{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.655 visninger | Oprettet:

Downpipe Opel Vectra C (Z28NET) {{forumTopicSubject}}

Hej

Som det fremgår af min profil er jeg ejer af en 2008 Vectra C 2,8 V6 Turbo, hvor jeg har et såkaldt IPF-system fra EDS Motorsport GmbH, hvor man selv kan downloade og ”installere” forskellige tuninglevels helt op til 310 hk / 550 Nm.

Og ja – jeg ved godt, at det bedste altid er og vil være, at man får bilen tunet og kørt ind på et rullefelt, men jeg er stor tilhænger af et system, hvor jeg SELV og til ENHVER tid kan føre bilen tilbage til standard, uden at jeg skal forbi en tuner. Derfor valgte jeg EDS.

Jeg er som sådan slet ikke utilfreds med EDS-løsningen, og især på højeste tuning trin kan bilen virkelig flytte sig, men jeg er godt klar over, at det nok kan være lidt hårdt for kobling osv.

Men motoren har lidt den gamle turbo motor karakteristik – nemlig at der lige går et splitsekund inden turbotrykket opbygges, så det første brøkdel af et sekund sker der ikke så meget, men det gør der så lige efter, skulle jeg hilse og sige smiley
Jeg ved godt at man aldrig helt undgår turbotøven i et større eller mindre omfang, og på min Vectra er det da heller ikke på nogen måde forstyrrende eller irriterende men dog mærkbart.

Men nu har jeg så læst lidt omkring downpipe, hvor man (kan jeg forstå) fjerner den forreste katalysator og erstatter denne med et modificeret”forrør”, hvor flowet lige efter turboen er langt bedre.

Efter hvad jeg har hørt, skal det kunne give en bedre respons og ja….måske mindre turbotøven.

Jeg har set, at EDS også har en sådan løsning:

http://www.eds-motorsport.de/shop/de/Opel/Signum/28L-Turbo-Z28NEL/Vorkat-Ersatzrohr-fuer-alle-Z28NEx-Motoren

Der findes et tuningprogram som kan downloades på EDS´ hjemmeside, som er tilpasset at man kører med en downpipe / modificeret forrør. Jeg går ud fra, at man har lavet dette tuningprogram, fordi det undertrykker den fejlkode, man ellers vil få fra motorstyringen pga. den manglende katalysator?

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe med svar på.

1) Går ud fra, at bilen ikke kan synes med downpipe pga. øget forureningsniveau eller er det så lidt, at de ikke kan måle det til syn?

2) Hvor nemt / svært er det normalt at montere sådan en downpipe? Jeg er selv ret jævnt begavet, når det kommer til det rent tekniske, men de mest basale ting har jeg styr på. Er det en større omgang? Eller spurgt på en anden måde, kan man med jævnt gennemsnitlig teknisk indsigt selv skifte det?

3) Er der øget slid på motoren, turbo eller andet forbundet med en downpipe-løsning?

4) Får motor / udstødning en anden lyd, når man kører med downpipe?

5) Når man f.eks. vil sælge bilen og have den tilbage til standard, er det så bare at pille forrøret af igen og montere kat´en?

Håber i kan give mig lidt mere info om emnet, da jeg ikke har kunnet læse mig til alt på nettet.

Jeg takker mange gange på forhånd for jeres hjælp!

Spar penge på din forsikring

• Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Downpipe Opel Vectra C (Z28NET)

Annonce