991 visninger
|
Oprettet:
chip tuning fordele og ulemper {{forumTopicSubject}}
jeg overvejer strækt at få chiptunet min seat leon 150 hk tdi med 320 nm
men kan ikke bestemme mig
hvad synes i der taller for og fra altså fordele og ulemper??
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.860
- Ved almindelig kørsel ser du muligvis en marginalt forbedret brændstof økonomi
- Den bliver sjovere
Af ulemper er selvfølgelig lovligheden og holdbarhed. Holdbarheden skal du nok ikke bekymre dig om kun ved en chipning.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.262
- Bedre økonomi ved "almindelig" kørsel
- Bedre trækkraft
- Flottere og mere jævn effektkurve
Ulemper:
- Holdbarheden påvirkes (dog er det en stærk motor, så reelt nok intet problem)
- Koblingen kan maksimalt holde til ca. 400 Nm (kan begrænses ved tuning)
- Værdien af bilen reduceres
- De fleste udbydere af tuning tilbyder kun ulovlig tuning, hvilket kan have betydning i synshallen og - ikke mindst - over for forsikringsselskabet
Så er det så op til dig selv at vurdere, hvad der vægter mest for dig
Den kan presses op på ca. 195 hk og 460 Nm uden det har store konsekvenser for motoren. Dog bør momentet som sagt begrænses til 400 Nm af hensyn til koblingen, med mindre den skiftes.
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 186
maj 2010
Følger: 29 Følgere: 29 Biler: 4 Emner: 6 Svar: 12
og tak til jer andre
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 186
aug 2003
Følger: 40 Følgere: 85 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 1.798
Mere power.
Lidt bedre økonomi.
EGR fordele hvis du også får det frakoblet.
Syn ikke et problem.
Forsikring. Sig det ikke til nogen da det aldrig bliver opdaget. (Heller ikke selvom du nakker en børnehave med 150 km/t).
Det med om det er lovligt osv.:
Bekymrer det dig så hold dig helt væk fra tuning og husk at sætte de org. fælge på bilen igen.
Søren Fredslund
chip tuning fordele og ulemper