{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.957 visninger | Oprettet:

Opgradere bremser - godkendelse? {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Jeg står med det projekt for døren at skulle opgradere bremserne på min E36.

Nu, da det kun er en 316, har den massive skiver foran og tromler bag. De massive skiver har fået en fin blå overflade, fedest...

Men.. Jeg vil påmontere ventilerede bremser foran, samme bremser som på 318is, 320 og 325 og bagi massive skiver, ligeledes fra de nævnte modeller...

Jeg har fundet ud af, at ihvertfald uden for europa, kunne 316'eren dengang fåes med skiver i bag, og formodentlig ventilerede foran.

På grund af dette, tænker jeg at det ikke skulle være noget problem at få bilen godkendt med det? Resten af bremsesystemet er det samme, så der skulle jo ikke gerne være problemer der.

Mvh. Mike

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opgradere bremser - godkendelse?
  • #1   12. mar 2014 Snak med din synsmand ogspørg ham, hvordan han ser på det - er det en af de større synskæder, kan han prøve at spørge i deres juridiske afdeling.

• #2   12. mar 2014 En 323ti compact har skiver bagved! du kan købe et brugt sæt ved scmhiedmann

• #3   12. mar 2014 Nu er compact og den "normale" slet ikke ens nedenunder, compact'en bruger flere dele fra E30, så det kan ikke bruges på min.

Har allerede en komplet bagbro på hånden fra en 320'er der kun lige har rundet 100.000km... Og foran er der også styr på, vil bare ikke bygge det hele om hvis jeg alligevel får at vide i synshallen at det ikke er lovligt...

• #4   12. mar 2014 Bilfreaken? hører du overhovedet efter... bagbroen på TI COMPACT er ligesom e30/z3/compact..

Men som sagt er z3 også det samme med undervogn

• #5   12. mar 2014 Jeg hører fint efter. Og det der skal bruges for at skifte til skiver i bag, fra tromler, er bla. bærearme.. Og de er IKKE ens på compact og normal. Så meget ved jeg. Ellers lyver bmw's varenumre smiley

Og til orientering, har jeg nu sendt en email afsted til BMW Danmark omkring dette også. Så må jeg se hvad de svarer

• #6   12. mar 2014 Nej du hører netop ikke efter forsatan da knægt...

http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_3_Series_Compact

323TI er og findes kun som COMPACT undervognen er nøgagtig den samme som en Z3 eller 316i compact,

Lidt info om TI: del læderkabine, skivebremser hele vejen rundt, og næsten fuld ekstra udstyrspakke, turbo osv.

TI modellen findes bla. som 318 med 1,8 eller 1,9 motor

Alle TI har de skivebremser og TI er netop KUN compact, ikke sedan, coupe osv..

Hører du efter nu/forstår mig?

• #7   12. mar 2014 http://www.schmiedmann.dk/3er_serien/E36/Reservedele-bremser-karosseri-undervogn/Styrtoej-ophaeng_og_undervogns-dele/side7.htm#9844

Lidt nede af siden: bagbro komplet compact, til alle compact modeller med skiver bag

Så skal vi diskutere mere om det? smiley

• #8   12. mar 2014 MIN BIL ER IKKE EN COMPACT!!!

DU forstår mig ikke.. Jeg ved godt hvad der er hvad smiley Min er en ganske normal 4 dørs sedan.. Ikke noget compact over det smiley

Men vi kan da godt blive ved med og diskutere, hvis du ved mere om min bil end jeg selv gør.. hehe

• #9   12. mar 2014 Nu kan 316i jo fåes i andet end lige compact.. Den fåes da som Limosine ( sedan), Coupe, cabriolet og touring.. Såe deeeeeeeeeeeeeet smiley

• #10   12. mar 2014 Det er sådan en bagbro der passer på min:

http://www.schmiedmann.dk/da/bmw-e36/9952-brugt?produkt=BBAGKOMPL36SK

• #11   13. mar 2014 ind på fstyr.dk og find typgodkendelsen. Så kan du få den synet med større bremser smiley om det koster afgift er t godt spørgsmål

• #12   13. mar 2014 Havde slet ikke tænkt på at søge efter den derinde. Jeg har nu fundet en typegodkendelse, fra slut 93', hvor De 4 cylindrede kom med kæde istedet for tandrem.

Der står der, sort på hvidt, at alle modellerne i den typegodkendelse (316i, 318i, 318IS, 318TDS, 320, 325 og 325TDS) at ALLE de modeller er godkendte med 286x22mm skiver foran (ventileret) og 280x10mm massive bagtil. Så det er godkendt...

Men så er der lige det med afgiften, ja... Må have fundet ud af det på en eller anden måde

• #13   13. mar 2014 held og lykke med projektet og fint du fik fundet typegodkendelsen smiley

• #14   13. mar 2014 Mange tak smiley

Jeg vil opdatere herinde, når jeg finder ud af noget mere, så andre der skulle finde på lignende ombygning i fremtiden kan se det smiley

• #15   13. mar 2014 Jeg har opgraderet fra 288mm på min til 312mm og der var typegodkendelsen nok og ingen afgift nødvendig smiley

• #16   13. mar 2014 Var forbi en synshal idag, med en printet version af godkendelsen. Manden sagde at bremseopgraderingen helt sikkert IKKE ville udløse ekstra afgift. Og det skulle reelt kunne godkendes, men han ville lige tjekke op på det og kontakte mig imorgen, for at være HELT sikker. Det er Verners Bilsyn i Viborg, der plejer at være rimelig strikse, men så er tingene også iorden! Der har den gamle altid fået bilerne synet, og min egen blev det også sidste år.

• #17   13. mar 2014 Når det er sikkerhedsopgraderinger af fx. bremserne og opgraderingen er typegodkendt/TüV godkendt, udløser det sjældent en afgiftsberigtigelse. De 3 gange jeg har opgraderet forbremserne på mine Trabanter, fra tromler til VW skivebremser, har det ikke udløst en afgiftsberigtigelse, da man har anset ombygningen som et sikkerhedsplus, i forhold til bilens tidligere mindreværdige bremsekonstruktion. smiley

• #18   13. mar 2014 Ja, det er da absolut en opgradering der sikkerhedsmæssig er kanon... Men sådan som SKAT plejer at vurdere forskellige sager, har jeg af lært at man ALDRIG kan vide sig sikker... De skal nok finde én eller anden måde til at besværliggøre det eller kræve penge

• #19   18. mar 2014 Har idag fået en mail fra BMW Danmark. Det er fuldt ud godkendt at sætte bremser fra fx 325 på en 316i, som min er.

Nu er projektet sat i værks. Henter bagbroen idag og henter kalibre til foran sammen med bremseåg i næste uge. Får også bestilt skiver og klodser og div. monteringsdele en gang i næste uge. Det skal nok blive godt det her

• #20   18. mar 2014 Fedt - jamen så er det jo bare at klø på!

• #21   18. mar 2014 Den får fuld gas!

Skal bare lige have det økonomiske grundlag til at hænge sammen. Får tæt på minimumssats i SU og har et lille fritidsjob ved siden af gymnasie. Men laves, det skal det!

• #22   18. mar 2014 Nap et par tankstationer, på vej ud for at lave et par hjemmerøverier og du er godt på vej! Møder du et par ældre damer på vejen, er det lige før budgettet hænger sammen. ...... smiley

• #23   18. mar 2014 Det lyder som en plan!

Skal alligevel til Herning i næste uge til forsvarets dag... Hører i om noget mellem Viborg og Herning var det ik mig smiley

• #24   18. mar 2014 Fedt - jeg er aftager af en automatriffel, hvis du lige render over en i Herning! smiley

• #25   18. mar 2014 Hva med en macbook og et 55'' Samsung? Har desværre ikke lader til bærbaren eller fjernbetjeningen til fjernsynet. Byttes med en ramme bajere! smiley

Er nu ved at glæde mig til at få det lavet. Glæder mig til at have bremser der faktisk virker! Og jeg fandt da ud af hvorfor min bremse nu føles svampet i toppen. Det er fordi at bakkerne i tromlerne skal justeres mere ud. Men gøres det, hænger de med MEGET varme tromler til følge. Ikke optimalt

• #26   18. mar 2014 Jeg kan skaffe dig en original indpakning til tv'et - vi har lige fået monteret et på arbejde, til videokonferencer o.l. smiley

• #27   19. mar 2014 Thomas R, jeg tror ikke i har det på arbejdet mere smiley

• #28   19. mar 2014 Nej man ved sgu aldrig - Aarhus er jo lidt et skidt kvarter.... ! smiley

• #29   14. apr 2014 Kalibere til forenden skal bare lige rengøres, så er de helt klar til montering!

Fik skiver og klodser fra Zimmermann for et par uger siden, og fik hentet div. monteringsdele, håndbremsekabler og sådan ved Mekonomen den anden dag.

Bagbroen jeg havde fået fat i var dog ikke i så god stand (den var næsten gratis)
    Så har i England fundet 2 komplette stræbearme, som jeg skal bruge, fra en E46'er. De er nemlig totalt ens, den er bare nyere = bedre stand.

De skulle lande Onsdag, og så tager jeg ud til Koed og henter de sidste bøsninger, skruer, skiver og møtrikker og så skulle bremserne gerne komme på i Påsken.... FULD GAS!

Kommentér på:
Opgradere bremser - godkendelse?

Annonce