{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.255 visninger | Oprettet:

hjæææælp audi a4 b5 1,8t tunning problemer {{forumTopicSubject}}

hejsa gutter har sådan en audi a4 1,8t der bliver ved med at smelte stempler og bukke plejlstænger jeg har flg. opsætning
-std indmad
- holset turbo 1,4 bars ladetryk
- 2,5" rustfri fra turbo
-T 25 manifold
- frontmonteret intercooler
- større dyser
- og original men modificeret motorstyring

nu det så 3 motor jeg skal til at skifte vil skyde på jeg har kørt med ca 300 hk kan den originale motor holde til 300??? eller skal der smedet stempler og plejlstænger til før det duer ?
- har også hørt noget om at den originale motorstyring er for dårlig og at man skal have noget andet hvor på man kan få den indstillet meget bedre ?
- er meget i tvivl hvad skal jeg gøre ny donerblok og ordentlig indstilling måske større turbo og lavere tryk ?
eller smedet stempler plejlstænger ny motorstyring større turbo ??? smiley nogle gode bud det skal helst holdes på minimum ang budget men det skal også være noget der duer ordenligt og kan holde til hverdagskørsel så mit spørgsmål er kan jeg nøjes med ny motor igen og så bare bedre indstilling og lavere tryk??? eller skal indmaden laves om når man begynder at ramme de 300 hk?
håber i kan hjælpe da jeg er møj træt af at hive den motor ud konstant det sgu ik sjovt 3 gange på 2 måneder haha smiley

ps helst kun svar hvis i virkelig har forstand på sagerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjæææælp audi a4 b5 1,8t tunning problemer
  • #1   29. jul 2014 Er 1.4 bar ikke lige på kanten eller over hvad de standard plejlstænger kan klare?

  • #2   29. jul 2014 ved du hva de kan holde til carlos C ? smiley

  • #4   29. jul 2014 Pølse...
    Temmelig sikkert i styreboksen smiley

    Kunne sgu ikke dy mig.....


  • #6   29. jul 2014 er usikker tror det var rh der byggede den i sin tid jeg har lagt ny motor i fik at vide det ikke var nødvendigt at mappe den ind igen hvilket jeg havde min tvivl ved og tror også det er grunden til den smider motore smiley og den motor jeg lige har smadret skulle have været på feltet men så brækkede den sig nogle dage inden smiley sur røv
    men kunne godt bruge noget hjlæp til at komme vidre her fra for er virkelig i tvivl om jeg skal bygge den op jeg har eller bare købe en ny og så få den mappet ind smiley


  • #7   29. jul 2014 enig dannie det lidt som om den ikke får nok at leve af for sen smelter kanterne på stemplet så den bliver jo for varm
    - nogle af jer der ved noget som helst om VEMS styrebokse eller lign. til optimering og bere indkøring?


  • #10   29. jul 2014 spørgsmålet er så bare om det kan betale sig at bygge motoren op for det jo halv pebret sådan en omgang
    eller om jeg bare skal smide ny std blok i og så få den rullet ordenligt ind ? hvis altså den godt kan klare de 300 hypper


  • #12   29. jul 2014 pris?

  • #13   29. jul 2014 Få en wideband måler i og log dit ignition retard næste gang du får den ud at køre. En eller begge dele er helt sikkert helt ud i hegnet

  • #14   29. jul 2014 mads pas aner intet om hva du snakker om smiley ved meget om biler men ikke så meget haha alt det computer halløj kan du uddybe ?

  • #15   29. jul 2014 Ja, få en wideband måler i. Så kan du se dit blandingsforhold. Vil skyde på du kører alt for mager blanding, der gør temperaturen stiger helt vildt i forbrændingskamret.

  • #17   29. jul 2014 ligeledes hvis din tænding er avanceret for aggressivt risikerer du også at smelte stempler

  • #18   30. jul 2014 Hvor får man så finger i sådan en widebar måler ? smiley

  • #20   2. aug 2014 Hej jeg blander mig også lige en gang her, er enig med hvad de fleste andre også skriver.

    Din beskrivelse tyder på 1 til 2 fejl med din nuværende opsætning.

    Bøjede plejlstænger:
    1. Du sætter for meget tryk for tidligt, det betyder at din motor laver mere moment end dine plejlstænger kan holde til.
    Mulige løsninger:
    1A: Generelt sænke dit ladetryk
    1B: Lave en ladetrykskurve hvor du gradvist skruer den op i tryk efterhånden som omdrejningerne stiger. Uden at kende din motor type vil jeg vurdere at du ikke må få maks tryk før 4.500 - 4.800 RPM.

    2. Du har tændingsbanken: Det betyder at dine tændrør tænder din benzin blanding for tidligt, og at motoren i bund og grund prøver at komme til at kører den anden vej rundt, det sætter utroligt store kræfter ned igennem stemplerne og plejstænger.
    Mulige løsninger:
    2A: Tilpas din tændingstabel, så den ikke tænder så tidligt.
    2B: Hæv oktan tallet på bilen (Min kan f.eks. kun kører på Shell V-Power 99 oktan, af samme grund)
    2C: Sikre dig at dine tændrør er kolde nok, så de ikke er så varme at de selv antænder blandingen.
    Eller måske en kombination af alle 3 løsninger.
    Når en bil tændingbanker kan det typisk høres om en svag knitren fra motoren, og så er det om at slippe gassen ASAP, da selv kortvarig tændingsbanken kan slå den ihjel, og glem alt om anlæg og anden larm når der skal lyttes efter tændingsbanken, for så kan du ikke høre det.

    Smeltede stempler:
    1. Hvis motoren ikke har benzin nok når du kører med ladetyk, bliver forbrændingen så varm at aluminiumet smelter / bliver svagt, det kan forårsage at du laver hul i dine stempler.
    Mulige løsninger
    1A: Hvis din motorstyrring ikke er programmeret korrekt.
    1B: Er din benzin pumpe stor nok til at kunne give den rette mængde benzin og det fornødne tryk. (Det havde jeg selv problemer med og og måtte sætte 2 pumper på)
    1C: Kan din brændstof regulator følge med op til 1.4Bar's tryk?

    2. Hvis motoren tændingsbanker kan du måske presse hul i dine stempler (Er dog lidt usikker på om det kan lade sig gøre.)

    Mulige løsninger:
    2A: Mere benzin (til en grænse) vil nedsætte sandsynligheden for tændingsbanken.

    Generelt så du har lidt at læse videre om:
    Tændingen er styret af motor styrringen, og skal ændres herigennem. Den ændres løbende afh. ladetryk, RPM, temperatur mm. afh. hvor avanceret din motorstyrring er.

    AFR (Air Fuel Ratio) måler forholdet i mellem benzin og ilt i udstødningen, normalt vil man tilstræbe at ligge omk. et forhold der heder 14.7, men når bilen kører med ladetryk, skal den have mere benzin, så bliver det lidt religion, men fra 1.2 - 1.8 bar ligger jeg typisk i mellem 11.5 -12.0 i AFR. Det køler og nedsætter risiko for tændingsbanken. (hvis du komme meget længere ned, vil du begynde at drukne motoren)

    Ladetryksstyrring:
    Så kan dette laves på mange forskellige måder:
    - Direkte forbindelse fra manifold til wastegate (Dårlige spool up tider, og svær at regulere)
    - Manuel boost controller - hurtig spool up, svær at dosere - jeg syntes ikke det er rart at køre med i en daily driver, og vil ikke anbefale dette til din bil, da dette setup køre tryk på så snart det er muligt, og det er ikke muligt at køre med et lavere tryk indtil bilen er oppe omdrejninger.
    - Elektronisk styrring vha. ventil, enten via origanal motor styrring eller ekstern ladetrykstyrring - Dette er klart den løsning jeg vil anbefale.

    Så må jeg vist heller slutte for denne gang.
    /Steffen


  • #22   2. aug 2014 Da min plejlstang bukkede kørte jeg 1,7 bar så det nok grunden
    Er nået dertil hvor jeg syns jeg skal smide ny motor i (STD) og så bare få den kørt ordenligt ind tror problemet ligger der smiley og så skal jeg jo self bare have samme opsætning som nu men med større turbo så jeg kan gå ned i ladeteyk og beholde de ca 300 hk smiley


  • #24   2. aug 2014 1.7bar! vil gætte på det er ved 3.000-4000 rpm? hvis det er så sænk det en smule ved disse omdr og hold det på det samme ved top effekt (evt 6000omdr)
    så har du stadig samme max effekt dog mindre bundtræk. så sænker du belastningen markant på dine plejlstænger


Kommentér på:
hjæææælp audi a4 b5 1,8t tunning problemer

Annonce