Til alle Tunere - AEM Oil Temp ( Fahenreit ) {{forumTopicSubject}}
Hej. Ville høre om der er nogle herinde der køre med AEM Olie temperatur ur som måler i Fahenreit?
Har et problem med at jeg tror at min viser en højre temperatur end den egentlig er og det har den gjort fra dag 1 af.
Kender nogle stykker som køre med storset samme hk i deres Honda som jeg gør og de har andre ure af andre mærker og de viser det rigtige antal grader. ( 90 - 100 grader ) hvor de virkelig får klø.
Min ligger bare på de 100 - 110 ved by stille by kørsel ifølge uret og det kan jeg ikke få til at passe. Ingen af os køre med olie køler. Det kan selvfølgelig være uret der er i stykker, men tvivler da den altid har gjort det. Tænker de måske bare viser for meget når de måler i fahenreit. Min ligger typisk på 215 - 225 fahenreit ved by kørsel og det er ca 110 grader.
maj 2005
Følger: 8 Følgere: 10 Biler: 3 Svar: 1.449
For det kan jo være mange andre ting som spiller ind. fx hvilken olie du kører med..
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
Men normal bykørsel. Der skal den holdes igang i omdrejninger for at den kan holde over 200.
Når den så får lidt knald lige ud så ligger den ikke på over 210.
Og jeg har præcist samme ur som du har.
Jeg har en std thermostat og alukøler
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
jul 2007
Følger: 156 Følgere: 154 Emner: 57 Svar: 146
Den sidder ved sandwichen mellem olie filter og blok jo ligesom din gør
jul 2007
Følger: 156 Følgere: 154 Emner: 57 Svar: 146
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
Jeg ville enten køre olien varm. Tappe den af, også i med thermometer.
Eller afmontere føleren. Varme evt olie eller vand op. I med thermometer og tempføleren også kan du udregne der fra. (Nok det nemmeste når din står i hi
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
På motorvejen hvis den får noget og leve af. Så har jeg max været oppe på 215
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
jul 2007
Følger: 156 Følgere: 154 Emner: 57 Svar: 146
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
Men ellers pil føleren ud. Så behøver du jo ikke og køre i bilen og brænde fingerne når olien skal af
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.273
okt 2003
Følger: 76 Følgere: 72 Emner: 159 Svar: 882
jun 2007
Følger: 16 Følgere: 35 Emner: 3 Svar: 951
aug 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 135
God jul
jul 2007
Følger: 156 Følgere: 154 Emner: 57 Svar: 146
jul 2007
Følger: 156 Følgere: 154 Emner: 57 Svar: 146
dec 2008
Følger: 41 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 162 Svar: 2.161
Desuden kan det have meget at sige hvilken kofanger du har på hvor sænket bilen er osv, om luften fra vindmodstand rammer bundkaret ordenligt eller bliver ledt væk fra bundkaret tit og ofte kan intercooleren tage rigtigt meget af den luft der normalt kommer, på med oliekøler.
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvis man vil have at uret viser korrekt skal det være kaliberet til den rigtig modstand..
En brugbar løsning kunne være at bruge sådan en tempraturmåler-pistol og så måle på tempraturføleren og så sammenholde tallene med uret i bilen...
Du kan så tage en lille tus og sætte et par prikker ved ex 80" 100" 120" grader.
Ellers kan du afmontere føleren og smide den i en 230v elkedel... Når vandet koger er det 100 grader varmt.
Sæt så en sort prik på uret... Det er race!
Hvis dit ur ikke passer kan du prøve at skifte ledninger...
Du kan også måle modstanden i føleren ved ex 10-20-30-80-90-100 og så sammenligne dem med nogle målinger der ret sikkert ligger et sted på nettet..
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Kan en modstand blive usund?
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
aug 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 135
Temperaturen er da proportional med modstanden.. Så længere kabel = mere modstand vil da give en højere temperatur.. Eller er jeg helt galt på den?
se evt:
http://www.micropik.com/PDF/pt100.pdf
maj 2009
Følger: 55 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 63 Svar: 2.276
Mike og jeg kører med præcist samme mærke ur og model.
Mit virker fint efter min hjerne.
Der er kun to ledninger som skal monteres. + & - 12volt. Man kan ikke fucke det op. Og sensoren følger med og den er sat i en olie sandwich. Dvs det er temperaturen som kommer ind/ud af oliefilteret den måler.
Tror bare du skal starte med at tjekke om et alm termometer måler ens med din føler. Derefter har du et svar
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
http://www.aemelectronics.com/files/info/30-2012_2.pdf
Til alle Tunere - AEM Oil Temp ( Fahenreit )