skal du ikke betale afgift igen.
Så kan du tune lige så meget du har lyst til, men den skal stadig synes med konstruktive ændringer. Og undervognen skal være godtkendt til at kunne holde til de ekstra heste.
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 503
Jeg vil meget gerne se den kilde, som du bygger det postulat på. For det er ikke korrekt.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 10 Biler: 5 Emner: 239 Svar: 1.102
Men her er lidt læsning.
Man har vurderet, at det kræver flere ændringer at øge
ladetrykket/motoreffekten på en kompressor uden wastegate, der typisk er
remtrukket, end på en turbomotor fordi man f.eks. blot kan skrue på en
ventil på en turbomotor for at øge ladetrykket.
Med en remtrukket kompressor skal men skifte pulley'en ud på krumtappen
eller kompressoren for at øge ladetrykket, og det er for det første mere
besværligt og kan umiddelbart ses.
I vedhæftede fil skal du læse i kapitel 7 på side 23-25 for at få mere
info om dokumentationsniveauet, hvis effektforøgelsen er over 20 %.
En Merkblatt 751 test kan f.eks. anvendes som dokumentationsgrundlag for
egnetheden.
Med venlig hilsen
hej.
hvordan kan det være at hvis man montere turbo på en bil er det altid
over20% hvad hvis man kommer med rullefelt af test på at bilen íkke er
tunet
med mere end 20% er det så ikke godt nok lige som hvis man montere
kompressor uden wastegate?
og hvad skal der enlig till før man kan få en bil godkendt der er tunet
med
mere end 20%
Med venlig hilsen
Kasper Schou Nielsen
--------------------------------------------------
Hej Kasper.
I vedhæftede fil kan du se, hvilke tysk akkrediterede
prøvningslaboratorier der findes.
Med venlighilsen
hej. mange tak for det fine svar.
har i nogen adresser eller hjemme sider til nogen af de steder der er
sådan et test center som er godkendt..
:
Hej Kasper.
Det er synsvirksomheden, der skal afgøre, om en rullefeltsmåling kan
accepteres ved syn. Dvs. du bør på forhånd aftale med synsvirksomheden,
om
et givent værksted kan accepteres til at lave en rullefeltsmåling.
For at få lavet dokumentation for luftforurening skal du henvende dig til
et akkrediteret prøvningslaboratoirum som f.eks. TÜV eller Dekra med
KBA-P
eller KBA-E nummer og få lavet en måling af bilens luftforurening. Det
koster typisk 5-10.000 kr. at få lavet en måling og det tager typisk et
par dage.
Det er korrekt, at såfremt din BMW 323i E36 variant har samme undervogn
og
bremser som en BMW 328i E36 variant, kan du få godkendt din bil med 328i
variantens effekt + 20 %.
Med venlig hilsen
hej
Tak for det meget fine svar.
hvilke værksteder er anerkendte?
det med at dokumentere om bilens nomer for luftforurening hvem gør det?
og
min bil er fra 1996 så den er på vægt afgift er der så stdig de regler
der?
har læst noget om at en bil der er helt i dentisk altså samme bremser og
alt det der men bare med en mindre motor så må man enlig tune bilen op
til
det som den med den store motor er født med + de 20% så min bil er en bmw
323 med 170 hk og er helt magen til en 328 med 193 dog med mindre motor
og
der har jeg læst at man så enlig må tune en 323 til 193hk+20% eller er
det
helt ude i skoven?
....".......
.
Tak for din henvendelse vedrørende eftermontering af kompressor.
Det er korrekt, at man kan få godkendt en bil med eftermonteret
kompressor
uden wastegate, med en effektforøgelse under 20 %. Ved eftermonteret
turbo
med wastegate anses effektforøgelsen altid at være over 20 %.
Du skal dog stadig medbringe en rullefeltsmåling fra et anerkendt
værksted, der viser, at effektforøgelsen er under 20 %. Det er
synsvirksomheden der vurderer, om målingen kan accepteres.
Hvis du laver konstruktive ændringer, skal du også dokumentere, at bilen
fortsat opfylder de gældende normer for luftforurening, som da bilen blev
registreret første gang. Fx skal en personbil med benzinmotor fra 2003
opfylde Euro 3.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål.
hej.
kan se at på http://www.fstyr.dk/DA/FAQ.aspx står der følgene
"Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med
turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en
effektforøgelse på mere end 20 %."
så hvis jeg montre en kompresor og den er uden Wastegate og den ikke
overstiger 20% og ikke støjer mere er det jo lovligt nok ikke?
Med venlig hilsen
Kasper Schou Nielsen
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.046
gælder som over 20% effekt forøgelse
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 101
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 503
For at eftermontere turbo, det færdige produkt kunne overholde den Euronorm som originalbilen er godkendt efter. Det er ikke umuligt, men for at kunne påvise at den overholder dette, skal den godkendes på et EU-godkendt test-laboratorie. Det nærmeste hedder TüV, og ligger i Tyskland. Sådan en måling, koster ca. 25.000 kr, og består af 3 eller 4 dele. Består du ikke den første del, er det hjem og starte forfra. Derfor, vil det blive usandsynligt dyrt at gennemføre, i praksis ikke muligt.
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 101
sep 2010
Følger: 45 Følgere: 45 Emner: 43 Svar: 1.976
Selvfølgelig er du ikke ude over problemerne, Det koster mange knapper første gang du bliver stoppet af en bare lidt vågen betjent, og han vil skide på hvad din synsmand har skrevet ind for du har stadig ikke betalt afgiften
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 101
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 25
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 503
Ikke korrekt.
Det vil derimod blive frygteligt dyrt, netop fordi der ikke findes tilsvarende originalt, og derved bliver det deres skøn. Og SKAT er til for én ting. At indhente penge.
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Grunden til der ikke kommer afgift på en VR6 turbo, er at det er største model i klassen.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
mar 2009
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 101
320i turbo - lovligt ?!