{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.716 visninger | Oprettet:

320i turbo - lovligt ?! {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, nu er det ved at være aktuelt med en turbo montering i min e36 320i...

Svar kun hvis i er 110% sikre på det i siger eller har erfaring med det, gider ikke alle jeres røver historier...

Min synsman siger at han gerne vil syne og godkende min bmw hvi jeg sætter en turbo på, så længe jeg kommer med en rulle attest fra en godkendt værksted som beviser at den yder under 20%...
Han siger at han vil notere det på min reg. attest og det kan gøres lovligt uden at betale afgift fordi den yder under 20%... Og så siger han så at så er det jo op til mig selv, hvor meget tryk jeg så vil køre med eferfølgene, (det er selvfølgelig ikke lovligt er overstige 20%

Men jeg får en ny reg. attest hvorpå der står at bilen er synet og godkendt med konstruktive ændringer (turbo montering)

Det eneste problem han mener jeg kan få er at hvis jeg skruer den op i tryk, og bliver stoppet, kan de forlange bilen skal rulles igen (Jeg vil have variabelt ladetryk fra kabinen af) Så alt i alt kan jeg ikke se jeg skulle få problemer ?! Han siger at jeg ikke skal betale afgift hvis han har set dokumentation på at den yder under 20% ???

Hvordan lyder det for jer ?! Jeg synes det lyder som en meget god ide, ved godt at reglerne hedder at eftermonteret trykladning i alle tilfælde vil anses for mere end 20%, men han siger at det er ligemeget, når han beviser for skat at den yder under......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  320i turbo - lovligt ?!
  • #1   27. nov 2013 Det lyder som om, at din synsmand enten ikke kender reglerne, ellerat hhan har tænkt sig at bryde dem. For det passer i hvert fald ikke, hvad han siger smiley

  • #5   27. nov 2013 Jeg tror han har drukket lidt for meget kaffe.

  • #6   27. nov 2013 det stå meget godt beskrevet på SKAT´s hjemme side,
    at al montering/efter montering af turbo,
    bliver betragte, som mere end 20% erfekt forøgelse,

    så han kende da vist ikke reglerne, eller er han ligeglade,
    det blive aldrig lovligt på den måde.

    men man burde da kunne få sådan en godkendt, med et eller andet turbo kit


  • #7   27. nov 2013 Kort og godt.
    Så længe det er org. blok, skal du ikke betale afgift igen.
    Så kan du tune lige så meget du har lyst til, men den skal stadig synes med konstruktive ændringer. Og undervognen skal være godtkendt til at kunne holde til de ekstra heste.


  • #8   27. nov 2013 @ Hans-Jacob S:

    Jeg vil meget gerne se den kilde, som du bygger det postulat på. For det er ikke korrekt.


  • #9   27. nov 2013 Skal læses ned fra og op, men har selv undersøgt det meget håber det giver menlig. Og har fået delt det op med de forskellige mails men ja det kæver den del hvis du skal have turbo på..

    Men her er lidt læsning.

    Man har vurderet, at det kræver flere ændringer at øge
    ladetrykket/motoreffekten på en kompressor uden wastegate, der typisk er
    remtrukket, end på en turbomotor fordi man f.eks. blot kan skrue på en
    ventil på en turbomotor for at øge ladetrykket.
    Med en remtrukket kompressor skal men skifte pulley'en ud på krumtappen
    eller kompressoren for at øge ladetrykket, og det er for det første mere
    besværligt og kan umiddelbart ses.

    I vedhæftede fil skal du læse i kapitel 7 på side 23-25 for at få mere
    info om dokumentationsniveauet, hvis effektforøgelsen er over 20 %.
    En Merkblatt 751 test kan f.eks. anvendes som dokumentationsgrundlag for
    egnetheden.

    Med venlig hilsen



    hej.

    hvordan kan det være at hvis man montere turbo på en bil er det altid
    over20% hvad hvis man kommer med rullefelt af test på at bilen íkke er
    tunet
    med mere end 20% er det så ikke godt nok lige som hvis man montere
    kompressor uden wastegate?

    og hvad skal der enlig till før man kan få en bil godkendt der er tunet
    med
    mere end 20%

    Med venlig hilsen

    Kasper Schou Nielsen

    --------------------------------------------------



    Hej Kasper.

    I vedhæftede fil kan du se, hvilke tysk akkrediterede
    prøvningslaboratorier der findes.



    Med venlighilsen

    hej. mange tak for det fine svar.

    har i nogen adresser eller hjemme sider til nogen af de steder der er
    sådan et test center som er godkendt..

    :

    Hej Kasper.

    Det er synsvirksomheden, der skal afgøre, om en rullefeltsmåling kan
    accepteres ved syn. Dvs. du bør på forhånd aftale med synsvirksomheden,
    om
    et givent værksted kan accepteres til at lave en rullefeltsmåling.

    For at få lavet dokumentation for luftforurening skal du henvende dig til
    et akkrediteret prøvningslaboratoirum som f.eks. TÜV eller Dekra med
    KBA-P
    eller KBA-E nummer og få lavet en måling af bilens luftforurening. Det
    koster typisk 5-10.000 kr. at få lavet en måling og det tager typisk et
    par dage.

    Det er korrekt, at såfremt din BMW 323i E36 variant har samme undervogn
    og
    bremser som en BMW 328i E36 variant, kan du få godkendt din bil med 328i
    variantens effekt + 20 %.



    Med venlig hilsen




    hej

    Tak for det meget fine svar.

    hvilke værksteder er anerkendte?

    det med at dokumentere om bilens nomer for luftforurening hvem gør det?
    og
    min bil er fra 1996 så den er på vægt afgift er der så stdig de regler
    der?

    har læst noget om at en bil der er helt i dentisk altså samme bremser og
    alt det der men bare med en mindre motor så må man enlig tune bilen op
    til
    det som den med den store motor er født med + de 20% så min bil er en bmw
    323 med 170 hk og er helt magen til en 328 med 193 dog med mindre motor
    og
    der har jeg læst at man så enlig må tune en 323 til 193hk+20% eller er
    det
    helt ude i skoven?

    ....".......
    .

    Tak for din henvendelse vedrørende eftermontering af kompressor.

    Det er korrekt, at man kan få godkendt en bil med eftermonteret
    kompressor
    uden wastegate, med en effektforøgelse under 20 %. Ved eftermonteret
    turbo
    med wastegate anses effektforøgelsen altid at være over 20 %.
    Du skal dog stadig medbringe en rullefeltsmåling fra et anerkendt
    værksted, der viser, at effektforøgelsen er under 20 %. Det er
    synsvirksomheden der vurderer, om målingen kan accepteres.

    Hvis du laver konstruktive ændringer, skal du også dokumentere, at bilen
    fortsat opfylder de gældende normer for luftforurening, som da bilen blev
    registreret første gang. Fx skal en personbil med benzinmotor fra 2003
    opfylde Euro 3.
    Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål.


    hej.

    kan se at på http://www.fstyr.dk/DA/FAQ.aspx står der følgene
    "Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med
    turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en
    effektforøgelse på mere end 20 %."

    så hvis jeg montre en kompresor og den er uden Wastegate og den ikke
    overstiger 20% og ikke støjer mere er det jo lovligt nok ikke?


    Med venlig hilsen

    Kasper Schou Nielsen


  • #10   27. nov 2013 @hans jacob S: ja det er rigtig men så gælde det stadig, at eftermonteret turbo
    gælder som over 20% effekt forøgelse


  • #11   27. nov 2013 Og hvad skal alt det tolkes som ? det er vel synsmandens problem ? Så længe jeg får en reg attest hvorpå der står bilen er godkendt med turbo er jeg vel ude af "problemerne" ?

  • #12   27. nov 2013 Nej, for synshallen tager ikke højde for det afgiftsmæssige. I teorien kan du putte en 400 hk V8'er i fra en E92 M3, og få det synet. Men det er stadig ikke lovligt.
    For at eftermontere turbo, det færdige produkt kunne overholde den Euronorm som originalbilen er godkendt efter. Det er ikke umuligt, men for at kunne påvise at den overholder dette, skal den godkendes på et EU-godkendt test-laboratorie. Det nærmeste hedder TüV, og ligger i Tyskland. Sådan en måling, koster ca. 25.000 kr, og består af 3 eller 4 dele. Består du ikke den første del, er det hjem og starte forfra. Derfor, vil det blive usandsynligt dyrt at gennemføre, i praksis ikke muligt.


  • #13   27. nov 2013 Jamen, der findes flere 320i turbo ?? Der var vidst et firma som engang opkøbte nye bmw 320i'er og monterede turbo og fik det iorden ??

  • #14   27. nov 2013 Wiggers/-E36 320i R6 m.vanos *

    Selvfølgelig er du ikke ude over problemerne, Det koster mange knapper første gang du bliver stoppet af en bare lidt vågen betjent, og han vil skide på hvad din synsmand har skrevet ind for du har stadig ikke betalt afgiften


  • #15   27. nov 2013 Okay, må ringe til skat, fordi min synsmand siger det kan ordnes uden afgift, jeg vender tilbage smiley

  • #16   27. nov 2013 hvis det er org blok og der ikk er en 320 med turbo orginalt kan de ikk udregen en afgift smiley så ingen afgift

  • #17   27. nov 2013 @ Dennis J

    Ikke korrekt.
    Det vil derimod blive frygteligt dyrt, netop fordi der ikke findes tilsvarende originalt, og derved bliver det deres skøn. Og SKAT er til for én ting. At indhente penge.


  • #18   27. nov 2013 Men de kan udregne efter en 325 i stedet, så kan der komme afgift på.

    Grunden til der ikke kommer afgift på en VR6 turbo, er at det er største model i klassen.


  • #19   28. nov 2013 Der er mange der tror at hvis en bil er synet med noget, såsom eftermonteret xenon, tonede forruder, motor tuning osv, så er bilen lovlig. Dette er ikke tilfældet. Så har du bare enten være hos en synsmand du kendte/er ligeglad/dum/overså noget.



  • #21   28. nov 2013 SKAT har også en 20 % regel, Chris. Men du har ret i, at det ikke er den samme.

  • #22   30. nov 2013 Er der nogle der kan finde et tuv godkendt turbokit ? Selvfølgelig til e36 320i m50 ?

Kommentér på:
320i turbo - lovligt ?!

Annonce