Lægge større motor i, uden afgift/syn/tilladelse?? {{forumTopicSubject}}
Har kig på en gammel taunus 1.6 med 75 HK (fra fabrikken)... Sidder og tænker på, om man ikke kan lægge V6'eren i med 90hk, uden at betale afgift, godkendes eller opgradere bremser, ophængs og andet??
Den holder sig jo inden for 20% regelen?
Og bremser, ophæng, fjedre og alt mener jeg, er det samme?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Motorskift
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning.
Motortuning
>
Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor. Vær dog opmærksom på, at der i medfør af anden lovgivning kan gælde en maksimal grænse for effektforøgelsen.
Det er SKATs opfattelse, at det generelt for alle typer motortuning gælder, at når det har karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlige indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil det blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
Det er SKATs opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM.2013.612.BR
<
SKAT har truffet afgørelse om mistet identitet og dermed afgiftspligt for en ombygget Ford Sierra stationcar, hvor der i forbindelse med en udskiftning af motoren fra en 1,6 (75 HK) til en 2,0 V6 (90 HK) også blev udskiftet gearkasse, kobling, udstødningssystem, forfjedre og bremseskiver.
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 74
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Men men men, den med identitetsskifte er rigtig langt ude, især på gamle biler fordi stort set alt er ens, og synsmanden gider slet ikke begynde at kigge på det.
En gearkasse eller udstødning i sig selv kan aldrig udløse afgift.
Har tumlet rundt med de regler her i 15 år, så jeg kender dem og ved også hvad synsfolkene siger, især med gamle biler.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 74
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Åh for helvede, jeg er så træt af folk der ikke gider læse reglerne. Det er SKAT og ikke syn du ævler løs om Lasse P, få nu styr på dine ting.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_8_3.htm
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Du sidder og tolker på en masse regler fra SKAT og Fstyr og så fremlægger du det som faktum..
Nu skal du høre hvordan det foregår i den virkelige verden.
Man kører til syn med sin ombyggede bil, snakker med synsmanden og fortæller ÆRLIGT om alt hvad man har gjort. Hvis han mener der er grund til en snak med SKAT så sørger han for at fortælle dig det, og han godkender ikke bilen før den er blevet vurderet. Det er SKAT der i så fald skal foretage besigtigelse og vurdering.
MEN synsmanden vil skide din gearkasse, bagtøj osv et langt stykke. Han kigger kun på 2 ting. Motor og bremser. Hvis de to ting er 100% identisk med det fra en V6 så kan man godt regne med at få en tur.
Så man putter motor, gear, udstødning i fra en V6, der er ikke tale om forøgelse på 20% derfor smutter den lige igennem syn (og man behøves ikke skifte bremser når der er tale om under 20%).
Færdig slut. Lovlig synet og helt igennem fed bil på vejene.
Her er lidt mere læsestof Lasse P. Her kan du se hvor meget der egentlig skal til for at identitetsskiftereglen bliver sat i værk.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=167127
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
SKAT har truffet afgørelse om mistet identitet og dermed afgiftspligt for en ombygget Ford Sierra stationcar, hvor der i forbindelse med en udskiftning af motoren fra en 1,6 (75 HK) til en 2,0 V6 (90 HK) også blev udskiftet gearkasse, kobling, udstødningssystem, forfjedre og bremseskiver.
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 74
Det er kun motor og gearkasse, der er nødvendigt og skifte i mit tilfælde.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Grunden til at kadetten blev godkendt er fordi den er sat sammen af alt muligt. Den er født med 1,3 og der er lagt en 1,6NZ i den. Dertil er der 2,0 GSi skørter og kofangere på, sikkert også kabine, uoriginale hjul osv. Alt det her til sammen skal give et identitetsskifte til en anden større model hvilket det ikke gør fordi det er sat sammen af en masse forskelligt.
Den pågældende Sierra er jo bygget om PRÆCIST til en 2,0V6 hvilket er fordi vedkommende ikke har forstået hvad identitetsskifte er.
Det virker umiddelbart som en rigtig god ide at sætte V6 bremserne på, men det er det ikke. De originale skal bibeholdes. Dén kombination findes nemlig ikke i forvejen.
Så når det handler om at sætte større motor i handler det samtidigt om at sætte bilen sammen af alt muligt mærkeligt så man sikrer at der ikke er tale om et identitetsskifte. Jeg har stået i det RIGTIG mange gange.
Jeg kan give dig to eksempler her som jeg selv har lavet.
En rekord e2 stationcar født 2,2 4 cyl bygget om til 2,5 række 6.
Synsmanden mente at der var tale om identitetsskifte fordi den så er magen til en Commodore. Men commodore findes ikke som stationcar, og en commodore har 5 hjulbolte samt skiver på bagakslen, men rekorden var original på dette punkt og havde 4 hjulbolte og tromlebremser bag.
Bilen blev godkendt uden afgift og inden for 20% reglen.
Eksempel 2.
Opel Monza A1 (den i min profil). Bygget om fra 2,8S til 3,0
Her var der umiddelbart tale om et identitetsskifte til en GS/E model. Men GS/E modellen er en faceliftet model som har en helt anden front og kabine, så selvom bilerne teknisk er identisk, var de ikke af udseende, og dermed var der ikke tale om identitetskifte.
Til gengæld kender jeg en der også skulle betale afgift for identitetsskifte. En Opel Manta B 1,8GT med 90hk. Den brændte motoren af, og så byggede han den om med en 2,0S motor. Det betød at den var 100% identisk med en Opel Manta B 2,0S og det betød ny afgift. Der var skiftet følgende: Koblingshus, kobling, motor, og de første 30% af udstødningen. Resten var identisk på de to modeller.
Så det jeg prøver at fortælle dig Lasse P er at det med identitetsskifte er EKSTREMT forskelligt fra bilmodel til bilmodel. Nogle biler er noget røv at gøre det med, og andre kan man stort set alt med.
Den Sierra du nævner har været en af de biler hvor det har været røv, men havde ejeren tænkt sig lidt om havde han kunnet undgå det. Havde han samlet en "bastard" med dele fra alle mulige Sierra modeller var han sluppet da ingen sierra modeller ville være født med den kombination af motor, bremser og udstyr.
Det samme gør sig gældende med den Taunus trådstarter har. Skifter han alene motor, gear, udstødning (også bedre kendt som drivlinjen) men lader de originale bremser sidde på bilen, så vil der IKKE være tale om identitetsskifte fordi den kombination af motor, bremser og karosseri aldrig er blevet produceret af Ford.
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
Men taunus 1.6 til 2.3 er lidt noget ged da de enes ud over drivlinien, så bare ved at skifte den vil det udløse afgift. Men så igen kan du jo vælge at sætte 2.3 eller 2.8 i og betale 5-10.000kr det koster i afgift.
Men hvis du tag bremserne fra en 2.8 og drivline fra en 2.0, burde det ikke at udløse afgift.
Men det er selvfølgelig nogle trælse penge at komme af med.
Hvad med noget programbart motorstyring og en kompresser, turbo eller spjældhuse.
Det kan nemt godkendes i sådan en gammel bil.
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 74
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
Ja det er en god ide hvis det er en syns mand der går op i sit arbejde og ved hvad han har med at gøre.
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 9 Svar: 2
jan 2004
Følgere: 32 Biler: 10 Emner: 146 Svar: 856
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Ellers så syn den med 1,6 og så kør outlaw stil bagefter
Lægge større motor i, uden afgift/syn/tilladelse??